Hoka a On. Dvě značky tenisek, v nichž běhá generace Z i nejmocnější senior světa. Oba konkurenční brandy mají mnoho společného, od vášně pro kvalitu až po raketově rostoucí prodeje, díky nimž si z globálního trhu ukrajují čím dál tím větší porci.
Nohy mladičké atletky Kate Glavan, americké filmové hvězdy Reese Witherspoon i postarších turistů asijské národnosti obdivujících Pražský orloj spojují stejné boty. A když se v nich na veřejnosti ukáže i prezident Spojených států Joe Biden, černý model tenisek značek Hoka je rázem hvězdou internetových vyhledávačů.
A stejně širokou pozornost poutá i další původně výhradně běžecká obuv značky On, jejíž autoři se nestydí za to, že se při vývoji speciálního odpružení podrážky inspirovali tvarem a měkkostí zahradní hadice. Jejich globální slávě nejprve pomáhali maratonští běžci, když se však do propagace zapojil slavný tenista Roger Federer, nyní i akcionář značky, nebo čerstvě americká herečka a zpěvačka Zendaya, idol Gen Z, nabraly globální prodeje teprve grády.
„Trend nošení takzvaných dad shoes nebo běžeckých bot, kde je prioritou pohodlí, pokračuje, a to nejen u značky On, ale i u značky Hoka. Marketingové kampaně obou cílí na sportovce, ale díky celebritám a trendům na sociálních sítích oslovují širší módní publikum, což jejich pozici na trhu jen posiluje,“ vysvětluje Kateřina Zídková z Flexdogu, který funguje jako srovnávač a katalog mnoha teniskových značek.
Tento typ bot dokonce v obchodech dostal vlastní kategorii „Athleisure“, která naznačuje, že ani oblek při ranní cestě veřejnou dopravou nemusí být překážkou pro jejich nošení. Jde přitom o poměrně mladé společnosti, obě původem z Evropy. On vznikl v roce 2010 ve Švýcarsku, Hoka ve Francii o rok dřív. Není překvapením, že čeští zákazníci je objevují až zhruba v posledním roce a půl.
„Od začátku roku oba brandy rostou meziročně o šedesát procent a tempo se zrychluje. Kvalita a odlišnost je to, co láká u těchto značek neustále nové zákazníky,“ popisuje Matěj Hrúz z Footshopu. Překážkou není ani vyšší cena, která ani u jedné ze značek obvykle neklesá pod čtyři tisíce korun.
Značku Hoka koupila na jaře roku 2013 globální společnost Deckers, do jejíhož portfolia už náleží například populární UGG nebo Teva. Obchodně se jí daří – jen v prvním čtvrtletí letošního roku vykázala provozní zisk 133 milionů dolarů (přes tři miliardy korun) oproti sedmdesáti milionům dolarů o rok dřív. A podobně dobře se daří i akciím společnosti na newyorské burze.
„Značky Hoka a UGG jsou hnacím motorem silné poptávky při stejných cenách, protože přinášejí atraktivní výrobky, které si zákazníci oblíbili,“ uvedl tehdejší prezident a generální ředitel společnosti Deckers Dave Powers.
Byznysové dobré časy zažívají i „Ony“. Společnost dosáhla obratu více než dvou miliard švýcarských franků, tedy zhruba 54 miliard korun za posledních dvanáct měsíců, což představuje nárůst o celou třetinu. Největší popularitu nově zažívá značka u zákazníků v Asii a Tichomoří. „Z léta vycházíme s velkým sebevědomím a jsme nesmírně nadšeni z dalšího vývoje společnosti,“ vyjádřil se v srpnu David Allemann, spoluzakladatel a výkonný spolupředseda společnosti On.
Obě značky lákají stále více investorů i díky tomu, že drží ceny a vyhýbají se slevovým akcím, což rozhodně není strategie, kterou by se řídili všichni výrobci sportovní obuvi.
Prodeje tenisek tvoří celosvětově už pětinu celkového množství prodané obuvi. Podle studie portálu Statista.com se globální tržby v tomto segmentu vyšplhají ze 73 miliard dolarů v roce 2022 na odhadovaných 98 miliard dolarů v roce 2028. Dominantními společnostmi jsou v tomto segmentu podle téže studie společnosti Nike, Adidas, Puma a New Balance.