Již potřetí jsme ve Forbesu sestavili žebříček nejlépe placených tvůrců online videoobsahu. Proč? Protože natáčením videí a streamováním – ať už v jakékoli kvalitě – si lze v našich končinách přijít na desítky milionů korun ročně, což už se rovná menší úspěšné firmě.
Ne snad že bychom youtuberům a streamerům chtěli závidět nebo se nad jejich výdělky pohoršovat. Naopak. Naším záměrem je ukázat, že leckdy stále ještě opovrhovaná profese youtuber/streamer může ukrývat propracovaný, fungující a v lecčems inspirativní byznys, za nímž je víc než jen hodiny prosezené před monitorem počítače.
Detailně jsme se tedy podívali na všechny tvůrce, kteří svá jména a značku vybudovali od píky. Tím, že se – nejčastěji v dětském pokojíku – posadili před kameru, zaujali svými schopnostmi digitální publikum a postupně rozvinuli podnikatelské možnosti, jež jim YouTube, Twitch a ostatní internetové platformy nabízejí.
Naše kritéria tedy nesplňují influenceři a osobnosti, pro něž se sociální sítě staly nedílnou – klidně i zásadní – součástí jejich živobytí, avšak s jejich rozmachem svou popularitu jen přifoukli, typově hudební interpreti, sportovci, umělci či moderátoři.
Mezi finanční kanály, které jsme při sestavování brali v potaz, se řadí zejména: reklamní příjmy z platforem, dealy s jednotlivými platformami, přímé příspěvky od diváků a odběratelů, exkluzivní partnerství se značkami, placená propagace a product placement v příspěvcích, účast na veřejných či soukromých eventech nebo prodej vlastního merchandisingu neboli produktů, jako jsou trička, kšiltovky, hrníčky a náramky s nepřehlédnutelným jménem milované star.
Konkrétní částky představují kvalifikované odhady ročních nezdaněných příjmů českých youtuberů a streamerů od července 2022 do června 2023. Nutno ovšem zmínit, že nijak nereflektují náklady, které tvůrci s produkcí obsahu mají, ať už třeba v podobě mezd či odměn spolupracovníků, pořízení techniky nebo pronájmu prostor, v nichž natáčí. Výjimku tvoří e-shopy, kde jsme do součtu započítávali jejich hrubý zisk, nikoli tržby.
Čerpali jsme z veřejně dostupných informací, diskusí se samotnými tvůrci a lidmi, kteří se v oboru pohybují dlouhodobě. Na sestavování žebříčku se výrazně podílela také společnost Subscribe, největší tuzemská agentura svého druhu, zastupující podstatnou část nejvýraznějších tváří influencerské scény.