Stovky malých, speciální technikou vyrobených kousků skla visí na tak tenkých drátcích, že máte z dálky pocit, že levitují ve vzduchu. Od nich se do všech stran odráží světlo a stíny na stěny kreslí obrazy.
Tyto světelné instalace a plastiky Made in Česko najdete například ve Four Seasons v Kuala Lumpur, v Ritz Carltonu v Berlíně, v hotelu W na Palmě v Dubaji nebo v Mandarin Oriental v Santiagu de Chille, v obchodní centrech v Kataru a v Česku například v rozvadovském Casinu či hotelu Hilton Downtown v Praze. To všechno a víc má na kontě česká firma Sans Souci, za kterou stojí její majitel Martin Cháb.
Poměrně velký úspěch pro někoho, kdo se chtěl původně profesionálně věnovat plážovému volejbalu.
Ostatně volejbal to celé začal. Před dvaceti lety se totiž díky svému snu podívat se na olympijský beachvolejbal na slavné Bondi beach Martin Cháb vydal do Sydney, kde si nakonec udělal kurz angličtiny, titul MBA. V Austráli rozjel i svůj první byznys, založil obchodně-marketingovou firmu, kdy zastupoval české sklářské společnosti jako Preciosa na australském trhu.
„Pak jsem si ale uvědomil, že už nechci mít jen obchodně-marketingovou firmu, ale chci být přímo u zákazníka a vytvořit mu řešení na míru. Neprodávat jen světlo, ale jedinečný umělecký výrobek,“ říká Cháb, jehož ke sklu přivedl tatínek, který spoluvlastnil sklářskou fabriku na Českolipsku.
Když v Austrálii a při cestách po Novém Zélandě, Indonésii, Fidži, Hongkongu nebo Jižní Koreji nasbíral dost kontaktů, odstěhoval se zpátky do Česka, kde v osmadvaceti založil značku Sans Souci, a začal spolupracovat s předními českými sklárnami, designéry a jezdit na schůzky s architektonickými studii po celém světě.
Z one man show firmy za 10 let vybudoval firmu se stočlenným týmem a obratem přes dvě stě milionů korun.
„Jednou mi zazvonil telefon, jestli jsem dělal hotel Shangrila v Sydney a jestli nemůžu být za dva dny v Hongkongu, protože se jim to, co jsem tam udělal, líbilo. Sedl jsem na letadlo, celý den jsme s partnerem jednali a neuvěřitelně jsme si sedli. Když vám tak někdo řekne, abyste cestovali 12 hodin kvůli jedné schůzce, rozhodně jeďte,“ říká Cháb, který pak dělal světelné instalace do dalších tří hotelů řetězce Shangrila po celém světě.
Kromě speciálních zakázek do privátních rezidencí saúdských šejků a králů dělal také například osvětlení a umělecké plastiky do jedné z největších jacht na světě s londýnskou designérskou firmou Adrew Winch Design, na které spolupracoval také s českým sklářským výtvarníkem Jaromírem Rybákem. Jeho externí skleněná plastika The Monument of Independence stojí na Tallinském náměstí a pro světoznámý mrakodrap The Petronas Towers v Kuala Lumpur dělal obrovské dynamické lustry.
Kromě toho, že veškerá výroba jeho světelných instalací probíhá v Česku v českých sklárnách, Cháb spolupracuje také s českými univerzitami na zlepšení technologie, kdy se snaží spojit klasické řemeslo s inovačními prvky a řeší technologické možnosti se studenty ČVUT nebo TUL v Liberci.
„V současné době například pracujeme na pokovu vnitřku skleněné dutiny, abychom mohli vyvážit propustnost pokovovaného skla. To u nás zatím nikdo nedělá, prozatím se nanáší jen kovová nanovrstva zevnitř,“ vysvětluje Cháb, podle kterého je důležité pro úspěch firmy a tradičního řemesla umět riskovat a investovat do nových technologií.
Ten
na univerzitách pracuje přímo s vědci a fascinuje ho nejen to, že
nanotechnologie dávají sklu estetické vlastnosti, které byste jen
na huti nedosáhli, ale také přidává výrobku jiné praktické
funkce jako antireflex nebo antistatiku.
V současné době řídí svůj podnik Cháb z Prahy, přičemž má pod sebou už deset poboček – kromě Prahy také Šanghaj, Hongkong, Singapur, Dillí, Dubaj, Moskvu, Londýn, Los Angeles – a tento rok připravuje také pobočku v New Yorku.
I přes růst poboček a zakázek je Cháb stále u vzniku každého projektu a kreativně se na něm podílí od začátku až do konce. „Moji zaměstnanci mi často říkají, že jediné štěstí je, že neumím foukat, jinak bych to dělal taky,“ směje se Cháb, který pořád stejně tak jako miluje sklo, miluje i volejbal.
Na svých cestách po světě se tak vždy snaží najít beachvolejbal a jít si zahrát, i když nikoho v týmu nebo ve městě nezná. „Prostě se seznámím a zahraju si. A možná, že tak to mám i v podnikání,“ říká Cháb, který momentálně připravuje projekty pro Expo 2020, o nichž ale zatím nemůže mluvit.