LinkedIn už dávno není jen online vizitka pro viditelnost náborářů – je to klíčová platforma pro budování značky, získávání kontaktů a generování B2B obchodních jednání. Od optimalizace profilu přes publikaci obsahu až po cílené oslovování. Správná strategie dokáže proměnit obsah v interakci a interakci v obchodní jednání. „Kdo LinkedIn už dnes chápe jako strategický nástroj, získá konkurenční výhodu,“ říká Vojtěch Forejtek, CEO StoryMatters, který sestavil několik klíčových tipů pro osobní i firemní úspěch.
Tip 1. Optimalizace profilu
Pod vaší profilovou fotografií se na LinkedInu nachází tlačítko „Add profile section“. Kliknutím na něj a úplným vyplněním všech požadovaných informací zvyšujete svou, LinkedIn kredibilitu a profesionální důvěryhodnost.
Nezapomeňte zaškrtnout, že chcete být veřejně dohledatelní a komunikovat, což vám pomůže při interakci s algoritmem LinkedInu a zvýší vaši viditelnost mezi ostatními uživateli.
Tip 2. Vyhledávání kontaktů
V levé horní části LinkedInu najdete vyhledávač. Klikněte na něj a zaškrtněte „Lidé“. Poté klikněte vpravo na „Všechny filtry“. Využitím filtrů, i bez placení prémiového účtu, můžete nalézt relevantní kontakty pro vaši profesní síť.
Je běžné, že neznámý člověk žádá jiného neznámého o propojení. To neznamená, že vám ho každý schválí. Pokud je váš profil zajímavý pro danou osobu a odpovídá její profesní oblasti, pravděpodobnost přijetí žádosti se pohybuje kolem 55 procent plus.
Pokud jste navíc manažer, majitel, expert ve vašem odvětví nebo žena – vaše úspěšnost bude o dalších deset až patnáct procent vyšší. Spojujte se pouze s lidmi, kteří mají dopad na váš cíl/záměr.
Tip 3. Publikace obsahu
Aktivní publikace obsahu na LinkedInu je klíčová pro budování profesního profilu. Negenerujete-li obsah, LinkedIn vám nepřinese žádný kvalifikovaný užitek.
Doporučuje se sdílet minimálně jeden až dva příspěvky týdně, přičemž volba témat by měla reflektovat váš pracovní zájem a odbornost. Pro některé obory, zejména konzervativnější, může být častější komunikace kontraproduktivní.
Pokud bojujete s inspirací pro příspěvky, zde je malé doporučení:
– Změny pozic a pracovní výročí = pište o vaší zodpovědnosti k ostatním.
– Sdílení know-how a odborných postupů = pište o tom, co denně řešíte na jednáních.
– Novinky a zajímavosti z oboru = pište o vašem firemním přístupu a pohledu na projekty, zákazníky, trh.
Pro lepší pochopení toho, jaká témata jsou u vaší cílové skupiny úspěšná, lze využít datovou analytiku nástrojů jako Favicon poskytující cenné informace o tom, jaké typy obsahu oslovují vaši cílovou skupinu.
Tip 4. Aktivní oslovování publika
Nečekejte, že vás potenciální zájemci budou sami kontaktovat po publikaci obsahu. To se ale děje jen zřídka. Identifikace a aktivní oslovování těch, kteří projevují zájem o vaše příspěvky, mohou vést k efektivní spolupráci a rozšíření vaší profesní sítě.
Nezapomeňte, že většina relevantních kontaktů nemusí zanechávat lajky nebo komentáře. LinkedIn Sales Navigator Advanced vám může pomoci identifikovat ty nejrelevantnější kontakty, které se k vašemu obsahu vracejí opakovaně. Při rozesílání zpráv však dbejte na pravidla GDPR a obchodní zákon.
Tip 5. Firemní versus osobní brand
Optimální strategie je kombinace firemní komunikace a osobních profilů zaměstnanců. Osobní profily budují důvěryhodnost a výkon. Firemní komunikace patří mezi profesionální zastoupení značek. Diverzifikace prostřednictvím tří až pěti ambasadorů pomáhá zachovat výkon, firemní komunikaci i vynaložené investice i po odchodu zaměstnanců.
Tip 6. Vyhněte se automatizaci a spamu
LinkedIn striktně zakazuje používání externích automatizačních nástrojů pro rozesílání zpráv, což může vést k zablokování účtu. Riziko penalizace hrozí i při manuálním vyhledávání stovek profilů denně, což LinkedIn může interpretovat jako automatizovanou aktivitu.
Pojmenovat všechny příležitosti a rizika LinkedInu v jednom článku není možné. Co je však jisté: LinkedIn je nenahraditelným nástrojem pro naplňování B2B, PR, marketingových, náborových a obchodních cílů. Věnování pozornosti této platformě vám umožní cíleně ovlivnit konkrétní typy lidí a vyvolat s nimi přímo jednání.
„LinkedIn je dnes mnohem víc než jen profesní síť – je to silný byznysový nástroj. Aby skutečně přinášel výsledky, je potřeba pracovat se strategií, obsahem i správným networkingem. Rádi firmám v StoryMatters prakticky ukážeme, jak posunout jejich komunikaci na další úroveň,“ uzavírá Forejtek.