Zuzana Vyhnánková se spolu s kolegy z konzultantské firmy Lovebrand snaží ukázat firmám, že i jim se vyplatí, když budou svou značku budovat systematicky. Pro Forbes.cz proto připravili seriál praktických článků o brand buildingu. V dnešním díle radí, co očekávat od loga a vizuální identity vaší značky a komu její tvorbu svěřit.
Máte nápad na byznys, nový produkt nebo zakládáte kapelu? Hned po názvu je logo pravděpodobně to první, co si začnete črtat do zápisníku. Častěji dřív, než se zamyslíte nad rozpočtem nebo personálním obsazením projektu.
Proč? Může za to pravděpodobně silně vyvinutá lidská potřeba identity. Než ji získáme, jako by se nám ani nechtělo s ničím seriózně začínat. Navíc logo není to samé co brand. Logo je jen jeho vizuální ztvárnění, tedy jenom část vaší značky.
Jak se tedy dostat k vizuální identitě, která váš nápad podpoří a bude správně reprezentovat?
Proč ho chtít a mít
Ze tří jednoduchých důvodů: aby vaši značku lidé odlišili od konkurence, aby si ji dokázali zapamatovat a následně si ji ve vhodný moment vybavit. Vizuální vjemy jsou pro lidský mozek velmi silnými impulzy, protože je dokáže rychle vnímat, třídit a ukládat do podvědomé paměti. Proto je výhodné dát názvu značky i grafickou podobu.
V kontaktu se službami, při používání produktů a prostřednictvím marketingu si zákazníci vytvářejí asociace, které si díky logu také snáz zapamatují. A my je z té paměti zase v pravou chvíli můžeme vyvolat. Kromě toho už samotné zpracování loga, volba barev a tvarů, pomáhá zákazníkovi značku alespoň základně zařadit. A to klidně i před tím, než se o ní cokoli dozví.
Kdy ho potřebujete aneb Lepší nespěchat
Z výše popsaného je jasné, že logo potřebujete, pokud přicházíte na trh s novým produktem, službou nebo chcete začít masově komunikovat.
Jsou ale i případy, kdy s investicí do loga není třeba spěchat. Například když je vaše činnost v testovacím režimu, váš produkt nemá ustálenou kvalitu nebo si nejste jisti cílovou skupinou a potřebujete vše nechat chvíli běžet, abyste nabrali správný směr.
Bez drahého loga se obejde i byznys s velmi omezenou lokální působností, a tím i úzkou cílovkou, které se ale nekompromisně postaví do cesty – například bistro na růžku.
Kdo ho zvládne udělat
Ideálním tvůrcem není váš švagr, který umí s počítačem, ani neteř, co měla vždycky z výtvarky jedničky, ale grafický designér nebo typograf (ať už samostatně, nebo jako součást grafického studia či agentury).
Není vhodné, aby se tvorbě loga věnoval výtvarník s jiným zaměřením, a pokud, tak jen jako spolupracovník grafika. V příštím dílu vám ukážeme, kde grafika hledat.
Předejte grafikovi co nejvíce informací
Ještě předtím, než se pustíte do výběru vhodného grafika nebo studia, promyslete zadání pro nové logo.
„Vytvořením kvalitního zadání grafikovi ušetříte nejen čas, ale především peníze. Buď totiž začne tvořit naslepo, což může vést k tomu, že několikrát přinese návrh, který se vám nebude zamlouvat, anebo se bude snažit z vás chybějící podklady dostat sám. Tím se prodlouží doba, kterou výrobou loga stráví. Tu vám samozřejmě později naúčtuje. Věřte mi, že grafici raději kreslí a tvoří, než sepisují vize vaší značky,“ říká Anna Mejsnarová, ředitelka kreativní agentury Taste Digistory.
Platí tedy, že čím levnější řešení zvolíte, tím spíš budete muset celý proces tvorby řídit sami – dobře připravené zadání vám pomůže.
Strategie značky
Logo a vizuální identita je důležitou součástí značky a musí být v souladu s jejím posláním, hodnotami a cílovou skupinou. Jen takové logo vám pomůže vaši značku budovat a ta bude nabývat na síle a hodnotě.
Z toho vyplývá, že obrovskou výhodou i šetřením veškerých zdrojů je mít značku pořádně definovanou a popsanou ve strategii.
Ta slouží grafikovi jako důležitá součást zadání. Dočte se tam totiž, čím je vaše značka výjimečná, na jakých pilířích stojí, jaký problém zákazníkům řeší i jaké ideální asociace se s ní vašim klientům mají pojit. To mu bude vodítkem při rozhodování o výběru barev, písma i celkovém charakteru loga.
Manuál vaší značky se také stane důležitou platformou pro vaši komunikaci s grafikem – zkrátka se budete mít o co opřít a nebudete nemuset vše složitě formulovat vlastními slovy.
Na základě jasné strategie značky vznikala i nová identita služby LidskáSíla.cz od studia Remembership. Logo doslova podtrhuje lidskost, zatímco další prvky nabízejí pomocnou ruku.
Rešerše log konkurenčních značek
Pokud jste si svoji značku definovali, pravděpodobně máte přehled o tom, jak se graficky prezentuje vaše konkurence. Aby nové logo splnilo jednu ze svých základních podmínek, pomohlo zákazníkům vaši značku odlišit od ostatních, je potřeba, aby s touto rešerší při jeho navrhování grafik pracoval.
Přehled log konkurenčních prodejců nábytku pro značku La Komoda
Moodboard
Některé věci je opravdu těžké popsat slovy, hlavně pocity, atmosféru, náladu. To vše ale ve výsledku od svého loga očekáváte. Chcete, aby na vás i vaši cílovku silně působilo. Osvědčilo se předávat tyto věci grafikům pomocí tzv. moodboardu (česky tomu říkejme třeba „inspirační nástěnka“).
Můžete ji vytvořit na papíře z vystřižených fotek doplněných popisky, online jako prezentaci nebo třeba na Pinterestu pomocí sdílené nástěnky.
Důležité je, aby obsahovala vaše vizuální asociace s tím, jak by mělo výsledné logo působit – fotky, ilustrace, náčrtky, barevná škála. Asociace mohou být velmi volné, pak je ale dobré ke každému obrázku doplnit krátký popisek, který vysvětlí, čeho si na něm má grafik všimnout.
Speciální součástí moodboardu může být rešerše cizích log, která vás oslovují a rádi byste, aby se jimi grafik nepřímo inspiroval. Pomocí těchto příkladů se můžete vymezit i negativně a ukázat grafikovi, jak výsledek rozhodně vypadat a působit nemá.
Moodboard se nehodí jenom pro nové logo. Zde je použit pro zpracování vizuálního konceptu nové restaurace.
Místa, kde logo uplatníte
Grafikův přístup k logu mohou hodně ovlivnit i místa a způsoby pozdějšího použití loga (takzvané aplikace). Vizitky, web nebo faktura – s tím asi počítá i grafik začátečník.
Pokud ale už teď víte, že je pro vás důležité, aby se logo dalo snadno adaptovat do podoby odznáčku, nafukovacího banneru nebo rozpohybovat v animaci, rozhodně to grafikovi nezapomeňte říct. Vyhnete se tak situaci, kdy byste museli přehodnocovat již vymyšlená řešení kvůli omezením vyplývajícím z podoby loga.
Objednávka nebo smlouva
Co by v žádné dohodě o tom, že vaše zakázka bude zhotovena (ať už je ústní, e-mailová, nebo se jedná o právnický dokument), nemělo chybět?
Rozhodně je potřeba ujasnit si časový plán a ukotvit jednotlivé fáze práce – odevzdání návrhů, připomínkování, opravu návrhů, výběr finálního loga, odevzdání logo manuálu. Jednotlivé fáze mohou probíhat i v několika kolech a o tom, kolik verzí návrhů od grafika chcete dostat a kolikrát je smíte připomínkovat, je také potřeba se dohodnout.
Dohoda by měla dále obsahovat odměnu za finálně odvedenou práci a případně skicovné pro variantu, že si z návrhů nevyberete. Vyplatí se také specifikovat, jaké typy výstupů od grafika očekáváte, zda bude odevzdávat elektronickou, nebo tištěnou verzi logo manuálu a co vše bude obsahovat.
Logo ani celou vizuální identitu nedoporučujeme odbýt. I když nemáte vysoké rozpočty, vyplatí se na chvíli zamyslet nad tím, co od loga očekáváte, že jeho primárním účelem není to, aby se líbilo vám, a sepsat si pořádné zadání.
Příště se podíváme na to, kde vybrat vhodného grafika nebo studio, v jakých cenových relacích se práce grafických designérů pohybuje a jak s grafiky komunikovat.