Vánoční motivy i dílo umělé inteligence. To jsou novinky, se kterými plánuje oživit svou tradiční kolekci pro letošní svátky sklářská firma Moser. A ještě větší změny přijdou příští rok, kdy už nový design ponese rukopis uměleckého ředitele Jana Plecháče. Ten chce sortiment karlovarského podniku hlavně omladit, zjednodušit i zjemnit.
Docílit by toho měl příběhovou linkou a trochu jinou prací s barvou i povrchem. A do výrobků hodlá vrátit kus jednotnosti, humoru i nadsázky. „Kolekce bude minimalističtější a měly by se v ní objevovat současnější motivy. Já jsem bezbarvý a experimentální a přišel jsem do Moseru, který je tradiční a barevný. Takže když se potkáme někde v půli cesty, tak to bude super,“ říká s úsměvem Jan Plecháč.
Na menších úpravách tradiční kolekce se před Vánoci podílela i umělá inteligence. „Vidíte tady to jmelí? Tak to je dílo počítače,“ ukazuje vybroušený symbol Vánoc na křišťálové váze Martina Jirásková, marketingová ředitelka Moseru. Motiv sice navrhla umělá inteligence na základě analýzy tisíců obrázků, finální podobu mu ale stejně dala lidská ruka.
Právě nadcházející svátky jsou pro sklárnu důležité, poslední měsíc a půl v roce tvoří zhruba čtvrtinu obratu, který letos očekávají ve výši kolem tří set milionů korun. A mohl být ještě lepší, pokud by mohla jet výroba naplno. Vzhledem k nedostatku lidí ji ale museli omezit.
Chybí totiž zaměstnanci, které firma propustila během covidové pandemie. A zkušení řemeslníci se nehledají snadno. I proto firma expandovala do tradičního sklářského regionu – na Novoborsko v Libereckém kraji. Tady otevřela brusírnu v areálu Kolektiv Ateliers, v níž momentálně pracují čtyři brusiči. Přibírat ale chtějí ještě další.
Na nižším zisku Moseru se podílel i úbytek zahraničních zákazníků, především z Číny a také z Ruska. Turisty z prvně jmenované země zastavil covid, ruskou klientelu pak válka na Ukrajině. „Daří se nám sem ale dostávat třeba americké turisty, a důležitý je pro nás i e-shop. Ten nám dělá asi dvacet procent obratu,“ podotýká Martina Jirásková.
Nové kolekce představí firma až příští rok a jejich autorem bude právě Jan Plecháč. Na dalších už by se mohli podílet i někteří jiní designéři.
„Na jaře chceme představit hlavně nový koncept naší pražské prodejny a dva nové produkty. Ta hlavní část kolekce pak přijde na podzim,“ prozrazuje Martina Jirásková. Obchod v ulici Na Příkopě v centru Prahy chce Moser omladit a zjednodušit, i když vzhledem k historickým místnostem to prý bude trochu oříšek.
Moser má v současné době kolem 280 zaměstnanců, ti také představují pro firmu největší podíl v nákladech, a to i přesto, že výrazně stouply ceny materiálů a energie. Pro sklárnu je klíčový především plyn, který vytápí pece v huti.
Momentálně je v provozu pouze jedna, u níž se skláři střídají sedm dní v týdnu. Další pec se staví. Bude modernější a úspornější než předchozí a zůstane plynová. S přechodem na elektřinu v Moseru nepočítají. A s šetřením má pomoci i instalace solárních panelů na střechách budov.