Lidi chtějí zase ve velkém cestovat. Prodeje letenek letí vzhůru a letecký průmysl by mohl po pandemii konečně slavit. Má to ale jeden velký háček. Tak velký zájem letecké společnosti jednoduše nezvládají, protože jim chybí zaměstnanci, které v minulých letech propustily.
Lufthansa proto během letní špičky zruší jen v červenci 900 letů v Německu a po celé Evropě. Týká se to hlavně pátečních a víkendových letů, kdy nejvíc lidí odjíždí na dovolené. Zrušeny budou zřejmě i pravidelné lety mezi Prahou a Hamburkem. Kromě samotné Lufthansy zruší několik set spojů i její dceřiné společnosti Eurowings a Swiss.
Evropská letiště jsou však přeplněná už teď a na většině z nich vládne chaos, protože aerolinkám i samotným letištím chybí personál. Během pandemie propouštěli tak silně, že se jim teď při oživení nedaří získat zaměstnance rychle zpátky. Jen Lufthansa propustila od začátku roku 2020 asi 34 tisíc lidí. Mnoho z nich navíc už o práci v tomhle oboru nestojí například z obav, že by mohli o místo při další vlně pandemie opět přijít.
Ve výsledku to znamená, že personál chybí takřka všude. Od přepážek při odbavení přes kontrolu cestujících až po obsluhu letadel. Jen v Německu odhadují, že chybí asi dvacet procent pozemního personálu v porovnání s dobou před pandemií.
Zatímco Lufthansa nyní oznámila s předstihem, že téměř tisícovka původně plánovaných letů nakonec nepoletí a že firma kontaktuje klienty, kteří už na ně mají letenku, nízkonákladoví EasyJet a Wizz Air své zákazníky překvapili bez varování a během uplynulého víkendu zrušili ve Velké Británii osmdesát letů. „Důvodem jsou přetrvávající náročné provozní podmínky,“ oznámil EasyJet. I zde byl klíčový problém v tom, že společnost neměla dost lidí.
S nedostatkem personálu ostatně bojuje i pražské Letiště Václava Havla, které vyzývá cestující, aby přijeli s větším předstihem a na letišti byli alespoň dvě a půl hodiny před odletem.
„Přichází sezona, která bude náročná na provozní a lidské kapacity, a to nejen na Letišti Praha, ale v celém segmentu letecké dopravy. Musíme se připravit na zátěž letištní infrastruktury, proto prosíme cestující, aby přišli na letiště dříve,“ vyzval šéf letiště Jiří Pos.
Podobná situace skutečně panuje i na dalších evropských letištích. A nedá se očekávat, že by se na tom během léta něco zásadně změnilo k lepšímu. I proto už dnes německá média varují, že zrušení téměř tisícovky letů Lufthansy se po červenci zřejmě bude opakovat i v srpnu.