Když posloucháte Lukáše Sedláčka s manželkou Johanou, máte pocit, že společně staví snad pátou firmu.
Ačkoli přesně tomu odpovídá jejich byznysový rozhled i slovník, v tandemu podnikat teprve začínají. A věří, že pod jejich vedením v Česku vzniká další velká věc na poli sociálních sítí – projekt Poetizer, jehož principem je sdílení poezie.
Čtěte také: Dobrodružství za pár kliků. Cestovatel boduje se startupem na outdoor zážitky
Podobně jako na Instagramu nebo Facebooku na něm můžete sledovat jednotlivé uživatele, lajkovat, co se vám zalíbí, a přispívat na vlastní profil. Jen s tím rozdílem, že jediným formátem, kterým to můžete dělat, je text.
Básnická sociální síť běží od roku 2017, organicky doposud nasbírala přes 14 tisíc uživatelů ve více než 120 zemích světa a zatím funguje v češtině, angličtině a španělštině. S tím jsou manželé víc než spokojeni, takže se rozhodli, že své dítě teď posunou dál. První cíl si stanovili na únor 2019, kdy chtějí překročit hranici 60 tisíc uživatelů.
Zakladatatel Poetizeru Lukáš Sedláček
Jakkoli se na první pohled může zdát, že básně jsou výhradou pár nadšenců, data mluví jinak. „Jen ve Spojených státech je píše nebo si je čte 12 procent populace. Mezi mileniály je to skoro pětina,“ rozbíjí pochybnosti střídavě pár. „Poezie je navíc nejrychleji rostoucí žánr v rámci literatury, prodeje meziročně stoupají pětadvacetiprocentním tempem,“ dodává Sedláček, který má se zajímavými projekty bohaté zkušenosti.
Založil a přes osm let vede organizaci ELAI, která realizuje jak firemní vzdělávání s předními osobnostmi českého byznysu, tak Týden inovací ČR, největší událost svého druhu v našich končinách.
Boom poezie žene dopředu především internet, a to fenomén takzvaných „instapoets“, což jsou tvůrci, kteří své básně umisťují na Instagram. Z nich například vzešla dnes již slavná Rupi Kaur, autorka knihy Mléko a med, která má přes tři miliony sledujících.
Tento trend společně s výše zmíněnými daty představuje potenciál, na který slyší i investoři. V nedávném prvním externím přílivu kapitálu si Poetizer zajistil 225 tisíc eur výměnou za 4,5procentní (!) podíl.
CEO Poetizeru Johana Sedláčková Vamberská
„Investoři v České republice obecně požadují mnohem větší podíl ve startupu, do kterého investují. Pak mají české projekty ale mnohem menší šanci mezinárodně uspět – při dalších investičních kolech totiž nemají dostatek ekvity na rozdávání,“ vysvětluje Johana Sedláčková Vamberská, která jednání za Poetizer vedla.
Další kolo financování by ráda uskutečnila již příští rok a tentokrát si půjde už pro násobně více peněz. Ambice je jasná – vytvořit z Poetizeru globální sociální síť s miliony uživatelů.
Sama přitom měla s byznysem naprosto nulové zkušenosti, básně jí mnoho neříkaly a Poetizer byl manželův nápad. „To, co mě zaujalo, byla data o vzrůstající popularitě. Cítila jsem možnost být u zrodu něčeho velkého,“ rekapituluje. Dnes v roli CEO firmu s manželem, který je na pozici managing directora, řídí.
Sama vystudovala hru na klavír na konzervatoři, mezinárodní vztahy a následně ruská a východoevropská studia na Oxfordu. „Po návratu ze studií jsem se začala věnovat Poetizeru. A protože jsem o podnikání nic nevěděla, přečetla jsem asi 150 byznysových knih během šesti měsíců,“ směje se žena, která často cituje investora Petera Thiela a která si dokázala najít mentory typu Juraje Atlase (spoluzakladatel Liftaga) či Jana Zadáka (bývalý prezident HP pro Evropu).
Lukáš Sedláček přitom Poetizer původně založil „jen tak pro zábavu“. Jednoho dne seděl v pražské Stromovce a psal si básně, jak má ve zvyku. „Chtěl jsem se o svou tvorbu podělit, a tak jsem ji nasdílel na Facebook. Odezva byla minimální a došlo mi, že mezi přáteli nemám cílovou skupinu a že to vlastně sdílím s někým, koho to nezajímá,“ rekapituluje muž, který jako jediný z aktuálně devítičlenného full-time týmu k poezii tíhne.
Nechal naprogramovat aplikaci, která měla být útočištěm pro všechny podobné nadšence. Rok a půl fungovala organicky, a přestože se registrovaly stovky nových uživatelů týdně, neinvestoval do její propagace žádné finance.
Vše se změnilo, až když si se ženou přečetli knihu Od nuly k jedničce od zmíněného Petera Thiela.
„Uvědomili jsme si, že můžeme otřást zastaralým odvětvím a začít dominovat niche trhu, což je podle Thiela ideální start,“ tvrdí Sedláčková. Naráží na fakt, že budoucí monetizace nové sociální sítě nemá spočívat v reklamách, ale v prodeji doplňkových služeb pro tvůrce.
Slavné básníky z Instagramu chce pár na svou síť přetáhnout především tak, že jim nabídne neomezený prostor k sebevyjádření. „Nyní musí přizpůsobovat obsah formě, což u nás neplatí. Nabízíme neomezený počet slov i textový editor,“ vypočítává Sedláček a dodává, že vyjma Instagramu je veškerá konkurence soustředěná na klasických webových stránkách a sociální síť nedělá nikdo.
S příchodem investičních peněz firma před pár dny zahájila první digitální kampaň cílenou především na Spojené státy a Kanadu, kde je trend růstu nejsilnější. Hlavním motivem je nastavení zrcadla falešnému obrazu, který je (nejen) podle manželů Sedláčkových pro Instagram a Facebook charakteristický.
„Lidé mají tendenci sledovat ty, kteří jsou vždy o úroveň výš, a poté z toho mají úzkosti. Všichni se jeví jako lepší, bohatší a krásnější, přitom realita je často úplně jiná,“ zamýšlí se Sedláčková.
„Chceme nabídnout alternativu. Místo, kde můžete být sami sebou a své pocity vyjádřit svobodně.“