6,5 mil. korun
Petr Mára
46 let
197 tis.
iStyle, NordVPN, XTB, Red Bull, Porsche, LG, Sonos
partnerství, YouTube, Herohero
technologie, edukace
Téměř nejstarší člen našeho výběru, který propaguje nejmladší technologie současnosti. Nadšenec do Apple produktů, elektromobility či umělé inteligence začal s Janem Březinou natáčet podcast DigIT ve videoformátu již v době, kdy YouTube v Česku ještě ani nebylo dostupné (2005).
Naplno se ovšem do vytváření obrazového obsahu vrhl v roce 2017, kdy chtěl budováním osobního brandu podpořit své workshopy a prezentace. A to se podařilo náramně.
Jeho videa možná nedosahují takové sledovanosti, ale svým zaměřením cílí na velmi bonitní publikum. Díky tomu s ním ochotně uzavírají spolupráce prémiové brandy, jako jsou Porsche, Red Bull nebo LG.
Kromě partnerství a YouTube mu výdělky zajišťuje také komunita na Herohero. „Poslední rok byl pro mě ve znamení hledání rovnováhy a přemýšlení, kam se posouvat.
Už rozhodně nechci natáčet jedno video za druhým kvůli číslům, abych posléze vyhořel,“ říká Mára, jenž se vedle analyzování technologických novinek a vychytávek soustřeďuje rovněž na přibližování svého filozofického pohledu na svět.
Petr Mára a jeho dotazník
Proč jsem začal natáčet videa na internet?
Podcast Digit jsme začali natáčet a publikovat ve videoformátu už v roce 2005. Motivací bylo vyzkoušet něco nového – byly to úplné začátky podcastingu i online videotvorby obecně (YouTube ještě neexistovalo).
Šlo primárně o to, vyzkoušet technologii jako takovou, než že bychom měli hlubší strategii. Když jsem v 2017 začal točit videa na YouTube, cílem bylo primárně budovat osobní značku, abych se mohl dál věnovat vedení workshopů a prezentování. Byznys přišel později.
—
Co bych dělal, kdybych nebyl youtuber?
Já vlastně dělám pořád jednu a tu samou věc. Snažím se pochopit nějaké téma (většinou technologického charakteru) a předat jej dále. Jestli to je přednáška, nebo video, je podružné. Takže bych dělal totéž, jen více naživo.
—
Těší mě víc popularita, nebo peníze, které mi YouTube přineslo?
Popularita není zas tak velká výhra, protože ztrácíte soukromí. Nejlepší kombinace je peníze a soukromí. Když už se člověk vzdá soukromí a vymění ho za popularitu, měl by na tom ideálně vydělat dostatek peněz, aby si soukromí mohl koupit zpět. Ale abych odpověděl na otázku, peníze jsou vedlejší produkt, těší mě spíše respekt než popularita.
—
Nejlepší byznys, který mi natáčení videí přineslo?
Asi nedokážu vybrat jednu konkrétní věc, ale obecně to přináší zajímavý networking.
—
Jaké jsou naopak stinné stránky toho, že jsem youtuber?
Může to být určitá ztráta soukromí. Další stinnou stránkou může být, že se člověk odpojí sám od sebe a začne sám sebe vnímat jako značku. Začne více dokumentovat svůj život, místo aby ho žil. Vždycky je potřeba vrátit se k sobě a odpovědět si na otázku, proč to člověk vůbec dělá.
—
Sleduje mě spousta mladých lidí, kteří si (mnohdy) přejí být jako já – živit se natáčením videí na internet. Co bych jim na začátku jejich cesty vzkázal?
Je potřeba chápat vnější pohled, jak to navenek působí, ale i vnitřní, a to je dlouhotrvající odhodlání dělat stále jednu a tu samou věc pořád dokola, být neustále kreativní a vydržet dost dlouho. Většinou je to tedy o odolnosti a trpělivosti, stejně jako každé jiné podnikání. Nikdo se nestane úspěšným za jeden večer.