Po odeznění finálního gongu na newyorské burze včera reportovala své kvartální výsledky firma, která se stala ikonou pro pojem fastfood a příkladem megaúspěšného franchisingu. Teď to ale trochu vypadá, že má značka vrchol spíše za sebou.

Řetězec McDonald’s sice celkově za kvartál vykázal meziroční růst čistých tržeb o tři procenta (respektive o dvě procenta po očištění o měnové pohyby) a vydělal 6,87 miliardy dolarů, ostatní ukazatele, počínaje průměrnou útratou a konče tržbami z provozoven, ale klesají, a to opakovaně.

Společnost opět akcionáře nemile překvapila poklesem prodejů, které navíc výrazně předčily míru poklesu odhadovanou tržními analytiky. Celosvětové tržby společnosti McDonald’s v pobočkách otevřených nejméně jeden rok klesly od července do září o 1,5 procenta. To se na první pohled nemusí jevit jako příliš velká katastrofa, v širším časovém kontextu to ale již vypadá jako znepokojivý trend.

Měsíční výkon akcií McDonald’s, zdroj: TradingView

Jde totiž o největší pokles tržeb společnosti za poslední čtyři roky. Původní analytický konsenzus navíc očekávaný propad značně podhodnotil a čekal jej méně než poloviční, tedy o 0,67 procenta.

Další propad tržeb navíc následuje po slabém předcházejícím čtvrtletí, kdy v období od dubna do června firma zaznamenala pokles tržeb o procento. Tržby řetězce táhly dolů hlavně provozovny v zámoří, tedy především v Evropě a Číně, mezinárodní tržby společnosti totiž klesly o 2,1 procenta, nepatrně se naopak zlepšila situace v domácích Spojených státech. Zde srovnatelné tržby naopak vzrostly o 0,3 procenta.

Čistý zisk společnosti se propadl o tři procenta na 2,3 miliardy dolarů. Zisk na akcii tak z loňských 3,17 dolaru za stejné období klesl na 3,13 dolaru. Vůbec nejméně se dařilo franšízovému byznysu, licencované restaurace se propadly o 3,5 procenta.

Akcionáře se společnost pokusila uchlácholit alespoň tím, že navýšila kvartální dividendu o šest procent na 1,77 USD za akcii. Společnost však od jara provází série mediální publicity, které by se každá korporace raději vyhnula.

Nejprve společnost čelila protestům a bojkotům kvůli svému proizraelskému postoji a údajným finančním vazbám na zemi. V dubnu totiž společnost odkoupila svou třicet let starou izraelskou franšízu od společnosti Alonyal a převzala zpět vlastnictví 225 restaurací. Alonyal na sebe upozornil krátce po loňském útoku islamistické skupiny Hamás tím, že slíbil jídlo zdarma izraelské armádě.

Výkon akcií společnosti od začátku roku, akcionáři si moc nepolepšili, zdroj: TradingView

Minulý týden pak v USA vypukla nákaza způsobená bakterií Escherichia coli, jejíž stopy vedou k cibuli a hamburgerům čtvrtlibrákům – Quarter Pounders – právě z restaurací McDonald’s. Událost si podle prohlášení amerického Úřadu pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) vyžádala nejméně jednoho mrtvého a 75 nemocných.

Společnost v hovoru s analytiky k aktuálním výsledkům prohlásila, že epidemie bakterie E. coli je zažehnána a neočekává další materiální dopad situace. Tomu ale lze v USA, které jsou proslulé až hysterickou ochranou spotřebitele a jejich precedentním právem, jen těžko věřit.

Nevěří tomu ostatně zatím příliš ani trh a akcie společnosti se od události propadly o více než 6,3 procenta, přičemž stále přidávají k prvotnímu „panickému“ propadu o 5,5 procenta, který nastal bezprostředně po události. V nejhorším okamžiku uplynulého týdne se akcie propadly o více než sedm procent.

Kauza navíc společnosti nejspíš zkomplikuje její současnou usilovnou snahu přilákat zákazníky z nízkopříjmových skupin na levná menu. Vidět je to ostatně i na historii. Když stejná katastrofa postihla fastfoodové řetězce Chipotle a Jack in the Box, ovlivnilo to negativně jejich příjmy na déle než rok.