Disciplína. To slovo Gottfried Wurpes opakuje rád. Týká se jeho vášně pro sport i pro podnikání. Rakouská The Fitness Company i díky jeho disciplíně za čtvrtstoletí vyrostla z malé prodejny na maloměstě v dynamicky se rozvíjející společnost s obratem kolem miliardy korun. A pomohl jí k tomu i český a slovenský trh.
„Hýbu se pořád. Za rok ujedu patnáct tisíc kilometrů na kole,“ říká čtyřiapadesátiletý Gottfried Wurpes, tělem a duší stejně tak byznysmen jako sportovec.
„Můj pracovní den není ničím ohraničený, takže využívám i polední pauzy – na dvě hodiny se projedu, po šedesáti nebo sedmdesáti kilometrech si dám sprchu a pak se nabitý vrátím k práci,“ doplňuje usměvavý Rakušan.
Bylo mu 22, když ho v roce 1991 spontánně napadlo, že by svoji vášeň ke sportu mohl využít i jako zdroj obživy. Tak vznikla The Fitness Company, nejdříve jako malá prodejna s vybavením pro bodybuildery ve čtyřiadvacetitisícovém městě Leonding kousek od Lince.
„Měl jsem jenom zálibu ve sportu, víc za tím nehledejte. Možná bych ani ze začátku nemluvil o opravdovém podnikání. Spíš se kolem nás pohybovala komunita lidí, které bavilo trénovat. Zaměstnance jsem prvních pár let neměl žádné,“ popisuje Wurpes své podnikatelské začátky.
Celkem rychle se ukázalo, že šlo o skvělou sázku, a záliba se postupně rozrostla v milionový byznys. „Fitness bylo v tu dobu ještě malé odvětví zaměřené hlavně na silové tréninky a bodybuilding. Boom přišel až v následujících letech a my byli u toho,“ podotýká Gottfried Wurpes.
První krok od záliby ke skutečnému podnikání přišel záhy po otevření prodejny. Wurpes vyrazil do německého Kolína nad Rýnem na veletrh zaměřený na fitness, wellness a zdraví. Na stejném veletrhu prezentoval svoji firmu Technogym i Ital Nerio Alessandri. A vzniklo pro budoucnost zásadní spojení.
„I oni byli v tu dobu ještě docela mladá firma s pár zaměstnanci, fungovali méně než deset let. Ale zalíbili se mi. Hodně se zaměřovali na design, na první pohled se lišili od ostatních. A tak jsme se dali dohromady,“ líčí Wurpes.
Jeho The Fitness Company se stala oficiálním distributorem italského zboží v Rakousku a později i v Česku a na Slovensku. Malý obchod v Leondingu se rozrostl v moderní firemní centrum o ploše přes deset tisíc čtverečních metrů s proskleným showroomem a z obratu kolem milionu eur se společnost za tři dekády dostala až na současných 45 milionů eur (1,1 miliardy korun).
Stejně jako tenhle byznys i celé odvětví za tři dekády zažilo boom. K posilovacím strojům a závaží postupně přibyly běžecké pásy, ergometry, crossové i veslovací trenažéry.
„Troufnu si říct, že v Rakousku jsme to rozjeli jako první. Do té doby ten trh neexistoval. A podobně v Česku. Když půjdete do jakéhokoli fitness klubu, budou tam naše produkty,“ zdůrazňuje energický Rakušan.
Technologie i design
Firma si kromě funkčnosti strojů a náčiní zakládala na designu i řemeslném zpracování a svezla se na různých trendech, třeba když si lidé začali vybavovat domácí posilovny nebo když nabídku začaly rozšiřovat hotely i firmy pro své zaměstnance. „Dnes je největším trendem, že si každý měří a zaznamenává svoje výkony,“ doplňuje Wurpes.
Sám sleduje svůj cyklistický progres, porovnává, kolik toho za rok ujel nebo jak rychle jezdil. „Za mě je tohle super, lidé můžou sdílet radost z pohybu a taky se srovnávat.“
O tom, že tenhle trend přijde, věděl s předstihem od svého italského obchodního partnera Neria Alessandriho. „Pamatuju si, jak mi už v roce 2007 vykládal něco o ukládání dat na internetu, a já vůbec nechápal, k čemu to jako má být. Dneska už každý ví, co je cloud, ale v roce 2007 teprve představovali první iPhone,“ připomíná rakouský podnikatel.
Propojení produktů s chytrými telefony, hodinkami i internetem, stejně jako kompatibilitu s trackovacími apkami dnes bere jako samozřejmost. A technologie hrají v jeho nabídce podobnou roli jako design – některé stroje tak připomínají spíš umělecké výtvory, na jejich podobě se podíleli přední designéři.
Trenažéry jsou vybaveny třeba sedadly od Vitry, špičkovými reproduktory a obřími displeji, přes které si pustíte a zaznamenáte vlastní tréninkový program a samozřejmě i hudbu, film nebo třeba ubíhající krajinu.
Disciplína je víc než motivace
V Česku a na Slovensku je podle rakouského podnikatele vývoj o pár let opožděný. „Ale to nemyslím nijak negativně. Rozhodně je vidět, že i Češi a Slováci se stále víc chtějí starat o svoje zdraví, stále víc se chtějí hýbat. Takže v každém případě věřím, že v obou zemích je pořád kam růst,“ doplňuje Wurpes.
Vstup do Česka a na Slovensko považoval po přelomu milénia za přirozený vývoj. „Jsme přece sousedé,“ usmívá se. Ke Slovensku má navíc i osobní vazbu – jeho manželka Katarína je totiž Slovenka.
„V Česku chodí do fitness center asi sedm procent populace, v USA a Británii je to čtvrtina až třetina obyvatel. U nás v Rakousku chodí cvičit asi dvanáct procent lidí, takže oproti vám jsme maličko napřed, ale na Anglosasy ještě máme co dohánět,“ srovnává potenciál jednotlivých trhů.
S příchodem nového roku, kdy si lidé tradičně dávají předsevzetí, čeká nárůst lidí v posilovnách i tržeb, na druhou stranu tuhle sezonní záležitost nepřeceňuje. „Na sportovištích potkáváte víc lidí a roste i poptávka po našich produktech. Jestli to lidem vydrží, už je jiná věc,“ podotýká.
„Kdo chce být ve sportu i vlastním rozvoji opravdu úspěšný, musí se spoléhat hlavně na vlastní disciplínu. Disciplína je důležitější než motivace. Také nemám každý den motivaci jít sportovat, ale jsem velmi disciplinovaný. Věřím, že to je jediná záruka dlouhodobého úspěchu,“ doplňuje. Disciplínu považuje za klíč k úspěchu i v byznysu, napsal o tom dokonce knihu.
„Jmenuje se Fitnesslife a tam jsem se těmto hodnotám věnoval obšírněji. Zkrátka: poučení ze sportu platí i v podnikání. A samozřejmě je to důležité i při výběru kolegů a obchodních partnerů. Potřebujete lidi, na které se můžete spolehnout, kteří dodrží, na čem se dohodnete,“ konstatuje Wurpes.
Vášeň se neprodává
Ačkoli vypadá o deset let mladší, brzy mu bude pětapadesát, firmu se ale zatím předávat nechystá. „Děti jsou pořád hodně mladé. Kdyby chtěly jít v mých šlépějích, samozřejmě se tomu nebudu bránit, ale to je strašně daleko,“ přemítá šéf The Fitness Company.
Děti má čtyři, nejstarší dceři je 22 let, nejmladšímu synovi šest. „Rodina je teď zdaleka můj největší koníček, ale energie pro podnikání mi neubývá. Pořád mě to baví. Je to můj život, moje vášeň, a cítím to tak, že bych tohle nejradši dělal až do smrti. Samozřejmě nikdo nemůže dopředu říct, co bude za dvacet let. Ale dneska to vidím přesně takhle. Vášeň se neprodává, vášně se člověk nezbavuje,“ říká Gottfried Wurpes.