Škoda Group vyrobí pro německý Esslingen 46 trolejbusů za více než jednu miliardu korun. Všechny dvanáctimetrové i osmnáctimetrové vozy Škoda 32Tr a 33Tr dodá tamnímu dopravnímu podniku do konce roku 2026. Součástí objednávky je také opce na dodávku dalších patnácti trolejbusů, řekl mluvčí Škody Group Jan Švehla.
„Věříme, že nové trolejbusy Škoda přispějí k dosažení cíle, který si město Esslingen stanovilo, tedy provozování stoprocentní bezemisní městské dopravy. Půjde o společnou práci na klíčových inovacích vedoucích k rozvoji ekologicky šetrné mobility,“ uvedl Karel Majer, předseda představenstva Škody Electric ze skupiny Škoda Group.
Podle starosty Esslingenu Matthiase Klopfera bude přibližně stotisícové město po ukončené dodávce ekologických vozidel jedním z prvních v Německu s bezemisní místní dopravou.
„Co se týče ekologicky šetrné mobility, patříme k absolutním průkopníkům v rámci celého Německa. Právě náš městský dopravní podnik totiž významně přispívá k dosažení celkové klimatické neutrality našeho města do roku 2040,“ řekl starosta.
„Dodávka 46 trolejbusů bude probíhat do konce roku 2026. Celkový objem zakázky bez opce na patnáct trolejbusů činí 41,426 milionu eur (přes 1,03 miliardy korun),“ uvedl Švehla. Ve všech vozech budou instalovány baterie, které umožní autonomní provoz bez trakčního vedení do 25 kilometrů.
Trolejbusy budou také vybaveny technologií rekuperace, kdy při brzdění, třeba během jízdy z kopce, jsou baterie zpětně dobíjeny brzdnou energií. Součástí dodávky vozů je plné zajištění servisu.
Trolejbusy budou vyrobeny „na míru“ esslingenskému dopravnímu podniku. Provedené úpravy podle Švehly ještě zvýší komfort pro cestující a nabídnou některé prvky typické spíše pro meziměstskou dopravu. „Kratší“ vozy Škoda 32Tr budou ve dvoudveřovém provedení a kloubové Škoda 33Tr pak třídveřové.
Všechna vozidla dostanou komfortnější sedadla. Dále budou osazena elektrickou rampou pro nástup s kočárky nebo pro vozíčkáře a budou mít informační systémy a připojení k internetu.
„Dlouhé“ kloubové vozy budou mít dva motory se dvěma hnanými nápravami – střední a zadní, což zajistí lepší dynamické parametry i snazší jízdu v kopcovitém terénu nebo při nepřízni počasí. K výbavě vozidel bude patřit také moderní diagnostika, včetně možnosti vzdáleného servisního přístupu pro technický a opravárenský tým.
„Esslingen rozšiřuje 29kilometrovou trolejbusovou síť o dalších pět kilometrů tratí a stane se jedním z prvních měst v Německu s bezemisní městskou dopravou,“ uvedl Švehla. Díky rozsáhlé síti tras s trolejemi mohou všechny linky dopravního podniku provozovat výhradně trolejbusy poháněnými zelenou elektřinou od městské společnosti SWE.
Škoda Electric je největším evropským výrobcem trolejbusů, dodala jich přes 14 500 do Evropy, Asie a Spojených států. Dále vyrábí elektrobusy, trakční pohony a motory, tramvaje, elektrické vlaky, vagony do metra a důlní vozy.