„I drobná chyba je v době krize více vidět,“ říká Jan Musil, předseda představenstva společnosti Liko-s. V dubnu 2021 mu jeho otec Libor předal žezlo rodinné společnosti a spolu s ním i lístek na horskou dráhu. Pandemie, válka na Ukrajině, rozsypané dodavatelské řetězce, posouvání zakázek a negentlemansky se měnící ceny dvou základních komodit rodinného byznysu – skla a hliníku. To je nevyzpytatelná trať, po které poslední rok a půl jezdí.
Rodinná výrobní a stavební firma ze Slavkova u Brna vyrábí interiérové kancelářské příčky a také zelené fasády. Na trhu je 30 let, během kterých byla zvyklá na průběžný růst. V posledních letech se její obrat držel na úrovni 800 až 850 milionů korun.
„Vloni se nám vlivem posouvání projektů obrat snížil. Letos už ale zase meziročně rosteme o 25 procent a teď jsme na lepších číslech než před covidem. Vypadá to, že se nám opět začíná dařit,“ popisuje jeden z nejmladších ředitelů velkých českých rodinných firem.
V krizi podle něj nevyhraje ten, kdo vymyslí něco geniálního, ale ten, kdo udělá nejméně chyb. „Mohlo by se zdát, že nyní zažíváme nejsložitější období, ale není to tak. Nejtěžší to bylo na začátku, když se moji rodiče zadlužili, aby rozjeli podnikání. Když děláte něco nového, chybám se vyvarovat nelze. O tom jsou inovace. Hloupé je, když si dáváte vlastní góly a chyby opakujete,“ poznamenává.
Aby se mohl věnovat inovacím a rozjet nové trhy, během posledních dvou let osekal některé oblasti rodinného podnikání. Zavřel například první byznys svého otce, kterým byly montované haly. Sekce přitom fungovala a přinášela zisk.
„Chceme se více soustředit na věci, ve kterých se můžeme odlišit od zbytku trhu, navíc tato výroba šla proti naší misi vytvářet budovy, které jsou lepší pro lidi a přírodu,“ vysvětluje Jan Musil. „Také jsme uzavřeli divizi tepelných izolací, se kterou jsme kdysi otevírali trh stříkaných pěn. A ukončili jsme také kapitolu zelených střech,“ doplňuje.
Na začátku jsme propálili několik milionů
Přední evropský výrobce stavebních prvků se tak víc zaměřil na zelená vertikální řešení a interiérové systémy. „U zelených fasád jsme na začátku propálili několik miliónů, než jsme v nich lidi edukovali a vysvětlili jim jejich výhody. Trh se už ale dovytváří a byznys se začíná překlápět do rozumných čísel.“
Aktuálně Liko-s řeší lepší použitelnost zelených fasád na větších objektech a ve spolupráci se zahraničními partnery i českými univerzitami měří jejich chladící výkon. U interiérových systémů se český výrobce víc soustředí na prémiové produkty, design a technologie, se kterými může uspět v mezinárodní konkurenci. Trendem jsou modulární řešení zasedacích místností, které nejsou propojené s okolními stavebními konstrukcemi.
Designová zasedačka plná technologií
Na mezinárodním veletrhu Orgatec v Kolíně nad Rýnem nedávno Liko-s představil novou unikátní zasedací místnost Oasis. „To jméno mě mimochodem napadlo jednou ráno ve sprše. V té době jsme na projektu pracovali už tři čtvrtě roku a já se připravoval na další den s našimi vývojáři,“ vypráví, zatímco ukazuje zasedačku od architektů z pražského architektonického studia Reaktor.
Celoskleněná místnost se zaoblenými rohy připomíná bublinu a je plná technologií od českého startupu Spaceti. „Naše technologie zajišťují jednoduché digitální rezervace místností a mobilní přístup, automaticky počítají osoby v zasedačce a díky analýze životního prostředí hlídají zdravé podmínky pro produktivní práci,“ říká zakladatel a CEO Spaceti Max Verteletskyi.
Zasedačka má také bezklíčové odemykání, patentovaný oboustranný rezervační displej integrovaný do dveří, automatické osvětlení a větrání.
„Uvnitř je interaktivní obrazovka smart-i-wall s digitální asistentkou, která vás pozdraví, osloví vaším jménem, nabídne vám úpravu světel a vzduchotechniky a když budete chtít, objedná vám kávu. Pět minut před vypršením rezervace také upozorní, že čas brzy vyprší, a pokud na to bude prostor, nabídne i případné prodloužení rezervace,“ popisuje pyšně další vychytávky ředitel Liko-s.
S Oasis chce firma uspět i v designových soutěžích. „Je to první produkt, který vytváříme ve spolupráci s architekty a designéry a celosvětově první celoprosklené oblé řešení. Všechna skla jsou navíc chytrá, takže se ztmaví ve chvíli, kdy se někdo nachází uvnitř,“ dodává Musil.
„A bublinu můžeme nafouknout podle individuální potřeby, je přizpůsobivá, vynikne svou elegancí,“ doplňuje architekt Jakub Heidler ze studia Reaktor.
Hlavním trhem jihomoravské oázy má být Německo, ve kterém jsou modulové zasedačky, které nejsou propojené se stropem a podlahou, velmi populární. „Zájem o ně vidíme ale i na území Česka,“ podotýká Jan Musil.
Trendem současnosti jsou podle něj zasedací místnosti, které „žijí“ společně s firmou a podle jejích potřeb se jí přizpůsobují. „Trh se mění až kuriózně. Na jednu stranu firmy nemají peníze a jsou konzervativní v tom, jak investují, na tu druhou chtějí prémiové systémy a řešení. Takže zatímco snižují rozsahy projektů, požadavky na kvalitu nemění,“ popisuje devětadvacetiletý šéf.
Pro nové zákazníky do Indie i do USA
V oblasti kancelářských a průmyslových interiérů se nyní Liko-s více zaměřuje na expanzi do arabsky mluvících zemí a do Indie.
„Když jsme před pěti lety vstupovali na indický trh, všichni na nás koukali jako na blázny. Teď je ale v Evropě recese, zatímco v Indii každý mluví o tom, jak jejich země zažívá své nejlepší desetiletí,“ říká ředitel Liko-s. Obchodní aktivity na vzdáleném miliardovém trhu tak chce ještě posílit.
„Jelikož jsme uzavřeli některé byznysy, které tvořily zhruba 200 milionů obratu, museli jsme zvýšit zahraniční obchodní aktivity. A podíl exportního obratu nám začíná výrazně růst. Jsme na padesáti procentech a do čtyř let bychom rádi byli na 70. Aktuálně se připravujeme i na přímý vstup na americký trh, kam sice už dodáváme, ale chceme ve Státech založit firmu a mít tam i menší výrobu,“ odhaluje plány pro následující dva roky Jan Musil.