Pátého června letošního roku oznámily společnosti Mattoni 1873 a PepsiCo společnou akvizici srbského výrobce minerálních vod Knjaz Miloš. Dnes ráno už ředitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale seděl v soukromém letadle a mířil z Prahy do Bělehradu obchod slavnostně podepsat. Stalo se tak ve dvě odpoledne na půdě české ambasády v srbské metropoli.
Mattoni 1873, do jejíhož portfolia dále patří také Magnesia, Aquila nebo Poděbradka, akvizicí výrazně posílí svou pozici v Evropě. Knjaz Miloš je lídrem na poli minerálních vod v celé bývalé Jugoslávii a na domácí půdě lovebrandem, který znají úplně všichni. „Je to taková místní mattonka,“ vtipkuje Pasquale.
Společnost Knjaz Miloš své výrobky (minerálky Knjaz Miloš a Aqua Viva či energetický nápoj Guarana) výváží do 18 zemí a loni utržila okolo 70 milionů eur. „Začlenění firmy Knjaz Miloš do skupiny Mattoni 1873 poskytne firmě možnost dalšího růstu a zákazníkům a zaměstnancům stabilitu. O této akvizici jsme snili od roku 2005, kdy jsme tu poprvé s otcem byli,“ říká k transakci Alessandro Pasquale. Na straně prodávajícího stál známý investiční fond Mid Europa Partners. Cena obchodu nebyla zveřejněna.
Pro firmu, která ještě nedávno vystupovala pod identitou Karlovarské minerální vody, není akviziční růstová strategie ničím novým. Od roku 2008 postupně ovládla přední výrobce balených vod a nápojů v Rakousku, Maďarsku a Bulharsku. „V dalších letech se díváme dále na jih Evropy. Bedlivě sledujeme trh v zemích, jako je například Chorvatsko,“ popisuje Forbesu možné vyhlídky Pasquale.
Celá skupina loni utržila 8,8 miliardy korun, což je doposud nejlepší výsledek. Letos podle svého šéfa znovu bezpečně míří k novému rekordu. „Pozoruji mírné náznaky blížící se krize, avšak na našem byznysu to není znát. Tam se to ostatně dostává se zpožděním několika let,“ přemýšlí nahlas Pasquale.
Za karlovarskou firmou, jak ji známe dnes, stojí pozoruhodný italsko-český příběh rodiny Pasqualových, a proto vám přinášíme mimořádný rozhovor s otcem a synem, zakladatelem a nástupcem, Antoniem a Alessandrem.
Uskutečnil se v zimě roku 2015 a jeho autorem je redaktor Forbesu Jaroslav Mašek.