Německá letecká společnost Lufthansa bude zvažovat navýšení podílu v italských státních aerolinkách ITA Airways až na devadesát procent. Ve čtvrtečním rozhovoru pro milánský deník Corriere della Sera to uvedl šéf německé firmy Carsten Spohr. Evropská komise ve středu Lufthanse povolila převzít za 325 milionů eur (8,2 miliardy korun) 41procentní podíl v ITA Airways, bývalé Alitalii.

„Naše opce na převzetí devadesátiprocentního podílu startuje na začátku roku 2025,“ řekl Spohr listu s tím, že by byl rád, aby italské vládě nějaký podíl v aerolinkách zůstal minimálně dva roky. „Poté budeme společně diskutovat, co dál,“ dodal.

Prezident ITA Airways ve čtvrtek deníku Sole 24 Ore řekl, že podle schválené dohody se první část transakce uskuteční v listopadu s možností navýšit podíl na devadesát procent rok po jejím uzavření.

Aerolinky a italská vláda se na transakci dohodly loni v červnu. Evropská komise ale začátkem roku Lufthanse záměr převzít podíl v ITA zamítla. Důvodem byla obava z ohrožení konkurence, mimo jiné na linkách mezi Itálií a střední Evropou. Komise proto zahájila hloubkové zkoumání záměru, které mělo být dokončeno začátkem června. Později však Evropská komise termín prodloužila do 4. července, protože Lufthansa a italská vláda nabídly komisi další ústupky.

Ústupky měly zmírnit obavy, že by dohoda mohla snížit konkurenci v Itálii na některých krátkých a dlouhých trasách. ITA nabízí německému dopravci lepší přístup do jižní Evropy a na klíčové dálkové trasy.

Společnost ITA Airways zahájila provoz v roce 2021 jako státní podnik, je nástupnickou společností aerolinek Alitalia. Za rok 2022 firma vykázala ztrátu asi 486 milionů eur (12,2 miliardy korun), zejména kvůli přetrvávajícím dopadům pandemie covidu-19 a rostoucím nákladům na pohonné hmoty. Loni ztráta klesla na pět milionů eur.

V současné době má ITA přibližně 4500 zaměstnanců. Pro srovnání, skupina Lufthansa má nyní téměř 99 tisíc zaměstnanců a v minulosti už integrovala tři bývalé státní letecké společnosti – Swiss, Austrian a Brussels Airways.