Od listopadu loňského roku, kdy se do vedení společnosti vrátil výkonný ředitel Bob Iger, prosazuje Disney politiku snižování nákladů a snaží se šetřit, kde to jde. Výsledky jejích letošních snímků tak společnosti musely zákonitě přidělat na tváři další vrásky.
Tři měsíce po svém comebacku oznámil Iger investorům, že studio potřebuje „snížit náklady na všechno, co vyrábíme, protože i když jsme nesmírně hrdí na to, co vidíme na obrazovce, došli jsme do bodu, kdy je to mimořádně drahé.“
Rozpočty filmů a streamovaných pořadů bývají často důvěrné. Studia je zpravidla zahrnují do svých celkových výdajů a detailní rozpis ceny jednotlivých snímků neprovádějí.
Výjimkou jsou nicméně filmy produkované ve Velké Británii. Studio tam totiž musí pro každý snímek zřídit samostatnou společnost, aby si mohlo nárokovat proplacení dvacet pět procent svých prostředků investovaných na britské půdě. A každá taková společnost musí předkládat výroční zprávy, ve kterých se mimo jiné vykazují náklady.
Aby mohl využívat tohoto pobídkového programu, natáčí Disney v Británii stále více obsahu. Zrodily se tam tak i čtyři z Disneyho nejdražších filmových produkcí tohoto roku, které se zároveň zařadily mezi ty vůbec nejméně výdělečné.
Celou neslavnou jízdu v únoru odstartoval pod hlavičkou Marvel Studios superhrdinský biják Ant-Man a Wasp: Quantumania. Film vyvolal jen vlažné ohlasy, Disney na něm nicméně ani trochu nešetřil, jak dokládá částka 193,2 milionu dolarů vynaložená na předprodukci a samotné natáčení.
Třetí díl sci-fi série o Ant-Manovi se nicméně stal terčem kritiky kvůli své počítačové animaci a celosvětově sníměk utržil jen 476,1 milionu amerických dolarů, tedy méně než oba předchozí díly.
A jelikož si studio ponechává zhruba polovinu výnosů a zbytek zůstává kinům, Quantumania po přičtení pobídky Velké Británie ve výši asi 37 milionů dolarů vygenerovala zisk kolem 81,9 milionu dolarů. Velmi snadno se však ještě může ocitnout v záporných číslech, až spolu s příští výroční zprávou vyjdou najevo náklady na postprodukci.
Květnová premiéra hrané pohádky Malá mořská víla zprvu sice rozčeřila hladinu o poznání více, nakonec šla ale i ona ke dnu. Film byl hloupě označený nálepkou „woke“ kvůli změně disneyovské animované klasiky z konce osmdesátých let, zároveň se však nevyhnul kritice nezdařených vizuálních efektů, které kdysi roztomilým postavám přisoudily zjev prapodivných mimozemšťanů.
Disneyho dceřiná společnost Sand Castle Pictures utratila za produkci Malé mořské víly k 31. srpnu 2021 celkem 265,5 milionu amerických dolarů. Jednou z nejnákladnějších položek společnosti byl produkční tým čítající na 252 lidí s kumulovaným platem přesahujícím 26,9 milionu dolarů.
Společnost od britské vlády v rámci kompenzačního programu obdržela finanční podporu ve výši 4,1 milionu dolarů a zároveň jí byla zpětně proplacena investice o obnosu 53,4 milionu dolarů.
I s touto pomocí však Disney za film utratil 212,1 milionu dolarů. Z podílu na zisku, který činil 282,1 milionu dolarů, mu tak zůstal výnos pouhých sedmdesát milionů. Tím ale pohádka zdaleka nekončí. Podobně jako u Quantumanie se náklady pravděpodobně ještě zvednou v příštích finančních výkazech vzhledem k tomu, že snímek se k datu posledního výkazu ohřál v post-produkční fázi teprve měsíc a půl.
V červnu dostal Disney další šanci zazářit s premiérou velkofilmu Indiana Jones a nástroj osudu. A tentokrát to vypadalo jako recept na téměř jistý úspěch. Pátý díl eskapád nekonvenčního archeologa vzbudil velká očekávání po kladném přijetí upoutávek s omlazeným Harrisonem Fordem opět v hlavní roli. Nebylo to ale zadarmo.
Podle zprávy deníku UK’s Express z listopadu 2022 vynaložil Disney na film 294,7 milionu dolarů. To zahrnuje pouze náklady na předprodukci, natáčení a první měsíc postprodukce, takže výdaje budou ještě přibývat.
V rámci investiční pobídky byl společnosti vrácen obnos 55,8 milionu dolarů, čímž přímé náklady na snímek klesly na 238,9 milionu. To ale pořád znamená, že by film musel vygenerovat zisk přinejmenším 477,8 milionu dolarů, aby se Disneymu tyto náklady pokryly.
Dosud však film vydělal pouze 357,9 milionu, a jelikož se s příštími finančními výkazy dozajista vynoří nové účtenky, hrozí, že bude nakonec Disney tratit i na projektu, který měl být jednoznačným hitem.
Potom přišla zatím poslední rána – Tajná invaze. Seriál pro streamovací platformu Disney+ založený na oblíbené komiksové předloze od Marvelu, ve které mimozemští dvojníci tajně infiltrují mocenské struktury, měl značný potenciál.
Nicméně vážný tón, mezery v ději a chabé efekty fanoušky odradily natolik, že se jeho velké finále s ubohými sedmi procenty na Rotten Tomatoes stalo nejhůře hodnocenou epizodou Marvelovy seriálové tvorby vůbec.
Na rozdíl od návštěvníků biografu neplatí předplatitelé Disney+ za každý pořad zvlášť. Místo toho je jim účtován jednorázový poplatek, který jim umožňuje sledovat veškerý nový obsah. To znemožňuje objektivně vyčíslit výnosy z jednotlivých pořadů.
O tom, že se Tajná invaze prodražila, ale není pochyb. Navzdory podprůměrnému vizuálnímu zpracování se rozpočet seriálu vyšplhal na nepochopitelných 211,6 milionu dolarů.
Za tyto čtyři mizerné produkce tak letos Disney už oplakává částku 965 milionů amerických dolarů, která ani zdaleka nezahrnuje postprodukční výdaje. Není divu, že Bob Iger trvá na snižování nákladů, ovšem jestli se mu nepodaří zlepšit odezvu publika, ani tudy cesta pravděpodobně nepovede.