Vymyslete vlastní nápoj, řekněte o něm fanouškům a sledujte, co to udělá s vaším bankovním účtem. Do produkce čím dál populárnější formy merchandisingu se po hudebníku Calinovi pustil i Tary a je to jeden z hlavních důvodů, proč jeho výdělek meziročně vzrostl téměř o polovinu.
První várku 750 tisíc kusů si velkoobchody rozebraly během pár dnů, a proto už se vyrábí další, dvojnásobná porce. Bublinková limonáda o třech příchutích, nazvaná příznačně Tary Drink, tak ještě nafoukla jeho e-shopové impérium o třech stovkách produktů, odkud rodákovi z ukrajinského Ternopilu přichází aktuálně největší část peněz.
Klíčový zdroj příjmů pro něj nicméně nadále představuje také YouTube, kde se věnuje dokumentování svého života, zejména zážitků s dcerou Ariankou. A velmi dobře se mu daří monetizovat rovněž osobní setkávání s fanoušky.
Od května do července tráví víkendy ve městech po celém Česku a Slovensku, kde se s každým ochotně fotí a podepisuje se, čímž mimo jiné opět výrazně podporuje svůj merch. „Během jednoho dne mezi lidmi jsme leckdy schopni vygenerovat větší tržby než na e-shopu za měsíc,“ pochvaluje si s odkazem na rekordní – bezmála půlmilionový – obrat dosažený během pouhých pěti hodin.
Zbytek léta pořádá Tary Campy, během nichž dětem (letos jich bude přes šest stovek) předává zkušenosti z parkouru i YouTube. Spolupráce uzavírá nárazově, v posledních měsících to bylo třeba s Gillette nebo Emcem.
Tary a jeho dotazník
Proč jsem začal natáčet videa na internet?
Původně jsem se v roce 2008 začínal na YouTube učit parkour od zahraničních parkouristů. Pozdějim mě napadlo parkour natáčet také pro Čechy. Vždy mě natáčení videí bavilo a chtěl jsem se naučit i stříhání. A jak to dopadlo, už víte… Naučil jsem se to!
—
Co bych dělal, kdybych nebyl youtuber?
Než mě YouTube začalo naplno živit, dělal jsem spoustu prací. Pomáhal jsem na stavbě tátovi, tahat beton a tak dále, to byla velmi náročná práce. Vystudoval jsem s maturitou informační technologie a bavily mě počítačové sítě, takže jsem dělal IT technika. Také jsem se přes dva roky vzdělával v oblasti financí a jako radil lidem s finančními produkty. To jsem přestal dělat právě kvůli YouTube tvorbě.
—
Těší mě víc popularita, nebo peníze, které mi YouTube přineslo?
Vždy bylo mým tajným přáním „být slavný“. Jako malý jsem se hodně díval na filmy a poslouchal zpěváky, tak jsem asi jako každé dítě snil, že budu také populární. Zázrakem se mi tohle přání díky tvorbě na YouTube splnilo a za to jsem nejšťastnější na světě. Takže popularita! Díky tomu, že je člověk „známý“, může vydělat i hodně peněz, pokud je šikovný a podnikavý.
—
Nejlepší byznys, který mi natáčení videí přineslo?
Já jsem od začátků svého podnikání v roce 2013 svým fanouškům na YouTube kanálu nabízel a prodával tepláky na parkour, mé parkour semináře, později i parkour tábory a další merch. Přijde mi, že jsem od samých začátků pochopil, že když má člověk spousty fanoušků, může pro ně dělat zajímavé projekty. Sociální sítě umožňují super marketing „zdarma“. Člověk na nich může vytvořit a promovat „cokoli“.
—
Jaké jsou naopak stinné stránky toho, že jsem youtuber?
Stinných stránek moc není. Jsem strašně rád, že jsem tam, kde jsem. Občas si člověk přeje být jen sám se sebou, tak zůstane doma a nechodí mezi lidi a má klid. Na veřejnosti je člověk vidět a rozdává jednu fotku za druhou. Občas fanoušci přijdou až k nám domů a zvoní nám na zvonek.
—
Sleduje mě spousta mladých lidí, kteří si (mnohdy) přejí být jako já – živit se natáčením videí na internet. Co bych jim na začátku jejich cesty vzkázal?
Jsem rád za lidi, kteří chtějí dělat, co je baví! Pokud je vyloženě baví natáčení a stříhání videí, není moc co řešit. Pokud ovšem chtějí být youtuberem či influencerem, je třeba si uvědomit, že na internetu je každý „hrdina“, bohužel v tom negativním smyslu slova.
Obzvlášť začínajícím tvůrcům jsou lidi schopní psát hnusné věci. Pokud na toto není člověk připravený, může ho to do budoucna dost nepříjemně psychicky poznamenat. Takzvaný hate je v online prostředí dost rozšířený a musíš s tím na sítích počítat. Lidi zkrátka nejsou jen hodní.
Tahle „práce“ je ale dost o kreativitě a vymýšlení neustále nových a nových nápadů, scénářů, videí. Je to úžasné, jak z ničeho můžeš vytvořit něco. Video se dá opravdu natočit o čemkoli a to se mi na tom moc líbí. Člověk má svobodu.