Lotus býval proslulý malými, lehkými sportovními vozy, jako byl Elan z přelomu šedesátých a sedmdesátých let nebo Elise z let devadesátých. V éře elektromobilů se automobilka dosud odkláněla od své původní cesty: SUV Eletre a sedan Emeya nejsou zrovna lehké ani sportovní. S konceptem Theory 1 chce Lotus ukázat, že umí vyrábět výkonné elektromobily, které nadchnou po všech stránkách stejně jako jeho staré spalovací vozy.

Na konci loňského roku, při uvedení SUV Emeya na trh, viceprezident pro design Ben Payne naznačil, že automobilka chystá „lehčí, svižnější a přesněji zacílené produkty“. Theory 1 je toho prvním příkladem. Není to nástupce modelu Elise, jak se předpokládalo, ale jako koncept se k minulosti Lotusu hlásí mnohem více než dosavadní elektromobily Eletre, Emeya, a dokonce i Evija.

Jako rychlý elektromobil není Theory 1 na papíře nijak zvlášť výjimečný. Současný návrh počítá s baterií o kapacitě 70 kWh a dojezdem kolem 400 kilometrů, čímž se příliš neliší od běžných sportovních elektromobilů, jako je MG Cyberster. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládnou motory s výkonem 1000 koní za „méně než 2,5 sekundy“ a poté dosáhnou maximální rychlosti 321 km/h, což znamená, že Tesla Model S Plaid by jej předstihla.

Sportovní vozy Lotus však nikdy nebyly pouze o přímočarém zrychlení. Model Elise byl rychlý, ale ne TAK rychlý. Původní vůz vážil pouhých 725 kg, což znamenalo, že v zatáčkách dokázal dohnat mnohem výkonnější, ale těžší vozy. Lotus chce u modelu Theory 1 dosáhnout hmotnosti pod 1600 kg, což není zrovna málo, ale mezi elektromobily patří pořád mezi ty lehčí. Pro srovnání: elektrický Rimac Nevera váží 2300 kilogramů. Většina supersportovních vozů, jako například benzinové Maserati MC20, váží kolem 1500 kilogramů, přičemž nemá výkon ani točivý moment pohonu všech kol jako elektrické motory. Aerodynamika je samozřejmě důkladně optimalizována i v modelu Theory 1. Pokud se Lotusu podaří tento slib splnit, mohl by být vůz na bázi Theory 1 pro konkurenty se spalovacím motorem rovnocenným soupeřem.

Důraz na jednoduchost

Lotus byl vždy inovativní, pokud jde o použité materiály. U modelu Elan z šedesátých let minulého století bylo použito sklolaminátové vlákno, které umožnilo dosáhnout ohromující hmotnosti karoserie 680 kg. Model Theory 1 je složen pouze z deseti prvků, přičemž velký důraz je kladen na recyklaci. Na šasi je využito sekané uhlíkové vlákno, karoserie je z celulózového kompozitu a polykarbonátu a okna jsou vyrobena z recyklovaného skla. Aby byla konstrukce co nejjednodušší, baterie a motor jsou součástí nosné konstrukce, čímž odpadá potřeba podpůrného rámu.

Lotus v konceptu implementoval robotický systém MotorSkins integrovaný do sedadla řidiče. Ten pomocí malých impulzů přes polstrování například upozorňuje na vozidla v mrtvém úhlu. Volant disponuje integrovanou obrazovkou s průhlednými dotykovými tlačítky. V opěrce hlavy jsou zabudované reproduktory.

Celkovým výsledkem je vůz, který je otevřeně elektrický a plný technologií, ale takovým způsobem, který řidiče nezahlcuje složitostmi kokpitu. Zážitek z jízdy má zůstat přirozený. V jednoduchosti, která však skrývá sofistikované technologie, jde však Theory 1 ještě dál než výše zmiňovaný elektrický supersport Rimac Nevera.

Zpátky ke kořenům

Lotus chce konceptem navázat na své staré a ikonické modely, tedy malé a lehké sportovní vozy. Odkazuje na ně i na své stránce, která Theory 1 představuje.

První elektromobil Lotus byl sice sportovní vůz, s 1900 kilogramy jej však rozhodně nemůžeme označit jako lehký. Model Evija automobilka představila v roce 2020 na Goodwood SpeedWeek, jeho výroba je omezena na pouhých 130 kusů a stojí přibližně 2,3 milionu dolarů. Navzdory ohromujícímu designu byl zastíněn vozy jako Rimac Nevera a Pininfarina Battista. Benzinový Lotus Elise byl naopak vyroben ve více než 35 000 kusech, nikdy nevážil o mnoho více než 900 kg a cenově byl mnohem „dostupnější“, alespoň na poměry sportovních vozů.

Místo sporťáků se ale později Lotus zaměřil na větší trh. Modely SUV tvoří tak velkou část globálního trhu, že není překvapivé, že této vlny automobilka využila s modelem Eletre. Jak se na SUV sluší a patří, řídí se skvěle, zejména verze R. Emeya je údajně obzvláště dobrá. Ale pořád je to velký sedan vážící přes 2,5 tuny.

Teď to vypadá, že se Lotus s Theory 1 vrací do zajetých kolejí. Samozřejmě, že se stále jedná o koncept a zatím není známo, kdy a zda vůbec se začne vyrábět. Jak už napovídá název – je to teorie. Je to ukázka toho, co by mohlo být možné. Lotus tím ale skutečně ukazuje, kam hodlá směřovat v budoucnosti. Firma totiž slíbila, že do roku 2028 přejde na čistě elektrické vozy. I kdyby se mu podařilo splnit jen polovinu konceptu Theory 1, mohl by Lotus konečně dosáhnout toho, co od elektrického sportovního vozu této značky očekáváme.