Logistika je páteří moderní ekonomiky, přesto zůstává často přehlíženou oblastí. V Česku tvoří pět až deset procent HDP, ale podle Andrého Draveckého, spoluzakladatele logistické společnosti Ringil, je její rozvoj stále na úrovni devadesátých let. „Pokud nevyužijeme technologie, které máme k dispozici, můžeme mít v budoucnu vážný problém,“ varoval na prvním Forbes eventu jarní sezony – Trendsetters 2025.

Dravecký upozorňuje, že logistika čelí nejen technologickým výzvám, ale i geopolitickým rizikům. „Je extrémně křehká. Pamatujete na uvíznutí Ever Given v Suezském průplavu v roce 2021? Každý den blokády stál světový obchod 200 miliard dolarů. A podobné hrozby číhají i dnes,“ připomněl s tím, že výročí této události přichází právě v těchto dnech.

K nejistotám přispívají i globální politické otřesy. „Co se týče výroků Donalda Trumpa o clech a obchodu, mám jedno pravidlo – počkat minimálně čtyřiadvacet hodin, jestli jeho slova opravdu platí,“ okomentoval s nadhledem aktuální situaci.

André Dravecký, CEO Ringil, Forbes Trendsetters, event
info Foto: Martin Svoboda

Dalším problémem je stárnoucí pracovní síla. „V kamionové dopravě nám chybí půl milionu řidičů a do pěti let bude situace kritická. Mladí lidé už o tuhle profesi nestojí,“ říká Dravecký. Pokud se něco nezmění, narazí logistika brzy na svůj limit.

Podle Draveckého je řešením digitalizace, autonomní vozidla a umělá inteligence. „Možností je spousta, ale musíme je začít využívat,“ apeluje podnikatel.

Zatím se však logistika mění jen pomalu. „Největší revolucí bylo zavedení kontejnerové přepravy. Skutečný pokrok se ale odehrál jen v poslední městské míli, kde firmy tlačí konkurence. To, co se děje v zákulisí, je stále jako z minulého století,“ říká Dravecký a přidává příklad z Německa: „Dodnes tam řada firem objednává kamionovou dopravu faxem.“ Budoucnost logistiky tedy závisí na tom, jak rychle se odhodláme ke změnám.