Všudypřítomné zdražování se projevuje na štědrosti českých hotelových návštěvníků. Jestliže v předcovidových letech činila průměrná útrata za relaxační pobyty 7300 korun, momentálně je to o bezmála tři stovky méně.
Závěry vyplývají z průzkumu pobytového portálu Travelking mezi desítkami tuzemských wellnessů a lázeňských hotelů. Nižší útratu ze strany hostů zaznamenává téměř sedmdesát procent ubytovacích zařízení čtyř- a pětihvězdičkové kategorie, která se do šetření zapojila.
Nejvíce lidé v současnosti šetří na nadstandardních službách, jako jsou masáže či nápoje z pokojových minibarů, a na alkoholu v restauracích. Podle hotelů za tyto kategorie utrácí o pětinu méně než před rokem 2020. Zákazníci zároveň upřednostňují kratší pobyty než dříve. V drtivé většině z nich klienti přespávají nejčastěji dvě až tři noci, setrvání na více než pět nocí je spíše výjimkou.
„Hosté během pobytu utrácejí méně,“ potvrzuje Olga Krýslová, sales manager mariánskolázeňského Spa & Wellness hotelu St. Moritz. „V poslední době zaznamenáváme více pobytů se snídaní než s polopenzí,“ doplňuje.
Zatímco útraty v ubytovacích zařízeních během posledních měsíců poklesly, jejich náklady se naopak kvůli nezkrotné inflaci a dražším energiím vydaly opačným směrem. Tato skutečnost vede hotely k nucenému hledání úspor v provozu, spočívajících například ve snižování teplot ve všech prostorách nebo efektivnějším svícení. Náklady se snaží redukovat i sezonním nabíráním pracovníků na částečný úvazek.
Přesto se spoustě hotelů nepodaří z těžké situace vyjít pouze s opatřeními, která by jejich klientela nepocítila. Některá zařízení už byla nucena sezonně uzavřít vybrané provozy a téměř osmdesát procent hotelů zapojených do průzkumu plánuje v blízké budoucnosti zvýšit ceny svých služeb.
„Nejvíce hotelů očekává, že navýší ceny průměrně o deset až patnáct procent, žádný z hotelů neplánuje zdražovat o více než pětadvacet,“ komentuje výsledky šetření Petr Kóša, ředitel společnosti Travelking a mimo jiné člen slovenského výběru Forbes 30 pod 30 z roku 2019.
Jednatřicetiletý zakladatel portálu, který loni prodal pobytové balíčky za zhruba 270 milionů korun, dále doplňuje, že přibližně polovina hotelů, které zdražování prozatím nechystají, nevylučuje zdražení v budoucnu.
„V zařízení naší kategorie si nemůžeme dovolit šetřit na pohodlí hostů. Jsme přesvědčeni, že výjimečné zážitky jsou lákadlem v jakékoli době,“ komentuje situaci Alexandra Kasperová, majitelka prémiového zámeckého boutique hotelu Chateau Herálec.
Nalákat klientelu se proto přední lázeňské hotely snaží atraktivními pobytovými balíčky s léčebnými a relaxačními procedurami, které jsou flexibilnější a nabízejí mírnější storno podmínky. Uvědomují si totiž, že hlavní motivací k návštěvě bývají u většiny hostů právě wellness služby (osmdesát sedm procent) a odpočinek (sedmdesát čtyři procenta).
Za turistikou a poznáváním jezdí jen něco málo přes polovinu jejich návštěvníků (padesát dva procent) a ještě menší množství pak vyhledává gastronomické zážitky (třicet devět procent) nebo sportovní aktivity (dvacet tři procenta).