8,5 mil. korun
Jakub Enžl
27 let
267 tis.
GymBeam, Footshop, Under Armour
partnerství, merchandising, osobní trénink
fitness, lifestyle
Nejvýraznější postava scény zaměřující se na fitness, a to nejen pro svých 194 centimetrů a 135 kilogramů. Někdejší osobní trenér začínal s radami, jak správně cvičit, nabrat svaly nebo naopak hubnout, dneska ale kamerou zachycuje i svůj vlastní život – od cestování po překonávání různých výzev, čímž oslovil širší publikum.
Drtivou většinu příjmů mu nicméně nadále generuje silné „fitnesácké“ jádro, které skrze něj hojně nakupuje na e-shopu GymBeam.
Ve spolupráci s ním Jakub Enžl vytvořil také vlastní značku produktů Enjoy, nabízející například „nakopávače“, proteiny nebo shakery. Daří se i prodeji jeho oblečení, zejména oversize trik a mikin. Zastánce tvrzení, že svaly by měly nejen hezky vypadat, ale také splňovat svou funkci, se léta věnuje kulturistice a silovému trojboji.
Poslední dobou však upřednostňuje box, v němž se schyluje k jeho prvnímu (velkému) zápasu. Vydal rovněž dvě básnické sbírky a natočil dva krátkometrážní filmy.
Jakub Enžl a jeho dotazník
Proč jsem začal natáčet videa na internet?
Oblast edukace ve fitness jsem vnímal jako díru, kterou bylo potřeba zaplnit.
—
Co bych dělal, kdybych nebyl youtuber?
Nejspíš bych se stále pohyboval ve fitness, pravděpodobně jako osobní trenér.
—
Těší mě víc popularita, nebo peníze, které mi YouTube přineslo?
Peníze mi dávají svobodu a otevírají další možnosti v tvorbě, můžeme tak točit, víceméně cokoli chceme, a nemusíme být nutně limitováni budgetem. Na druhou stranu, díky popularitě jsou ta videa sledována, takže to jde ruku v ruce.
—
Nejlepší byznys, který mi natáčení videí přineslo?
Vlastní produkt Enjoy.
—
Jaké jsou naopak stinné stránky toho, že jsem youtuber?
Člověk konstantně vnímá pohledy okolí na ulici. Naopak na sítích musí být obezřetný s tím, jaké výroky dává ven. Lidé bývají velice kritičtí, ale jakmile by člověk neměl hate komentáře, asi dělá něco špatně, je to už nedílnou součástí toho všeho. Tvůrce by si s tím neměl vůbec lámat hlavu, ačkoli někomu se to do hlavy dostane. A v neposlední řadě algoritmy, kolikrát bývají nevděčné, ale na to se člověk musí adaptovat, zjistit, co aktuálně funguje, a tvořit podle toho.
—
Sleduje mě spousta mladých lidí, kteří si (mnohdy) přejí být jako já – živit se natáčením videí na internet. Co bych jim na začátku jejich cesty vzkázal?
Být autentický, s tím člověk dojde nejdál a nemusí hrát určitou pózu nebo alter ego, které se sice publiku líbí, ale není to skutečně on. Dále být konzistentní a trpělivý. Dneska chtějí lidé všechno hned, ale je to dřina, sto tisíc views na TikToku není jako sto tisíc views na YouTube a tyto rozdíly se tvůrce musí naučit. Za mě je pomalejší cesta s konstantním růstem lepší než rychlé vystřelení.