Nové čtvrtstoletí, nové trendy. Do slovníku přináší zcela nová spojení a výrazy, které vystihují to, jak moc se svět proměňuje. Data z globálního průzkumu nových trendů představili Jakub Malý a Eva Veisová z Ipsosu na Forbes eventu Trendsetters 2025.

Čerstvý průzkum společnosti Ipsos zkoumal globální trendy a jak se lidé díky nim mění. Definoval tři klíčové trendy posledních měsíců – Návrat starých časů, Nový nihilismus a Síla důvěry.

„Ekonomická nerovnost, technologické přetížení, v českém kontextu doprovázené ještě nedostatkem bydlení, představují hlavní tlaky, kterým společnost čelí,“ říká Eva Veisová, výkonná ředitelka společnosti Ipsos. Průzkum totiž nemapoval pouze Česko, ale pokryl padesát trhů a devadesát procent světového HDP. 

Trend nazvaný Návrat starých časů se projevuje například respektem ke kultuře a silnějšímu vnímání tradic. 82 procent Čechů si podle průzkumu myslí, že tradice jsou důležitou součástí společnosti, což je dokonce o procento víc, než činí globální průměr. 

Projevuje se však rovněž jistou nostalgií a retro náladami – kupříkladu zájem o pletení a háčkování mezi Čechy narostl oproti roku 2016 na dvojnásobek. 

„Komplexita světa, jeho složitost nám dávají pocit, že ne vždycky máme věci pod kontrolou, a proto je pro nás klíčové si užívat konkrétní okamžik,“ popisuje další trend dneška Nový nihilismus Jakub Malý, CEO společnosti pro Česko a Slovensko. 

Jeho součástí je hned několik nových výrazů. Masstige (z anglického mass – masový a prestiž) označuje produkty, které jsou dostupné, ale jejich cena je přesto několikanásobně dražší. Typickým zástupcem masstige je celosvětová obří poptávka po dubajské čokoládě, kterou akcelerovaly sociální sítě.

YOLO (z angl. you only live once neboli žiješ jen jednou) pak manifestuje touhu nehledět do budoucnosti, neplánovat, ale žít v krátkodobém horizontu. „Nihilismus způsobuje, že se lidé soustředí zejména na okamžité prožitky a ignorují dlouhodobé důsledky,“ vysvětluje Eva Veisová.

Celých 66 procent Čechů v průzkumu uvedlo, že žije dneškem, protože budoucnost vnímá jako nejistou. V průměru Unie takto odpovědělo 61 procent respondentů, v globálním průměru pak 64 procent. 

Únik z reality lidé hledají například ve video obsahu, potvrzují aktuální data. Tady je dobré znát termín binge watching, což znamená mnohahodinové či celodenní sledování seriálů, u nichž se lidé takzvaně vypnou. 44 procent Čechů toto praktikuje alespoň jednou měsíčně, téměř každý (85 procent) už to někdy v životě zažil. 

https://forbes.cz/vytvorila-silnou-firmu-ted-chce-alexandra-kala-dostat-cesko-mezi-technologickou-elitu/

Další trend, který výzkum pojmenoval jako Sílu důvěry, představuje příležitost pro značky. V nejistém světě totiž spotřebitelé hledají důvěru či jistotu i v produktech, za něž utrácejí. 

„Šest z deseti Čechů nám říká, že důvěryhodná značka je pro ně naprosto klíčová,“ uvedl šéf Ipsosu Jakub Malý. „Tento pocit permakrize je pro značky příležitost ukázat svým zákazníkům svou sílu, hodnotu, což znamená například být v komunikaci pravdiví a otevření,“ doplňuje jeho kolegyně Eva Veisová.