„Rozhodnutí, že budu s tvorbou na YouTube pokračovat, padlo, když jsem měl vysoké horečky,“ říká autor kanálu Fabulace Jana Špačka, jehož jméno tak asi není nutné uvádět. Pokud jste některé jeho video viděli, nejspíš vás prohlášení tak nepřekvapí.
Špaček si sice tvorbou nevydělá tolik peněz jako jiní členové výběru Forbesu, zato má velice osobitý a těžko napodobitelný styl humoru, který navíc spojil s neobvyklou oblastí: politikou.
Mladý youtuber v těchto měsících organizuje předvolební debaty zástupců stran, stejně jako debaty stranických lídrů proti patnácti až dvaceti oponentům. Těmi pravými démanty jeho tvorby jsou ale záměrně nemotorné interakce s politiky – jako když bez varování obejme Ivana Bartoše, nečekaně se zasekne v autě v zácpě na dálnici s Andrejem Babišem nebo tehdejšímu kandidátovi na prezidenta Petru Pavlovi během rozhovoru vnutí do klína kočku z útulku.
„Cením si toho, že jsem měl možnost politiky poznat v momentech, kdy nebyli tak ostražití,“ pochvaluje si Špaček. Zároveň však dodává, že jsou to právě politická témata, jež mohou některé firmy odradit od toho, aby s ním navazovaly spolupráci.
Jakožto student politologie měl k této disciplíně přirozeně blízko, ale jeho vášní byla i audiovizuální tvorba. Krátké dokumenty si původně točil sám pro sebe do šuplíku. Dnes má vedle sebe dva kameramany z FAMU.
Většina příjmů z jeho tvorby plyne z portálu Herohero, kde má téměř sedm stovek předplatitelů. Jak ovšem sám podotýká, příjmy z jeho tvorby jsou sezonní a během voleb rostou počty jeho odběratelů i o násobky. Na podzim tak očekává plodnou sezonu – chystají se sněmovní volby.
Jan Špaček a jeho dotazník
Kolik procent ze svých příjmů investujete zpět do své tvorby (tým, pronájem prostor, technika, rekvizity…)?
Odhadem přibližně pětapadesát procent. Hlavně za lidi a taky pronájmy prostor, když děláme veřejné diskuse. To jsou nejvyšší částky.
Jakou nejvyšší částku jste utratil za jedno video nebo projekt?
V současnosti chystáme velkou debatní tour před parlamentními volbami s živým publikem. Náklady na nejdražší z těchto debat se pohybují kolem 120 tisíc korun. Nicméně je nutné dodat, že předpokládáme návratnost z prodeje lístků, nejen z online sledování.
Jakou nejbizarnější nabídku na spolupráci jste dostal?
Masovou produkci šamponu Václava Havla.
Litujete něčeho ve své tvorbě nebo vystupování na veřejnosti, co byste s odstupem času udělal jinak?
Jak řekl Miloš Zeman: „Ničeho nelituji.“
Jaký hejt, který vám někdo adresoval, vás nejvíce pobavil?
Že propaguji Alenu Schillerovou. To se stalo v době, kdy jsem měl 1300 odběratelů a ona byla půl roku zpátky nejvlivnější ženou v Česku podle časopisu Forbes.
Kolika lidem momentálně vaše tvorba dává práci, ať už na plný, či částečný úvazek?
Náš nejužší tým má tři členy, včetně mě. Širší zhruba pět dalších. Spolupráce s nimi jsou ale nárazovější.