Plavba Martina Poše světovým byznysem je jednou z nejzajímavějších v českém podnikání posledních dvaceti let. Rodák z Prahy emigroval coby desetiletý kluk s rodiči do Rakouska na konci sedmdesátých let. Vypracoval se v Německu, pracoval třeba pro firmu Concord. Založil pak vlastní firmu Cybex před patnácti lety a před šesti ji sfůzoval s největším světovým výrobcem věcí pro děti, hongkongskou firmou Good Baby s obratem přes miliardu dolarů a ziskem větším než 26 milionů dolarů. Ta se obchoduje na burze v Hong Kongu a má přes 11 tisíc zaměstnanců. Stal se jejím celosvětovým generálním ředitelem a taky akcionářem – dnes má pět procent akcií.
A právě teď, pár dní před Štědrým dnem roku 2020, se vrací symbolicky do svého rodiště. Praha bude prvním místem v Evropě, kde bude mít jeho značka Cybex vlajkový obchod. Pár metrů od nejluxusnější nákupní třídy Česka, Pařížské ulice, otevírá obchod plný prémiových kočárků, dětských autosedaček a dalšího zboží pro nejmenší děti.
Martin vám jedním dechem potvrdí, že je velký český a pražský patriot, ale hned dodá: „Sentiment do byznysu nepatří. Praha je evropský klenot a má neuvěřitelně koncentrovaný obchod s luxusem, to se jen tak v nějaké metropoli nevidí. Pařížská ulice je v evropském měřítku jedinečná a my jsme v podstatě na ní, proto otevíráme tady,“ říká podnikatel a Martin Poš. Vlastně díky Covidu přišla pro Cybex možnost otevřít v Praze. „Najednou nám spadla do klína příležitost na tenhle krásný dvoupatrový obchod. Bude to perfektní testovací objekt,“ myslí si Poš. Obchod na rohu ulic Elišky Krásnohorské a Široké má dvě patra a 500 metrů čtverečních a uvidíte v něm vše, co Cybex nabízí.
Celý byznys s dětskými kočárky celosvětově roste, podle různých průzkumů tempem 2-6 procent ročně. Segment, kde je Cybex, tedy high end, ještě rychleji. „Cybex je dnes nejrychleji rostoucí značka celého konglomerátu Goodbaby,“ říká Poš. Letos očekává za celou skupinu mírný propad obratu, ale zachování ziskovosti. A u samotné značky Cybex nárůst obojího – obratu i zisku. Tržní kapitalizace Goodbaby za poslední rok osciluje podle vývoje kurzu akcií mezi 220 až 500 miliony dolary, před třemi roky atakovala ale už i hranici 900 milionů dolarů. „Letošní rok je pro nás rokem příležitostí. Máme zdroje a investujeme – kupujeme po světě distributory, otevíráme nové obchody, investujeme do vývoje a technologií,“ říká Poš.
Firma má sídlo a srdce vývoje v německém Bayereuthu, kde v několika budovách vzniká technologie i design. Testovací přístroje připomínají podobná místa v automobilovém průmyslu, jsou tu dvě speciální dráhy na crash testy automobilových sedaček a data se plynule předávají mezi Čínou, Německem a Spojenými státy. Ve všech těchto centrech Cybexu se tak testuje 24/7.
Svoji roli ve vývoji ale hraje i rodné Česko Martina Poše. „Předloni jsme koupili pražský startup, díky kterému máme dnes elektrický kočárek E-Priam,“ říká Poš. Tenhle kočárek, kterému pomáhá elektromotor do kopcovitého a náročného terénu a zajišťuje větší bezpečnost, se dostal v kategorii „Parenting“ mezi 100 nejlepších inovací světa časopisu Time pro rok 2020.
V pražském Braníku v designérskému studiu Koncern Jiřího Přibyla a Martina Imricha pak probíhá zásadní část vývoje a designu dětských autosedaček, které se pravidelně objevují na předních místech testů německého ADAC a dalších zkušeben. V designovém segmentu limitovaných edic kočárků pak Cybex spolupracuje s českou top modelkou Karolínou Kurkovou, která teď sama čeká třetí dítě a bude asi nejviditelnější ambasadorkou značky, kterou si po celém světě oblíbila řada celebrit.
Prosinec 2020 a první evropský obchod Cybex je tak další pražskou zastávkou pro značku, jejíž tvůrce se tu narodil. „Na dnešek se ohromně těším, přes všechny komplikace, které nám tenhle rok přináší. Je to pro mě velký den,“ dodává Martin Poš.