Zboží můžete vrátit do 14 dnů bez udání důvodu. Znáte tu klauzuli z kupní smlouvy? A kolikrát jste ji využili, když jste se netrefili do velikosti? Zvlášť u obuvi. Tak se seznamte s 25letou Švédkou, která využívá 3D skenování proto, aby vám našla boty, co perfektně padnou. Caroline Walerud chce, abyste zapomněli na klasická čísla US 9,5 nebo EU 40, ona chce to, aby vám boty v první řadě seděly.

„Polovina žen pravidelně nazouvá boty, které jim nevyhovují,“ tvrdí absolventka neurovědy v Cambridgi, která se rozhodla uspokojovat specifické potřeby zákazníků. Vždyť přece každá noha je jiná, na což prodejci reagovat zatím nedovedou, ale ona se svou stockholmskou společností Volumental chce. Se třemi kolegy, experty na počítačové snímání, pracuje od roku 2012 na vývoji technologie, jež díky skenování zajistí perfektní a zdravou velikost obuvi. „Nejdřív vytvoříme systém pro obuv a pak i pro ostatní produkty,“ slibuje.

boty2

Díky inovativnímu myšlení ji Forbes vybral do historicky prvního evropského žebříčku 30 pod 30 a švédský týdeník Veckans Affärer jí ve 23 letech udělil titul Supertalent roku 2013. Mezi vítěze patří například i Daniel Ek, zakladatel streamovací služby Spotify, která má dnes hodnotu vyšší než celý americký hudební průmysl.

To, oč tu běží, je přístroj podobný hi-tech váze s názvem Vandra a vše, co zákazník musí udělat, je na dvě vteřiny se postavit do jeho středu a nechat čtyři kamery nasnímat trojrozměrný obraz jeho nohy. Pomocí softwaru od Intelu i Microsoftu zaznamená data včetně délky klenby a šířky nártu, což běžný prodejce za pomoci tradičních měřidel sotva změří. 3D obraz se pak okamžitě objeví na monitoru počítače a umožní prodejci dát ta nejlepší doporučení na ideální produkt.

Volumental své přístroje poslal do Japonska, kde se využívají na vývoj aplikace na doporučování bot. Švédský výrobce Falchenberg a německý Scarosso zase pomocí platformy a 3D obrazů vyrábějí boty na míru z italské kůže. Její produkt má brzy dorazit i do Ameriky ke značkám jako Boulanger, Brooks Brothers, Coop a Levi Strauss. Walerud už na svůj projekt získala 5 milionů dolarů od venture kapitálových firem i švédské vlády a je to důkaz toho, jak zkušenou obchodnicí je.

Už jako školačka během letních prázdnin demonstrovala podnikatelské nadání, když pekla a prodávala domácí chléb ve švédském dovolenkovém resortu Kungshamn. „To mě naučilo základy byznysu: strategie naceňování zboží, cílení na zákazníka a cash flow management,“ psala na stránky LinkedIn. „Zisk byl okamžitý s 80procentní marží.“

Teď rozjíždí druhý projekt podobného ražení jako Vandra: skenování obličejů pro optiky a firmy zabývající se výrobou brýlí. Přístroj Vacker změří 12 různých parametrů za méně než minutu a vygeneruje přesnou, trojrozměrnou mapu obličeje se stejným cílem jako u obuvi – nalézt perfektní velikosti brýlí. Optik pak může provádět mikrokorekce na základě velikosti spánků nebo nosu a zákazníkovi v reálném čase demonstruje výsledný obraz na displeji tabletu. Volumental už se v tomto odvětví spojil s německým výrobcem Mykita, který prodává módní dioptrické i sluneční brýle v 80 zemích.

Zdá se, že dnešní systém, kdy obíháte krámy, zkoušíte hromady bot, oblečení i jiných produktů a nevíte, jestli je vaše velikost M nebo L, je poněkud zastaralý. A díky švédské inovátorce nejspíš brzy vymizí úplně.