Dlouho očekávaný návrat Boeingu 737 MAX do vzdušného
prostoru nad Evropou začíná dostávat reálnější obrysy. Posvěcení ze strany Evropské
agentury pro bezpečnost v letectví (EASA) by se měl dočkat během ledna.
Zpravodajské agentuře Reuters to v sobotu u příležitosti konání pařížského leteckého fóra sdělil samotný šéf EASA Patrick Ky. Jeho organizace tak bude – byť nepřímo – následovat americký Federální úřad pro letectví (FAA), který tak učinil již ve středu.
„Je pravděpodobné, že v našem případě přijmeme rozhodnutí, která jim umožní návrat do služby, někdy v průběhu ledna,“ řekl Ky.
Američtí úřednici svůj souhlasný verdikt podmínili dodatečnými úpravami softwaru a důkladným výcvikem letových posádek i mechaniků. Tento proces by měl trvat přibližně 30 dní, což znamená, že první zdejší pasažéři by se – na rozdíl od těch evropských – mohli na jeho palubách svézt ještě před Vánocemi.
Vedení EASA již dříve oznámilo, že v případě chystaného návratu inkriminovaných strojů do oblak povede vlastní sérii bezpečnostních testů, jež budou nezávislé na FAA. Takový postup je neobvyklý, neboť stanovisko amerických regulátorů považovaly ostatní letecké úřady až doposud za bernou minci. Vzhledem ke kritice, která se na FAA právě v důsledku dvou tragických nehod Boeingu 737 MAX, jež si vyžádaly život 346 lidí, snesla, se nicméně evropský úřad rozhodl postupovat po vlastní ose.
Zmíněné letouny byly celosvětově uzemněny během loňského března. Jejich 19měsíční odstávka přišla amerického výrobce v přepočtu na zhruba 444 miliard korun. Odškodnění za neletuschopnost požadují po Boeingu i české aerolinky Smartwings, které jich mají ve své flotile celkem sedm. Dalších devět strojů měly původně objednaných.
Protože se však výrobce v tomto ohledu až doposud k žádné finanční kompenzaci neměl, zažalovalo jej vedení společnosti u soudu. V první fázi žaloby si nárokuje přibližně dvě miliardy korun.