Po odeznění finálního gongu na newyorské burze včera reportovala své kvartální výsledky firma, která se stala ikonou pro pojem fastfood a příkladem megaúspěšného franchisingu. Teď to ale trochu vypadá, že má značka vrchol spíše za sebou.
Řetězec McDonald’s sice celkově za kvartál vykázal meziroční růst čistých tržeb o tři procenta (respektive o dvě procenta po očištění o měnové pohyby) a vydělal 6,87 miliardy dolarů, ostatní ukazatele, počínaje průměrnou útratou a konče tržbami z provozoven, ale klesají, a to opakovaně.
Společnost opět akcionáře nemile překvapila poklesem prodejů, které navíc výrazně předčily míru poklesu odhadovanou tržními analytiky. Celosvětové tržby společnosti McDonald’s v pobočkách otevřených nejméně jeden rok klesly od července do září o 1,5 procenta. To se na první pohled nemusí jevit jako příliš velká katastrofa, v širším časovém kontextu to ale již vypadá jako znepokojivý trend.
Jde totiž o největší pokles tržeb společnosti za poslední čtyři roky. Původní analytický konsenzus navíc očekávaný propad značně podhodnotil a čekal jej méně než poloviční, tedy o 0,67 procenta.
Další propad tržeb navíc následuje po slabém předcházejícím čtvrtletí, kdy v období od dubna do června firma zaznamenala pokles tržeb o procento. Tržby řetězce táhly dolů hlavně provozovny v zámoří, tedy především v Evropě a Číně, mezinárodní tržby společnosti totiž klesly o 2,1 procenta, nepatrně se naopak zlepšila situace v domácích Spojených státech. Zde srovnatelné tržby naopak vzrostly o 0,3 procenta.
Čistý zisk společnosti se propadl o tři procenta na 2,3 miliardy dolarů. Zisk na akcii tak z loňských 3,17 dolaru za stejné období klesl na 3,13 dolaru. Vůbec nejméně se dařilo franšízovému byznysu, licencované restaurace se propadly o 3,5 procenta.
Akcionáře se společnost pokusila uchlácholit alespoň tím, že navýšila kvartální dividendu o šest procent na 1,77 USD za akcii. Společnost však od jara provází série mediální publicity, které by se každá korporace raději vyhnula.
Nejprve společnost čelila protestům a bojkotům kvůli svému proizraelskému postoji a údajným finančním vazbám na zemi. V dubnu totiž společnost odkoupila svou třicet let starou izraelskou franšízu od společnosti Alonyal a převzala zpět vlastnictví 225 restaurací. Alonyal na sebe upozornil krátce po loňském útoku islamistické skupiny Hamás tím, že slíbil jídlo zdarma izraelské armádě.
Minulý týden pak v USA vypukla nákaza způsobená bakterií Escherichia coli, jejíž stopy vedou k cibuli a hamburgerům čtvrtlibrákům – Quarter Pounders – právě z restaurací McDonald’s. Událost si podle prohlášení amerického Úřadu pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) vyžádala nejméně jednoho mrtvého a 75 nemocných.
Společnost v hovoru s analytiky k aktuálním výsledkům prohlásila, že epidemie bakterie E. coli je zažehnána a neočekává další materiální dopad situace. Tomu ale lze v USA, které jsou proslulé až hysterickou ochranou spotřebitele a jejich precedentním právem, jen těžko věřit.
Nevěří tomu ostatně zatím příliš ani trh a akcie společnosti se od události propadly o více než 6,3 procenta, přičemž stále přidávají k prvotnímu „panickému“ propadu o 5,5 procenta, který nastal bezprostředně po události. V nejhorším okamžiku uplynulého týdne se akcie propadly o více než sedm procent.
Kauza navíc společnosti nejspíš zkomplikuje její současnou usilovnou snahu přilákat zákazníky z nízkopříjmových skupin na levná menu. Vidět je to ostatně i na historii. Když stejná katastrofa postihla fastfoodové řetězce Chipotle a Jack in the Box, ovlivnilo to negativně jejich příjmy na déle než rok.