Tvůrce, který o sobě dává výrazněji vědět až v posledním roce. Původně snil o kariéře amerického fotbalisty, po těžkém zranění se ale vrátil z USA a vrhl se do kondičního posilování, o čemž i začal natáčet. Tak se ostatně dostal ke spolupráci s fitness obchodem GymBeam, jež mu doteď přináší podstatnou část peněz.
Obzvlášť populární je jeho vlastní bezkofeinový „nakopávač“ SHRED!T. Když loni vešel do prodeje, prodaly se jej dva tisíce kusů za tři dny. Ostatním spolupracím se Lišák spíše vyhýbá. Jak říká, má noční můru z toho, že bude vypadat jako billboard.
Dovolit si to může i proto, že kolem sebe má stabilní komunitu na Herohero, kde ho podporují tisíce lidí. Zájem tradičně bývá také o jeho diáře a do budoucna si hodně slibuje od vlastní aplikace.
Program, který na základě algoritmu předepisuje zájemcům tréninkový plán a jídelníček na míru, by po více než dvou letech vývoje měl být spuštěn ještě letos.
Lišák a jeho dotazník
Proč jsem začal natáčet videa na internet?
Natáčet jsem začal, abych lidem ukázal svoji přípravu na závody ve fitness. Nečekal jsem od toho nic víc, natož to, že se tím budu jednou živit. Beru to jako velmi příjemný bonus.
—
Co bych dělal, kdybych nebyl youtuber?
Původně jsem chtěl být právník, ale sport je s mým životem spjatý od šesti let, takže to tak nějak přirozeně vykrystalizovalo do toho, co dělám teď. Pár let jsem dělal i osobního trenéra, což mě bavilo, takže bych se buďto vydal touto cestou, nebo bych podnikal v něčem s tímto oborem spojeném.
—
Těší mě víc popularita, nebo peníze, které mi YouTube přineslo?
Popularita má jak světlou, tak stinnou stránku. Já si neskutečně vážím lidí, kteří mě na mojí cestě podporují, a ještě jsem nezažil vyloženě nepříjemnou interakci s fanouškem. Vždycky jsou velmi milí a já si zakládám na tom, abych to pokaždé opětoval. Moc dobře si uvědomuji, že bez nich by tohle všechno nebylo možné. Na druhou stranu, popularita s sebou nese značnou ztrátu soukromí jak pro mě, tak pro mé blízké, proto už si vybírám, co sdílet a co si nechat pro sebe. Bez popularity by ale zároveň nebylo možné vydělávat peníze, proto je těžké odpovědět. Pokud bych si ale musel vybrat, asi bych se přikláněl k penězům, protože by v mém životě byl větší klid.
—
Nejlepší byznys, který mi natáčení videí přineslo?
V tuto chvíli pravděpodobně moji sedmiletou spolupráci s firmou GymBeam, kde mimo svůj promokód mám i vlastní produkt, který v prodeji předčil naše očekávání. Přes dva roky zároveň intenzivně pracujeme na vlastní aplikaci, kterou budeme brzy spouštět.
—
Jaké jsou naopak stinné stránky toho, že jsem youtuber?
První věc, která mě napadá, je – jak už jsem popisoval – ztráta soukromí. Beru to ale jako daň za ovoce, které tato práce přináší. Práce na sociálních sítích je zároveň velmi náročná na psychiku. Sám jsem si prošel temnějšími obdobími, ale pomohlo mi to najít životní hodnoty, které jsou opravdu důležité. Dříve jsem zakládal svou lidskou hodnotu na tom, jak se mi daří, ať už v byznysu, nebo na sítích. Tam je ale velká volatilita a podle toho vypadalo i moje psychické rozpoložení. To jsou dvě zásadní věci, se kterými se setkává asi každý větší tvůrce.
—
Sleduje mě spousta mladých lidí, kteří si (mnohdy) přejí být jako já – živit se natáčením videí na internet. Co bych jim na začátku jejich cesty vzkázal?
Najděte si něco, k čemu máte opravdu vztah. Vybudovat komunitu není práce na měsíc, rok nebo dva. Pokud k danému tématu nebudete mít vztah, je velmi pravděpodobné, že u toho nevydržíte.
Musíte mít také trpělivost a nechtít výsledky hned, protože je to běh na opravdu dlouhou trať. Zároveň není na co čekat, začněte co nejdříve. Nepotřebujete k tomu drahou techniku ani velký kapitál. Naučte se pracovat s programy na editaci videí a pravidelně vytvářejte obsah na všechny velké sociální sítě.
Zkoušejte různé formy obsahu, než najdete formát, který se lidem líbí. Ten potom duplikujte v různých podobách. Jednou začas kolaborujte s dalšími tvůrci, což vám pomůže rozšířit vaši komunitu.
Nakonec, mějte dobrý časový management, a až vám to finance dovolí, outsourcujte práci, kterou nemusíte nutně dělat vy sami (videoeditor, grafik apod.). Práce na sociálních sítích je sinusoida, jednou jste nahoře, potom dole, nesmíte ale přestat, tam končí 99 procent tvůrců. Musíte se poučit z chyb, adaptovat se a pokračovat. Když jsem to zvládl já, opravdu to zvládne každý!