Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Nejdelší elektrická jízda
Časy se mění. Pamatujete dobu, kdy se řešilo hlavně to, jaké auto je nejrychlejší? Teď tohle soupeření téměř přebíjí soutěž o to, jaký elektromobil dojede nejdál. Dlouho na čele byla Tesla S, která nabízí 637 kilometrů. Jenže přišel Mercedes-Benz EQS se 780 kilometry. A tím ještě nekončíme.
Teď se na automobilovém hřišti objevil nový šampion. Je to Američan a jmenuje se Lucid Air. Na jedno nabití slibuje ujet až 837 kilometrů. Vedle rekordního dojezdu tenhle skoro pět metrů dlouhý sedan nabídne i obrovský výkon. Nejsilnější verze nazvaná „Dream“ 1111 koní, slabší pak 933 koní.
Lucid Air, na který má automobilka už přes jedenáct tisíc objednávek, ale z pohledu evropského zákazníka trpí jednou zásadní nevýhodou: s dovozem na starý kontinent se zatím nepočítá.
A ještě nějakou dobu si na loni představené auto budou muset počkat i Američané. První vozy mají být k dispozici na konci tohoto roku. Cena? Nejlevnější model vyjde v přepočtu na 1,7 milionu korun.
Škodovka začala prodávat fabii. A zastavila výrobu
Ještě se ani nezačala prodávat a už si ji objednalo skoro pět tisíc řidičů. A nešetřili. Sedmdesát procent z nich zvolilo nejvyšší výbavový stupeň Style, což znamená utratit přinejmenším 360 tisíc korun. Fabia tak má našlápnuto na to, aby se stejně jako v červenci a srpnu stala nejprodávanějším autem v Česku.
To jsou ty příjemné starosti. V Mladé Boleslavi ale mají plnou hlavu problémů kvůli pokračujícímu nedostatku čipů. Ten způsobil, že Škodovka od pondělí ve třech českých závodech zastaví výrobu. Není sama, tento týden stojí výroba v kolínské Toyotě.
Šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík odhaduje, že do konce roku se plná výroba včetně přesčasů ve Škodě Auto nerozjede. „Situace pravděpodobně nebude konsolidovaná ani v roce 2022, minimálně v jeho prvním a druhém kvartálu,“ uvedl.
Důvodem je i to, že koncern Volkswagen ve výrobě preferuje vysokomaržové značky Porsche a Audi.
Soupeř fabie v novém
Vedle Škody Fabia se na trhu brzy objeví její podobně velký konkurent – Ford Fiesta. Zvenku je nejviditelnější rozdíl v masce, do které se přesunulo i oválné logo. Novinkou jsou také LED světlomety, na přání i s technologií Matrix LED, která světelný kužel nastavuje tak, aby i při maximálním svitu neoslňoval protijedoucí řidiče.
Další chytrou vychytávkou je funkce, která vás výrazně upozorní v případě, že vjedete na dálnici v protisměru. Tohle Fiesta umí hlavně díky spolupráci přední kamery a navigačního systému. A ne, neusmívejte se, ono se to vážně děje. Z technologií pak nejde přejít ani nový přístrojový štít, který je nově kompletně digitální.
Na rozdíl od Škody Fabia se Ford Fiesta nevyhýbá nástupu elektromobilty. V nabídce je tak mild-hybridní technologie EcoBoost ve dvou variantách s výkonem 125 a 155 koní. Ve srovnání s benzinovým motorem slibuje pětiprocentní úsporu paliva, ve městě může být úspora dokonce desetiprocentní.
Porsche se vrátilo v čase
Dvě sněhové stěny, vzduchem letící lyžař a Porsche. Dva podobné snímky, které ale od sebe dělí jednašedesát let.
Černobílá fotografie z roku 1960 vznikla v průsmyku Flexen poblíž rakouské vesnice Zürs. Tím letícím lyžařem byl Egon Zimmermann, jeden z nejlepších své doby, který vyhrál obří slalom na mistrovství světa v roce 1962 a o dva roky později získal zlato ve sjezdu na zimních olympijských hrách v Innsbrucku.
Auto pod ním je Porsche 356. A marketing slavné automobilky se rozhodl, že legendární snímek letos zopakuje.
Novodobá verze vznikla poblíž hranic Rakouska a Itálie v průsmyku Timmelsjoch. Lyžařem byl tentokrát Aksel Lund Svindal, majitel dvou zlatých olympijských medailí a pěti titulů mistra světa. Porsche zůstalo, jen Model 356 byl vystřídán Taycanem.
Vzniku nové fotografie se zúčastnil i Karlheinz Zimmermann, bratr Egona Zimmermanna, který předloni zemřel ve věku osmdesáti let. „Tohle je věc, kterou člověk dělá jen jednou za život. Kdyby bratr žil, byl by tu dnes s námi,“ okomentoval výsledek dojatý bratr slavného lyžaře.
Češi přicházejí elektřině na chuť. Nakupují hybridy
Prodej hybridních aut v Česku za osm měsíců letošního roku stoupl o 114 procent na 15 052 vozidel. Nejvíc přitom rostla kategorie takzvaných plug-in hybridů, u kterých se baterie dobíjí ze zásuvky. Jejich prodej se za stejnou dobu zvýšil o 174 procent, z necelé tisícovky na 2708 vozů.
Co ale naopak Čechy tolik netáhne, jsou auta čistě elektrická. Jejich odbyt se za stejnou dobu zvýšil jen o 8,6 procenta na 1604 vozů. Důvod?
Podle Svazu dovozců a prodejců automobilů hlavně vysoká cena a větší závislost na dobíjecí infrastruktuře, která u nás ve srovnání se západní Evropou stále pokulhává.
„Stále více se ukazuje, že hybridní pohon je aktuálně nejvhodnějším krokem k větší ekologizaci silniční dopravy,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.
„Hybridy jsou už cenově srovnatelné s konvenčními vozy. U Toyoty letos tvoří více než sedmdesát procent a u Lexusu více než devadesát procent prodejů osobních vozů,“ vypočítává.