Ulice plné autonomních vozítek kličkujících na chodníku mezi chodci, nad jejichž hlavami se vznášejí desítky dronů. Budoucnost, jak jsme si vykreslovali hlavně ve sci-fi filmech, už není vzdálená desetiletí. Naopak, je hned za rohem.
Po online službě prodeje a rozvozu potravin a zboží pro domácnost Rohlik.cz, která v září představila svůj záměr od příštího roku rozvážet produkty i pomocí autonomních vozítek-robotů od estonského startupu Starship Technologies, se do nejmodernějších způsobů doručování vrhá i další česká firma – Mall.cz.
Čtěte také: V Brně „útočí“ drony. Kiwi.com s nimi loví chytré lidi
Jeden z největších tuzemských e-shopů totiž tento týden (přesný termín a čas bude ještě upřesněn) jako první v Česku otestuje doručování zboží pomocí dronů. Na demonstrativní zahájení chystá přímý přenos přímo ze svého skladu v Jirnech nedaleko od Prahy, který bude živě přenášen na facebookovém profilu Mallu.
„Možnost doručení zásilky dronem by byla přínosem nejen pro zákazníka, ale šlo by o další posun pro celý obor e-commerce. Věřím, že vše proběhne hladce a ostrý test potvrdí, že podobné služby máme na dosah,“ říká Jakub Havrlant, CEO Mall Group, pod kterou spadá i Mall.cz.
Zatím tedy jde jen o jednorázovou akci. Pohyb dronů ve vzdušném prostoru je totiž v Česku, ale i v celé Evropské unii, silně regulován. Podle tuzemské zákonné normy si provozovatel dronu musí obstarat povolení k letu a ten poté musí splňovat dva předpoklady: nesmí probíhat nad zastavěným územím a operátor dronu (ten, kdo jej dálkově ovládá) s ním musí udržovat neustálý vizuální kontakt. Testovací doručení Mallu bude probíhat pod dohledem Úřadu pro civilní letectví.

Mall chce svou show zejména ukázat, že doručovat zboží pomocí dronů opravdu jde (samozřejmě dnes stále jde o menší a lehčí produkty typu holícího strojku) a otevřít diskuzi nad uvolněním současné regulace, která by otevřela cestu pro komerční využití dronů. Změnu legislativy by totiž brzy měla projednávat Evropská komise a Mall chce být na případné uvolnění podmínek stoprocentně připraven.
„Jde to ruku v ruce s tím, že Mall nevidíme jako obchod, ale jako službu a inovátora, který zkouší nové věci,“ dodává Havrlant.
Tuzemský e-shop tak svým snažením následuje vzory v podobě amerického Amazonu, německého DHL nebo japonské společnosti Rakuten, která patří dle žebříčku Forbes patří do první dvacítky nejinovativnějších firem svět. Ty všechny v posledních letech s drony koketují.
S přispěním redaktora Forbesu Michaela Mareše