Prodej nových sportovních a luxusních aut v Česku letos za čtyři měsíce vzrostl o sedmatřicet procent na 787 vozů. Dařilo se mu lépe, než celému trhu, který ve stejném období zaznamenal zvýšení o pětinu. Sportovní a luxusní auta ale tvoří jen jedno procento celkových prodejů nových aut v Česku. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů.
Nejoblíbenější značkou se sportovními geny je Porsche, které si letos pořídilo 248 zájemců z Česka, tedy meziročně o čtvrtinu více. V novém Ferrari od dovozce odjíždělo šestačtyřicet majitelů, což je podobný nárůst jako u Porsche. Prodej Lamborghini, které v neděli slaví šedesát let od svého založení, se od ledna do dubna zvýšil o osmdesát procent na sedmadvacet vozů.
Prodej luxusně-sportovní značky Bentley se letos v Česku snížil o šestatřicet procent na čtrnáct vozů, Rolls-Royce zaznamenal pokles registrací o patnáct procent na jedenáct aut. Nejoblíbenějším luxusním modelem byl Mercedes S se stotřiceti prodanými vozy před BMW řady 7. Třídě sportovních vozů kraluje BMW 4 s třiaosmdesáti prodanými kusy, o druhé místo se dělí Porsche 911 a Subaru BRZ.
Velká část výjimečných aut se k českým zákazníkům dostává jako ojetá. Češi si například letos dovezli 298 Porsche z druhé ruky, 48 Ferrari, 19 Lamborghini nebo deset ojetých Rolls-Royce. Z části jde o vozy, které rozšiřují sbírky tuzemských sběratelů nebo investorů.
Podle kurátora sbírky Portu Galery Františka Vahaly klasická auta za poslední dekádu stoupla na hodnotě o 185 procent a přeskočila tak takové investiční komodity jako je víno, hodinky a umění. Výnosnější jsou v současnosti pouze raritní Whisky.
„Zásadní je raritnost vozu, tedy počet vyrobených kusů, jedinečnost nebo příběh konkrétního vozidla. A také jeho stav. Údržba klasických aut není levná a je stále těžší sehnat klíčové lidi, jako jsou například mechanici nebo klempíři. Proti jiným alternativním investicím je třeba hodně pečlivě vybírat konkrétní vůz, zejména kvůli jeho stavu. Automobil zkrátka není statický objekt, aby fungoval, musí se pohybovat, jinak chřadne. A to něco stojí,“ podotkl. Trh klasických aut podle něj dál poroste s nástupem elektromobility.
Nejdražšími klasickými vozy jsou podle aukční ročenky automobily Ferrari s průměrem za poslední dva roky 589 tisíc dolarů, dále Mercedes-Benz 378 tisíc dolarů a Porsche 348 tisíc dolarů.