Heureka letos už popatnácté rozdala ocenění v anketě ShopRoku. Hned v několika kategoriích zabodovaly e-shopy, které se zaměřují na dětské zboží. Cenu v kategorii Udržitelný e-shop získal Elis Design, Cenu Heureky odborná porota přiřkla obchodu Hugo chodí bos a samotní klienti Cenou popularity ocenili obchod 4Kids.
„Posláním ShopuRoku je už patnáct let nestranně oceňovat e-shopy, které dělají svou práci poctivě a nabízejí kvalitní služby svým zákazníkům. Česká e-commerce totiž patří mezi nejvyvinutější v Evropě, a to nejen počtem e-shopů, ale i vysokou kvalitou služeb,“ říká David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.
Hned v několika kategoriích uspěly obchodníci zaměřující se na hračky a dětské zboží. A to navzdory tomu, že se nejedná o nejperspektivnější obor, kde by se válely peníze po zemi.
I majitelé a zakladatelé hračkářských e-shopů se shodují, že jde o malý trh, který hodně zasáhly nedávné ekonomické turbulence. Přesto se zde najdou inovativní a jedinečné projekty. Níže přinášíme medailonky některých z nich.
Hugo chodí bos (Cena Heureky)
Cenu Heureky letos získalo hračkářství Hugo chodí bos, jež nabízí produkty výhradně z Česka a Slovenska. Ocenění je určené pro obchodníky, kteří odbornou porotu zaujmou příběhem či sociálním přesahem. Hugo chodí bos odborníky zaujal hlavně snahou vrátit na trh vkusné hračky a budováním komunity.
„Ocenění si hodně považujeme. I vzhledem k osobnostem, které seděly v porotě,“ říká Adéla Kantůrková, majitelka Hugo chodí bos. Hračkářství rozjela před deseti lety. Vize byla od začátku znovu objevovat tradiční hračky od prověřených tuzemských výrobců.
„Klíčové pro nás je, že neřídíme firmu přes čísla, ale chceme dělat něco smysluplného a přinášet něco lidem. Ať už našim zaměstnancům, zákazníkům, nebo lokálním výrobcům, jejichž výrobky propagujeme,“ zdůrazňuje Kantůrková.
Adéla byla ještě na vysoké škole, když se jí ve 25 letech narodila dcera. „Najednou jsem byla doma a měla jsem obrovskou potřebu se realizovat. Byla jsem přesvědčená, že tenhle nápad má potenciál a musím to zkusit,“ říká.
Vedle e-shopu dnes Huga najdete i ve dvou kamenných prodejnách, které současně slouží jako výdejny objednávek. Jedna z nich se nachází na pražské Letné, druhá v barokním Dientzenhoferově domě ve Vodičkově ulici. „Snažíme se tady zákazníkům ukázat většinu sortimentu a zároveň jim dobře poradit při výběru,“ dodává Kantůrková.
Vypráví, že v kamenných prodejnách potkává všechny generace. Od dětí po prarodiče: „Jednak k nám chodí prarodiče, které sem pošlou maminky a tatínkové, že od nás můžou vzít pro vnoučata cokoli a neudělají chybu. Jednak si sem starší generace chodí plnit dětské sny. Koupit si třeba hračku, kterou jako děti vždycky chtěly. Nebo třeba mají trauma, že jim ji někdo rozbil.“
Za deset let si Hugo chodí bos prošel i nejednou krizovou situací. Před pěti lety dokonce Kantůrková chtěla s podnikáním skončit, když naletěla podvodnému investorovi, který se představil pod jiným jménem a chtěl odkoupit podíl přes svěřenský fond.
Nakonec se z toho dostala a ani myšlenky na spojení s případným investorem se nevzdává. „Máme spoustu nápadů. Rádi bychom třeba více rozjeli výrobu pod vlastní značkou. Víme, co zákazníci chtějí a potřebují. A potenciál vidíme třeba i na Slovensku. Na realizaci nám ale chybějí peníze a parťáci,“ dodává Kantůrková.
K propagaci tradičních hraček firma brzy přibrala sociální přesah. Tak trochu náhodou. První kolegyně, kterou Kantůrková s manželem zaměstnala, pobírala invalidní důchod. „Postupně přišli i další lidé a teprve minulý rok nám po sedmi letech došlo, že splňujeme všechny podmínky pro to, stát se oficiálně sociální firmou.“
Elis Design (Udržitelný e-shop)
Za udržitelné podnikání porota ocenila obchod Elis Design, který se už pět let zaměřuje na chytré dřevěné hračky. „Přiznám se, že jsem to ocenění vůbec nečekal,“ říká Aleš Novotný, majitel Elis Designu.
„Udržitelnost je pro nás soubor myšlenek, které chceme předat dalším generacím. Využíváme obnovitelné přírodní zdroje. To je nakonec i to dřevo, ze kterého vyrábíme. A plánujeme vyvinout speciální vlákno právě ze dřeva a vyrábět z něj udržitelná trička. Ale patří k tomu i to, že lidé pracují většinou z domova, nepálí benzin a neztrácejí čas v kolonách,“ popisuje Novotný.
Foto Tomáš Škoda
Foto Tomáš Škoda
Foto Tomáš Škoda
Foto Tomáš Škoda
Foto Tomáš Škoda
Foto Tomáš Škoda
„Rádi bychom byli vždycky o krok napřed. Když ostatní přemýšlejí o tom, do čeho balit, tak my říkáme, proč balit? Jak to udělat, abychom balit nemuseli? Teď zase řešíme výstavbu haly v brownfieldu na Ostravsku, kde bychom rádi využívali k vytápění odpadní plyn ze skladu, který se jinak pouští do vzduchu,“ dodává.
Původní profesí IT manažer se na začátku inspiroval filozofií montessori. „Je to i proto, že jsme na trhu neviděli nic, co bychom chtěli pro naše děti. Dnes spolupracujeme s montessori centry, kde se radíme, které hračky jsou nejlepší pro který věk, a daří se nám díky tomu vyvíjet skvělé věci pro celý svět, například Japonsko,“ vysvětluje.
„Nebereme ale montessori úplně striktně, spíš se inspirujeme,“ dodává. Do sortimentu tak dnes patří jak dřevěné hračky, tak dětský nábytek nebo malé domečky s nejrůznějšími pohyblivými prvky, na kterých si děti procvičují jemnou motoriku i logické myšlení.
Firma před pěti lety začínala se sto tisíci korunami. Za tu dobu se dostala k obratu dosahujícímu skoro dvou set milionů a k ziskovosti kolem deseti procent. „Za dalších pět let se chceme dostat na miliardu,“ říká sebevědomě majitel firmy, pro kterou teď pracuje zhruba šedesát lidí.
Zároveň připouští, že domácí trh je malý a oslabený přílivem konkurence z Polska a Číny i aktuální ekonomickou situací. Na miliardu se proto Elis Design plánuje dostat díky zahraniční expanzi. Ta letos začala v Německu. „Velmi brzy otevřeme i Chorvatsko a Rakousko. Máme najatý i nový tým na Francii a Itálii, kde budeme startovat příští rok,“ avizuje Novotný.
„Máme ambici dobýt celou Evropu. Myslíme si, že máme unikátní produkty i know-how, se kterými se to může podařit. Chceme vybudovat evropskou značku a určovat trendy,“ věří.