Mobilní platforma Liftago v poslední době prudce expanduje a začíná budovat něco, čemu říká národní digitální síť pro přepravu, a proto potřebuje peníze. Ty nyní sehnala od předního světového poskytovatele sportovních informací Livesport, resp. jeho investiční odnože Livesport Invest, která Liftagu, aktivnímu v osmi českých městech, přispěje více než stovkou milionů korun. Jde o největší sumu peněz, které Liftago najednou získalo a půjde hlavně na výzkum a vývoj.
„My v Livesportu chceme Liftagu pomoci uspět také v mezinárodním měřítku. Liftago bude hrát důležitou roli ve spojování poptávky a nabídky v oblasti přepravy, kterou čekají velké změny tažené především inovacemi,“ říká po podpesání dohody v rámci pondělní valné hromady Liftaga spolumajitel Livesportu Martin Hájek, který se letos poprvé objevil ve Forbes žebříčku nejbohatších Čechů.
„S lidmi v Livesportu sdílíme velmi podobné hodnoty a můžeme budovat Liftago dále jako ryze českou technologickou firmu, která bude synonymem pro udržitelnou mobilitu budoucnosti,“ doplňuje jej současný šéf a jeden ze zakladatelů Liftaga Ondřej Krátký.
CEO Liftaga Ondřej Krátký. Foto: Liftago
Z pozvánky na valnou hromadu je patrné, že část investice do aplikace, přes kterou si v Česku a na Slovensku objednává taxi přes 300 tisíc pasažérů, proběhla formou navýšení základního kapitálu firmy (vydání nových akcií) ve výši 84 milionů korun. Jde ale o část transakce, další peníze budou následovat i formou vyplacení některých dosavadních akcionářů. „Transakce ohledně výkupu nadále probíhají, proto tyto detaily ještě nemůžeme zveřejňovat,“ doplnil Krátký.
Valná hromada zároveň odvolala ze správní rady společnosti podnikatele a investora Michala Mičku (Incomming Ventures) a bývalého akvizičního ředitele ČEZ Vladimíra Schmalze, kteří do platformy investovali již dříve. Na jejich místo dosednou právě zakladatel Livesportu Martin Hájek a výkonný šéf firmy Patrik Dzurenda.
Livesport a zakladatelé Martin Hausenblas, Juraj Atlas a Ondřej Krátký budou po transakci držet 90 procent firmy, přičemž podíly Livesportu a Hausenblase budou časem podobné. Ústecký podnikatel a spolumajitel firmy Adler International doposud v Liftagu držel 45 procent.
„V tuto chvíli je tam minimum finančních investorů. Ostatní jsou z managementu, nebo čistĕ zakladatelé. Jsou tam ještě dva finanční investoři, kteří chtěli zůstat a my je též chtěli,“ uvedl pro Forbes Hausenblas, který si možnost spolupracovat s novým partnerem pochvaluje.
Duchovní otec a jeden z hlavních akcionářů Liftaga Martin Hausenblas. Foto: David Vaňa
Mobilní platforma Liftago vznikla před pěti lety právě na popud Hausenblase, který je velkým fanouškem a propagátorem autonomního řízení a zaměřuje se na budoucnost městské mobility. Dnes má v Praze, Brně, Ostravě, Liberci, Zlíně, Plzni, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích a Bratislavě přes 300 tisíc pasažérů, přes tisíc firemních zákazníků a 1500 profesionálních řidičů s průměrnou dostupností pět minut.
Na českém trhu má kromě klasických taxidispečinků dva soupeře – americký startup Uber a estonské Taxify, jejichž působení na českém trhu již několikrát řešily soudy a je také častým důvodem protestů taxikářů, kteří si stěžují na rozdílné konkurenční podmínky (např. spory o nutnosti řidiče mít licenci a další náležitosti).
Čtěte také: Nejsme jen taxi, vizí je řešit celkovou mobilitu, říká šéf českého Taxify
Liftago dokazuje, že taxi lze dělat moderně i v rámci nemoderní legislativy. Firma ročně roste o desítky procent a po úvodních letech ztrát se loni dostala do provozního zisku.
„Heat mapa“ znázorňuje mapu poptávky po řidičích využívajících platformu Liftaga v Česku a na Slovensku.
Firma ale chce i nadále růst a přibližovat se více k zakladatelské vizi. „Naším ultimátním cílem však není dobývání taxi trhu, ale další spolupráce s přepravci, kteří díky naší technologii chtějí městskou mobilitu dále rozvíjet,“ vysvětluje Ondřej Krátký.
„V několika městech proto úspěšně spolupracujeme s taxislužbami, které sdílejí naše hodnoty, chtějí se starat o své řidiče a dále růst. Městská logistika a e-commerce se budou rychle rozvíjet, nedává smysl, aby každý přepravce ucpával ulice svou vlastní přepravní sítí,“ dodává.