Letošní Black Friday přinesl krok zpět v transparentnosti slev. Podle analýzy Hlídače shopů řada českých e-shopů před slevovou akcí nabízela zboží se slevovými kupony, tyto ceny ale následně nezapočítala do povinné třicetidenní minimální ceny, od které se má sleva odvíjet.
„Veřejné slevové kupony jsou takové kupony, které vidí každý přímo na stránce produktu a může je okamžitě použít. Pokud tedy obchod nabídne veřejný kupon třeba týden před Black Friday, musí se tato nižší cena stát základem pro výpočet následné slevy,“ vysvětluje Jakub Balada, spoluzakladatel Hlídače shopů a Apify.
Problém se dotkl i velkých hráčů. U Alzy se nesrovnalosti objevily u více než sedmnácti tisíc produktů. Podobné odchylky zaznamenala analýza také u Notina, Mironetu nebo e-shopu Grizly. Byť například Notino se brání tím, že šlo o chybu, kterou brzy napravili.
„Došlo k ojedinělé technické chybě, při které se do výpočtu minimální ceny omylem propsala cena po slevovém kupónu. Chyba trvala pouze jednotky hodin a týkala se jednotek procent produktů. Okamžitě jsme ji opravili,“ uvedla společnost.
Naopak třeba Knihy Dobrovský nabídly slevy odpovídající deklarovaným údajům a Pilulka začala veřejné kupony nově zahrnovat do třicetidenní minimální ceny.
Zahraniční tržiště Temu, Shein, Aliexpress či Trendyol pravidla pro zobrazování slev dlouhodobě nerespektují. Přestože mají při prodeji evropským zákazníkům povinnost řídit se českou a evropskou legislativou, používají vlastní globální systém zobrazování slev.
„Naším úkolem teď bude sjednotit práci s veřejnými kupony napříč celým trhem. Budeme pokračovat v osvětě, aby se jejich ceny standardně promítaly do cenové historie, jak vyžaduje legislativa. Cílem je, aby slevové akce byly pro zákazníky co nejpřehlednější a nejférovější,“ uzavírá Jakub Balada.