Že se nezaměstnaní z celé Jižní Ameriky živí hraním online hry Axie Infinity a vydělají víc než dříve v práci, si již začínáme zvykat. Že decentralizovaná organizace PleasrDAO rozdělí tokenizovaný obrázek psa na podíly a ty následně dosáhnou souhrnné hodnoty 550 milionů dolarů, to už také není dvakrát překvapivé.

Prodávat ale za statisíce dolarů předměty do hry, která možná ani nevznikne? To zatím nenapadlo dokonce ani protřelého vývojáře Todda Howarda ze studia Bethesda nebo herní kolos Electronic Arts, kde si na monetizaci čehokoli ve svých hrách obzvlášť potrpí.

Ve světě non-fungible tokenů (NFT) jde přitom o nejnovější žhavý trend po tučňácích a znuděných opicích. Zapomeňte na léta vývoje hry, abyste pak mohli využít krátkého období kolem vydání k tomu, že navýšíte své zisky o prodeje herních předmětů. Svět NFT vás otravných komplikací zbaví a na vás zbude jen inkasovat profit.

Na internetových NFT tržištích začíná trendovat prodej tokenizovaných herních předmětů k titulům, které ještě vůbec neexistují (a možná ani nebudou). Ti, kdo tyto tokeny na OpenSea a dalších tržištích nabízejí, totiž nemají žádné plány na to, nějakou hru tvořit.

Břímě leží kompletně na uživatelské komunitě – a tokenizované herní artefakty s nejistým příslibem nějakého kloudného využití se přesto prodávají za desítky až stovky etherů.

Celý fenomén odstartoval 27. srpna nezvyklý experiment. Dom Hofmann, zakladatel dnes již dávno mrtvé sociální sítě Vine, přes Twitter oznámil, že spouští sociálně-technologický experiment jménem Loot. Hofmann zveřejnil link na ethereový chytrý kontrakt, pomocí něhož mohli uživatelé automaticky vygenerovat osm tisíc virtuálních NFT batohů, vypisujících osm položek, které v sobě mají mít obsaženy.

Uživatelé, kteří se na generování podíleli, si následně mohli na svoji ethereovou peněženku nechat NFT token poslat. Vytvoření a rezervace „batohů“ byly zdarma, uživatelé nicméně museli síti zaplatit transakční poplatek za vytvoření tokenu a jeho převod.

Ten v době uvedení experimentu dělal okolo sedmi dolarů za transakci. Virtuální batohy byly rozebrány za necelé čtyři hodiny a během následujících pěti dnů přeprodány za 46 milionů dolarů.


Takzvané batohy mají nejjednodušší možnou digitální reprezentaci. Jde o jednoduchý textový výčet osmi předmětů na černém pozadí, který byl převeden do obrázku a provázán s non-fungible tokenem. Vývojář nemá žádné plány kolem těchto tokenů vybudovat složitější ekosystém nebo hru.

Přesto se na OpenSea ty nejdražší nabízejí okolo dvou milionů dolarů, přičemž milion dolarů byla zatím nejvyšší částka, kterou byl někdo skutečně ochotný zaplatit. Projekt má již také armádu napodobitelů.

Hofmann doufá, že kryptoměnám nakloněná komunita kolem tokenů sama vytvoří hru nebo rovnou celý ekosystém, který bude zohledňovat nejen tokeny samotné, ale i textové položky v popisku batohů. Navzdory tomu, že vlastnictví batohu negarantuje do budoucna prakticky nic kromě nároku na zatím nejbizarnější NFT vůbec, prodávají se nyní i ty nejlevnější za desítky tisíc dolarů.


Vedle kopií, které okamžitě zaplnily NFT tržiště, se nakonec přece jen objevily první vlaštovky ve snaze posunout projekt dále. Někdo například vytvořil počítačem generované vizuální reprezentace jednotlivých položek, které jsou v NFT batozích popsané, a objevily se také první decentralizované autonomní organizace shromažďující majitele Loot tokenů.

Otázkou nyní zůstává, jestli někdo nakonec najde dost trpělivosti na to, aby nad tokeny postavil skutečnou hru či plnohodnotnou službu, nebo zda všechny přidružené aktivity slouží jen k odsátí přebytečných etherů z kapes naivních uživatelů.

Loot představuje minimálně po technické stránce asi nejbanálnější NFT vůbec, tedy možná s výjimkou tokenizovaného clip artu kamene pojmenovaného „Ether Rock“. Není tedy divu, že úspěch Lootu spustil lavinu napodobitelů. NFT tržiště zaplavila tsunami kopií zpravidla nevynikajících velkou originalitou. Výjimku v tomto ohledu tvoří snad jen projekt Bloot, na který se nedoporučujeme dívat na pracovním monitoru.

První krok ke skutečné hře zatím učinil jen Andre Cronje, zakladatel DeFi projektu Yearn.Finance. A bohužel skončilo jen u toho prvního. Cronje vytvořil na blockchainové platformě Fantom extrémně primitivní hru nazvanou Rarity, ve které si můžete založit jednoduchou postavu ve stylu hrdinů stolní hry Dungeons & Dragons. Interakce s postavou probíhá prostřednictvím NFT tokenu, který dostanete po interakci s chytrým kontraktem hry.

Hra by ale mohla v klidu aspirovat na nejnudnější počítačovou hru historie, tedy hned po legendární Desert Bus. Celá interakce totiž spočívá v tom, že se jednou za den spojíte s adresou hry, čímž se vaše postava takzvaně vydá na dobrodružství a přičtou se jí zkušenosti a na vyšších úrovních také virtuální zlaťáky.

Pokud jde o samotnou herní zkušenost, je to, asi jako byste místo hraní nejpopulárnějších online RPG her dneška, jako je The Elder Scrolls Online nebo World of Warcraft, každý den jen zmáčkli tlačítko a hra vám připsala náhodně vygenerovaný počet zkušeností a herní měny. Snad se o ní nedoslechne Todd Howard!