Vytvořili jedny z nejlépe hodnocených videoher historie, nedávno představili tři nové kusy hardwaru a mezi platformami pro distribuci her mají takřka monopol. Za celým kolosem jménem Valve přitom stojí pouze okolo 350 zaměstnanců.
Jen hlavní tahoun příjmů Valve, platforma pro distribuci her Steam, jim má letos přinést tržby ve výši sedmnácti miliard dolarů. To je téměř 46 milionů dolarů – tedy 964 milionů korun – na jednoho zaměstnance. Když pomineme společnosti zabývající se kryptem, jde o firmu s jedním z nejlepších poměrů utržených peněz na zaměstnance.
Tato čísla vycházejí z nově zveřejněných kvalifikovaných odhadů společnosti Alinea Analytics, data však máme i bližší. Loni kalkulace zaměstnance Valve Kristiana Millera odhalily, že z hlediska čistého zisku jedna hlava ročně přináší firmě v přepočtu okolo 3,5 milionu dolarů, tedy 73 milionů korun.
Přes platformu Steam si zákazník může koupit licenci k hraní hry či si „pořídit“ hry volně dostupné. Ty si v rámci platformy stáhne, automaticky se mu k nim stáhnou aktualizace, a navíc služba funguje i jako jakási sociální síť.
Hráč má profil, na kterém se mu ukazuje, které hry hraje a kolik času do nich už vložil, může sbírat virtuální položky do svého „inventáře“ a následně je používat ve hrách či se zapojovat do skupin a diskutovat o oblíbených hrách.
Tento postup se už od prvních kroků v roce 2003 ukazuje jako vítězný – zatímco na Steam se měsíčně přihlásí kolem 132 milionů hráčů, na jeho největším konkurentovi, platformě Epic Games Store, je to o polovinu méně.
Statistiky aktivních hráčů ani tak ale přesně neukazují, jak velkou moc Steam má – oproti „Epicu“ se na něm totiž prodává násobně více her na aktivního hráče. Podle letošního průzkumu Atomic Research mezi 306 vedoucími pracovníky v herním průmyslu tvoří platforma pro téměř devět z deseti z nich 75 procent jejich příjmů, pro více než třetinu to je dokonce devadesát procent.
Necelá polovina z nich přitom alespoň jednou distribuovala hru na platformě jako Epic Games Store, jenže Steam je prostě Steam. Většina z oslovených proto prozradila, že má obavy z míry své závislosti na jediné platformě, a 72 procent souhlasilo, že „Steam fakticky představuje monopol v oblasti distribuce počítačových her“.
Foto: Steam
Steam
Ze stejného důvodu ve Spojených státech čelí Valve i žalobě. Ta tvrdí, že Steam svým chováním potlačuje konkurenci, což vede k vyšším cenám pro spotřebitele a menšímu počtu inovací. Platforma si totiž z prodeje většiny her bere třicet procent a vývojáře nutí, aby své produkty neprodávali na jiných platformách levněji.
Další hromadnou žalobu firma schytala ve Velké Británii. Podle ní Valve zneužívá dominantního postavení na trhu a nadhodnocuje ceny pro čtrnáct milionů britských hráčů. I zde je předmětem sporu ona téměř třetinová provize.
Problém je v tom, že Steam nutí vydavatele držet všude na světě stejnou cenu. Ti tak podle žaloby mají ceny zvedat všude tak, aby třicet procent na Steamu pokryli. I když by tedy ceny tak vysoké prý být nemusely, vývojáři je údajně kvůli závislosti na platformě zvedat musejí.
Foto: Steam / Counter-Strike 2
Counter-Strike 2
Mimo prodeje to však Valve umí i se samotnou tvorbou her. Třeba na prvních dvou místech v žebříčku nejhranějších her se na platformě pravidelně objevuje Counter-Strike 2 a Dota 2 – tituly, za kterými stojí právě Valve.
Ty jsou ostatně dalším štědrým zdrojem financí: střílečka Counter-Strike například loni vydělala 1,04 miliardy dolarů, tedy téměř 22 miliard korun. Peníze firmě plynou hlavně z „beden“, které hráči pomocí placených klíčů otevírají a získávají z nich nové vzhledy zbraní. S jejich hodnotou před měsícem jeden krok Valve pořádně zamíchal.
U her ostatně ve Valve i před 29 lety začínali. Jejich prvotiny Half-Life z roku 1998 se za prvních deset let prodalo na deset milionů kopií a pokračování Half-Life 2 z roku 2004 je dokonce tak oblíbené, že minulý rok dosáhlo rekordního počtu hráčů najednou – přes šedesát tisíc.
Vůbec nejlépe hodnocenou položkou na platformě Steam pak je Portal 2, rovněž od Valve. Hru na platformě vlastní nejméně 24 milionů uživatelů a pozitivní hodnocení jí dalo 97,73 procenta recenzentů.
Mimo to ale firma podniká i v oblasti hardwaru, kde se mezi lety 2021 až 2024 prodalo šest milionů kusů jeho konzole Steam Deck. Jeho zřejmě největší konkurent, konzole Nintendo Switch, za stejné období udala více než sedmdesát milionů kusů.
V této oblasti tedy lídrem není, i to by ale chtěla společnost změnit – vydala se proto do oblasti VR headsetů, kterých by měla podle spekulací chtít ročně dodávat až 600 tisíc kusů.
Navíc hodlá oslovit i zhruba devadesát milionů ze svých aktivních uživatelů a nabídnout jim stroj Steam Machine, který má mít lepší parametry než většina jejich počítačů. Valve ho přitom dotovat nehodlá, a tak se podle odhadů očekává cena až ve vyšších stovkách dolarů.
Foto: Steam
Steam Frame, Steam Machine, Steam Deck a Steam Controller
I přes hromadné žaloby a nařčení z monopolního chování to ale vypadá, že hráči Valve, Steam i jejich zakladatele Gabea Newella milují. Steam má totiž vynikající podporu, obří nabídku her, časté slevy, štědrou politiku vrácení peněz či služby, které nikdo jiný nenabízí.
O tom ostatně svědčí i nedávný příspěvek na sociální síti X, že si Newell pořídil novou jachtu za 500 milionů dolarů. Tam, kde by jeden čekal spíše komentáře naštvané, jak tomu pod podobnými zprávami bývá, se naopak vyskytuje sentiment jen jeden: on si takovou parádu zaslouží.