Novou továrnu na výrobu plně recyklovatelných hliníkových nápojových plechovek, postavenou na ploše přes 47 tisíc metrů čtverečních, představila tento týden v Plzni americká korporace Ball.

Stavba za 170 milionů eur (přibližně 4,2 miliardy Kč) je jednou z největších soukromých investic v České republice za posledních několik let a je prvním projektem v Panattoni Pilsen Digital Park, vznikajícím rekultivací brownfieldu po části bývalých Škodových závodů u zóny Borská pole.

Továrna Ballu v Plzni ročně vyprodukuje miliardy plechovek pro přední výrobce nápojů v Česku i v zahraničí. Firma už dvacet sedm let vyrábí plechovky také v továrně v Dýšině u Plzně s podobnou roční produkcí, řekl v úterý ředitel Ball Beverage Packaging v Plzni Radek Mádr.

„S globální mírou recyklace kolem sedmdesáti procent a vysokými výtěžky ze samotného procesu jsou hliníkové plechovky nejvíce recyklovaným nápojovým obalem na světě. Hliníková nápojová plechovka umožňuje při správné recyklaci v podstatě nekonečný cyklus výroby, spotřeby, recyklace a opětovné výroby,“ řekl Mádr.

Podle něj se odhaduje, že v České republice se recykluje jen kolem třiceti procent nápojových plechovek. Ke zvýšení podílu by proto přispělo i uvažované zálohování, míní Mádr.

„Náš materiál je z osmdesáti procent z recyklátu, surového hliníku máme jen minimum. V Česku ale nemáme dodavatele, který by byl schopen splnit naše kvalitativní požadavky, vstupní materiál vozíme ze západní Evropy, z Německa nebo Francie,“ uvedl Mádr.

Při správném třídění odpadu trvá šedesát dní, než se prázdná plechovka recykluje, naplní a dostane zpět k zákazníkovi. Ballu trvá výroba jedné plechovky asi třicet minut.

Do firmy přichází zpracovaný recyklovaný hliník ve svitcích, na nichž je několik kilometrů hliníkového plechu. Z něj se razí mělké kalíšky, které se protahují, a tím se zmenšuje tloušťka materiálu až na sílu lidského vlasu.

Po umytí a sušení míří plechovky do výkonného tiskařského stroje, po natištění podle požadavků zákazníka a nalakování míří na vypálení barvy, na nalakování vnitřku speciálním lakem pro styk s potravinami a po dalším vytvrzení je čeká ještě závěrečné formování hrdla a příruby. Technologie se stále zlepšují – před dvaceti lety se z jednoho kilogramu hliníku vyrobilo čtyřicet plechovek, dnes devadesát, uvádí firma.

Produkce Ballu z Plzeňska míří převážně na export. Výroba v Plzni běží od jara.

„Pořád navyšujeme kapacitu a rozšiřujeme technologie, do budoucna plánujeme další rozšíření,“ uvedl Mádr.

Kromě dvou továren má společnost v Plzni také vývojové a servisní centrum pro Evropu. Na Plzeňsku firma zaměstnává kolem 400 lidí, polovinu z nich v nové továrně.

Nová budova je navržena s důrazem na ekologii a udržitelnost.

„Střecha je pokryta fólií s vysokou odrazivostí, což snižuje tepelný ostrov. Ve vnitřním vytápění využíváme rekuperace tepla z výroby a nezapomínáme ani na úsporná LED svítidla,“ popsal Mádr.

Budova je napojena na městský zdroj tepla a připravuje také instalaci fotovoltaických panelů pro zvýšení objemu energie z obnovitelných zdrojů.

Západní fasáda je připravena tak, aby ji porostly popínavé rostliny, které pomohou ochlazovat budovu a její bezprostřední okolí. V přilehlé retenční nádrži vznikl biotop, do budoucna mají v okolí přibýt stromy a louky, kde budou mít dobré podmínky brouci a obojživelníci.

Ball s pobočkami ve více než sto zemích a tradicí od roku 1880 dodává hliníkové obaly pro nápoje, kosmetiku a hygienické produkty, ale také technologie pro letecký a kosmický průmysl a další odvětví průmyslu a služeb, hlavně pro potřeby vlády USA.

Ball Corporation a její dceřiné společnosti zaměstnávají 21 tisíc lidí po celém světě a loni vykázaly výnosy 15,35 miliardy dolarů, v přepočtu přes 352 miliard korun.