Šíří povědomí o značce, budují pozitivní obraz firmy, předávají zkušenosti ze své práce, motivují ostatní zaměstnance nebo se podílejí na náboru. Řeč je o firemních ambasadorech, které si české podniky najímají čím dál tím častěji. Jak s nimi pracují?

Takzvaní firemní ambasadoři fungují na různých frontách například v balíkové společnosti PPL. Na sociální síti LinkedIn se pravidelně objevují příspěvky zaměstnanců, kteří sdílejí své zkušenosti, úspěchy, zákulisí provozu nebo momenty z týmových akcí. 

„Jsou to autentické pohledy na život v PPL, které mají mnohem větší sílu než jakákoli reklamní kampaň,“ vysvětluje šéf firmy Petr Horák. Za ambasadory nicméně považuje i všechny kurýry, kteří se denně pohybují v ulicích.

„Jsou to vášniví balíkáři s modrým srdcem a právě oni tvoří obraz PPL navenek. Ať už jde o kontakt se zákazníky, spolupráci s partnery, nebo třeba školení nováčků,“ popisuje ředitel, který za ambasadora firmy považuje i sám sebe.

„PPL je pro mě srdeční záležitostí, což se odráží nejen na mém LinkedIn profilu, ale i na tom, jak o firmě mluvím všude, kudy chodím. Věřím, že když lidé cítí hrdost na to, kde pracují, je to ten nejlepší základ pro důvěru, růst i dlouhodobou spolupráci,“ dodává Petr Horák.

Z odpovědí generálních ředitelů, které redakce Forbesu oslovila v rámci výběru Top CEO, vyplývá, že firemní ambasadory využívají stále častěji. Někteří s nimi pracují systematicky, jiní jim nechávají naprostou volnost. 

Příkladem prvního přístupu je prodejce nábytku Jysk, který každý rok vypisuje novou výzvu, aby se lidé na tuto pozici přihlásili.

„Na začátku pro ně děláme workshop, jak používat sociální sítě, poté je jejich činnost koordinovaná naší komunikační manažerkou. Je to pro nás jiná, neformálnější, autentičtější forma vyprávění příběhů ze života v Jysku pro potenciální zaměstnance,“ přibližuje šéf firmy Peter Brányik.

Propracovaný systém práce s firemními influencery mají také v poradenské společnosti Accenture, přičemž za hlavní platformu považují profesní sociální síť LinkedIn. První skupinou jsou lidé z vedení, kteří se zaměřují hlavně na budování pozice směrem ke stávajícím i novým klientům.

„Sdílejí obsah o zajímavých projektech a akcích, o spolupráci s technologickými partnery nebo o tom, jak se firma strategicky posouvá dál,“ popisuje ředitelka Lenka Madliaková. 

Druhou skupinu tvoří mladší kolegové, kteří sdílejí svoje každodenní zkušenosti z práce. „Jejich příspěvky pomáhají budovat značku zaměstnavatele a oslovit nové talenty. Každý, kdo má chuť se zapojit, může využít konzultace s externím LinkedIn expertem, který pomůže s nastavením profilu i s úvodním know-how, co a jak sdílet,“ vysvětluje ředitelka.

Iniciativu si Accenture následně vyhodnocuje na základě dat od agentury Future Sales. „Už teď vidíme, že se díky této aktivitě stáváme na sociálních sítích čím dál tím viditelnější,“ prozrazuje Madliaková.

Zaměstnance v aktivitách na sociálních sítích podporuje i firma Orlen Unipetrol, která je vyzývá skrze interní komunikační kanály.

„Současně upozorňujeme na rizika s tím spojená a pro zájemce pořádá náš odbor sociálních sítí školení. Kdokoli ze zaměstnanců se také může na kolegy obrátit s dotazem či žádostí o pomoc,“ svěřuje se ředitel Orlen Unipetrolu Mariusz Wnuk.

info Barbora Vaculíková, foto Jan Rasch
Barbora Vaculíková, Penta Hospitals

Ve zdravotnické společnosti Penta Hospitals na autentických příbězích svých zaměstnanců dokonce postavili náborovou kampaň.

„Skutečné příběhy lékařů, zdravotních sester nebo sanitářů, jejich fotografie i sdílené hodnoty rezonují s cílovou skupinou a výrazně posílily jak značku, tak zájem o práci u nás,“ tvrdí šéfka Penta Hospitals Barbora Vaculíková.

„Moc si vážím toho, že jsou lidé na svou práci hrdí a nebojí se ji ukázat veřejně. Pokud jde o dopad, víme, že lidé věří lidem. Vidíme to i při hledání nových kolegů, podobné sdílení ukazuje, že zdravotnictví může být inspirativní a smysluplná kariéra,“ doplňuje Vaculíková s tím, že stálé firemní ambasadory má firma i na sociální síti LinkedIn.

Podobně ve finančním domě Uniqa se zaměstnanci stali tvářemi plakátů v rámci programu První pomoc pro duševní zdraví, které visí v kancelářích po celé firmě.

„Projekt reaguje na rostoucí výskyt stresu, úzkostí a dalších potíží, nedostatek odborné péče nebo na to, že se o duševním zdraví na pracovištích stále mluví málo. Mnozí zaměstnanci pak navíc sdíleli své zapojení do projektu na LinkedInu, včetně certifikátů z absolvovaných školení,“ říká CEO Uniqa Rastislav Havran.

Díky těmto aktivitám a zapojení zaměstnanců se o kultuře firmy podle Havrana dozvídají i lidé mimo firmu. „Přitahuje to nové talenty, posiluje to důvěru u klientů a často i hrdost našich lidí. Když zaměstnanci mluví o své práci s nadšením nebo se sami angažují v důležitých tématech, je to ten nejlepší signál, že děláme něco správně,“ konstatuje Havran.

Víme, že autenticita se nedá vynutit.

Tvorbě na sociálních sítích nechávají ve společnosti Uniqa volný průběh. „Víme, že autenticita se nedá vynutit a právě ta je na tom nejcennější,“ dodává šéf finančního domu.

Poněkud neutrální vztah mají k firemním ambasadorům v e-commerce společnosti Notino, kde sice před pár lety na zkoušku spustili ambasadorský program, ale jeho dopad je podle ředitele Zbyňka Kociána obtížné měřit. 

 „S odstupem času tuto aktivitu proto vnímáme jako nice to have, čili podporujeme zaměstnance, kteří rádi sdílejí svůj pracovní život, ale aktivně nové ambasadory nehledáme,“ vysvětluje Kocián.

„Důležité pro nás je, že naši lidé práci v Notinu doporučují sami od sebe svým známým, aniž by to museli sdílet na sociálních sítích. Na základě takových doporučení se k nám přidalo mnoho šikovných kolegů,“ doplňuje ředitel. 

Vyloženě negativně se k firemním ambasadorům staví Petr Vaněrka ze stavebnin Pro-Doma. „Vnímám tento způsob jako manipulativní a neslučuje se s mým přesvědčením. Mám raději reality show, a tím je hodnocení jak stávajících zaměstnanců, tak bývalých, v reálném světě,“ popisuje Vaněrka.

I kritiku proto vnímá jako inspiraci k opatřením, která se jeho podnik snaží nasadit na problematická místa. „Je jedno, zdali jde o kvalitu oblečení zaměstnanců, nebo o zásady obchodní politiky. Od A do Z to vnímáme jako prostor pro zlepšení sebe sama,“ prozrazuje Vaněrka způsoby, které se mu osvědčily.