Rodák z Prahy Martin Poš slaví už deset let celosvětový úspěch se svou značkou Cybex, jedním z nejlépe hodnocených výrobců dětských autosedaček na světě. A teď se stal globálním CEO firmy Goodbaby, která je s obratem přes miliardu dolarů a téměř 30 tisíci zaměstnanci lídrem světového trhu s dětským zbožím.

Jeho příběh z Forbesu znáte, před rokem byl Martin Poš tváří prosincové obálky. Tenhle někdejší vrcholový sportovec několikrát začínal úplně od nuly. Nejen když se jako syn chudých českých emigrantů musel prosadit nejprve v Rakousku a potom v Německu, ale taky když opustil dobře placené místo generálního ředitele globální značky Concord, aby mohl rozjet vlastní firmu – a začít dělat věci po svém. Vyplatilo se mu to.

Dnes v jeho sedačkách a kočárcích značky Cybex vozí svoje děti topmodelka Giselle Bündchen, herečka Sarah Jessica Parker i zpěvačka Gwen Stefani. Jeho výrobky posbíraly také desítky prestižních cen, včetně několika Red Dot Design Award. „Teď jsme jednička. Každý druhý kočárek, který se na světě prodá, je od nás. Máme slušný základ. Ale práce teprve začíná,“ řekl nám před rokem v rozhovoru. Od roku 2014 je totiž Martin Poš navíc i spolumajitelem lídra celosvětového trhu s dětským zbožím: jeho Cybex se propojil s čínským gigantem GoodBaby International a pětačtyřicetiletý Čech se stal členem vrcholového managementu holdingu.

pos2

Prezident této společnosti Sung Čeng-chuan, který nyní Pošovi přenechal část svých pravomocí, měl přitom s rodákem z Čech původně jiné plány. „Jednoho dne mě zkrátka oslovil s tím, že chce koupit moji firmu. Řekl jsem, děkuju mockrát, je mi ctí a moc si toho vážím, ale můj cíl není prodat firmu a odstěhovat se do Karibiku a stát se tam alkoholikem, mám trochu jiný směr. Já bych se nejspíš zbláznil, kdybych přestal pracovat. Jsem hyperaktivní, ostatně i proto mě rodiče kdysi ani neposlali na vysokou. Pořád musím něco dělat. Mám přeci jenom jeden život,“ vysvětluje Poš.

„A tak jsme se nakonec dohodli, že firmy spojíme. Každý z nás měl to, co chybělo tomu druhému. On postavil největší fabriky na výrobu dětského zboží na světě, měl neomezený přístup k výrobním technologiím a obrovské možnosti investic do dalšího vývoje, ale chyběla mu značka – vyráběl pro značky ostatních, byl to ostatně i jeden z našich dodavatelů. My měli skvělý design, globální ocenění v celosvětových testech bezpečnosti, dobrou reputaci, ale problémy v distribuci a limity ve výrobě. A ukázalo se, že spojení funguje skvěle,“ dovává.

A tak se nejprve loni na jaře stal členem čtyřčlenného představenstva jako Executive Director zodpovědný za strategii a globální rozvoj firmy. Teď se posunul ještě dál. V polovině ledna se ujal křesla CEO celého koncernu Goodbaby, který je dnes větší i než Artsana, jež vlastní například Chicco. Martin Poš k úspěchu ale přistupuje tak jako ke všemu – s obrovskou pokorou.

„Pro mě nejde o velkou změnu, posledních 12 měsíců jsem fungoval jako Deputy CEO celé firmy. To, že budu nástupcem pana Sunga, bylo součástí naší dohody o propojení obou firem,“ řekl ve čtvrtek Forbesu Martin Poš. „Mám před sebou fantastický úkol. Čína se mění, už nemá cíl být levnou výrobní silou pro zbytek světa, roste obrovský spotřební trh a velká kupní síla. Nejsme ovšem čínská firma. Třetinu obratu děláme v Číně, zbytek v Evropě a v Americe. Chceme být dominantním koncernem nejen co do obratu a podílu na trhu, ale také co se týče značek dětského sortimentu.“

A to není málo – firma má dnes 12 tisíc zaměstnanců, celkem ale celosvětově dává práci víc než 28 tisícům lidí. Poš často připomíná, proč dodnes rád podává ruku i poslednímu dělníkovi u nýtovačky. „Mezi lidmi ve firmě nedělám rozdíly. Všichni máme stejnou hodnotu. Nejsem něco víc. Vždycky když mi nos jde trochu nahoru, vzpomenu si na dětství, kdy jsem byl opovrhovaný imigrant z Východu, na kterého ostatní děti plivaly. Chci ukázat, že když opravdu chcete a jste ochotný dřít, dokážete cokoliv,“ říká otec dvou dospívajících dětí, s nimiž dodnes mluví doma česky.

„Prosím vás, já jsem přece Pražák! Já jsem velký patriot! Děti se sice už nenarodily v Čechách, ale mluvíme spolu česky. Na tom trvám. Jsme hrabalovci, milujeme Jana Wericha, českou poezii. Nevím, jaký mám zrovna pas, tři sta dní v roce trávím na cestách, ale vím, odkud pocházím. Na to jsem hrdý.“

O firmě:

GoodBaby International Holdings Limited, která je v současné době kotovaná na hongkongské burze, na čínském trhu působí už od roku 1989 a od roku 1993 je lídrem čínského trhu s dětským zbožím: jen v Číně má víc než 6800 vlastních obchodů. Zakladatel společnosti Sung Čeng-chuan je dodnes prezidentem firmy. Koncern, jehož je Cybex součástí, vlastní 13 továren, ale také několik světových značek dětského zboží, například americké společnosti EvenFlo či Urbini. Ke strategickým partnerům, pro něž GoodBaby vyrábí, dále patří například známé značky dětského zboží Mothercare, Bébéconfort nebo Maxi Cosi. Cybex se stal v roce 2014 součástí celého holdingu za 70,7 milionu eur, tedy asi 1,9 miliardy korun.