Animované trio – blonďatý chlapec, ježek a pes. Jednoduchá choreografie, chytlavá melodie a srozumitelný text. To jsou ingredience, které z reklamního spotu na smetanový krém Bobík udělaly fenomén. Dvouminutové video Mňam mňam Bobík si totiž na YouTube od února 2008, kdy vzniklo, připsalo neuvěřitelných 27,8 milionů zhlédnutí, a je tak nejsledovanějším českým videem na tomto serveru.
Podle statistik YouTube navíc jeho kumulativní sledovanost rovnoměrně narůstá každý den. Měsíční počet zhlédnutí se pohybuje okolo 300 tisíc, ale v době posluchačských soutěží – které se momentálně vysílají na rádiích Evropa 2 nebo Frekvence 1 – prý stoupá až k 1 milionu. ‚‚Desetivteřinový sponzorský vzkaz vysíláme již mnoho let na různých televizních stanicích a v aktualizované verzi vždy upozorňujeme na nové výrobky,’’ říká Václav Vejlupek, obchodní ředitel Bohušovické mlékárny, která smetanové dezerty Bobík vyrábí.
‚‚Video bylo vytvořeno za účelem značku Bobík marketingově podpořit. Na zakázku ho pro nás vytvořila jedna z předních marketingových agentur Men on the Moon a hudbu k němu složil český muzikant Pavel Kotzian,’’ pokračuje Vejlupek s tím, že správu a rozvoj kanálu na YouTube ale i facebookovou stránku Bobíkův svět (ta má 40 tisíc fanoušků) zajišťuje smluvní agentura na základě zadání mlékárny.
To, že cílovou skupinou Bobíka jsou menší děti a jejich rodiče, asi nikoho nepřekvapí. Proč má ale video tak vysokou sledovanost?
Je to celkem jednoduché, hudba videa je chytlavá a řada malých dětí se jí neustále dožaduje. Na internetových fórech narazíte na spoustu diskuzí, kde se rodiče přiznávají, že právě tato znělka má u jejich ratolestí největší ohlas, a tak jim jí pouštějí.
Starší děti se dokonce Bobíkův tanec a text učí zpaměti. Výsledek pak nahrají zpátky na YouTube, kde jsou takových videí už desítky. A aby jejich varianta byla bezchybná, musí si Bobíkovo vystoupení nejdříve pustit několikrát za sebou, což sledovanost mnohonásobně zvyšuje.
Pro Bohušovickou mlékárnu je tohle samozřejmě skvělá marketingová příležitost a ve spolupráci s komerčními rádii pořádá soutěže o nejlepší Bobíkem inspirovaná videa. ‚‚Například soutěž v rádiu Evropa 2 zaznamenala 40 tisíc unikátních hlasujících, přes 1,8 milionů oslovených posluchačů a přes 50 milionů kontaktů značky Bobík s cílovou skupinou,’’ dodává Vejlupek. Do minulé soutěže se zapojilo 150 tříd, a to jak mateřských, tak i základních a středních škol.
Bobík je ukázkovým příkladem toho, že zaměřit reklamu na dětské publikum je osvědčená strategie. Díky virálnímu videu ho zná i mnoho lidí, kteří tvarohový dezert v regálech supermarketů nikdy neviděli. Obrat výrobků pod značkou Bobík má roční nárůst zhruba 5 % a měsíčně se jich prodají miliony kusů. Firma věří, že video je jedním z klíčových nástrojů úspěšnosti, ale marketingová podpora značky je poměrně rozsáhlá a je tedy obtížné zjistit, co prodej ovlivňuje nejvíc.
Většina reklamních aktivit Bohušovické mlékárny je ale s videem propojená. Populární je například Bobík Road Show, kdy postavičky Bobíka, ježka a psa navštěvují obchodní centra po celé České republice nebo dětské nemocnice. Na akce se ročně přijde podívat kolem 6 000 dětí. A na webu www.bobik.cz jsou k dispozici kromě jiného počítačové hry nebo Bobíkova výuka angličtiny.
Video samo o sobě ale Bohušovické mlékárně tržby prý nedělá. ‚‚Naopak, my agentuře za správu kanálu platíme,’’ říká Vejlupek a dodává, že video není a ani v budoucnu nebude komerčně využíváno. Jeho ohlas je ale už tak velký, že vznikla i slovenská a německá verze. Jejich sledovanost je ale výrazně nižší.
Jenže každá pohádka jednou skončí a Bobík možná v řádu dnů o své prvenstvím mezi českými videi na YouTube přijde. V patách mu je totiž nejsledovanější video od dvojice ViralBrothers. Jejich Pomsta číslo 9, která si hraje s iluzí nevěry a sebevraždy, už také překročila hranici 27 milionů zhlédnutí a stále rychle roste. „Za poslední měsíc tohle video nasbíralo 790 tisíc zhlédnutí a je to tak každý měsíc, nijak extra to neklesá. Řekl bych, že do 14 dnů Bobíka předeženeme,“ odhaduje Čeněk Stýblo, jeden z „virálních bratrů“.
Podle jeho slov má ještě jedno video z dílny ViralBrothers dobře našlápnuto –
Organ Theft Prank roste o 1,5 milionu zhlédnutí měsíčně a nyní už jich má téměř 22 milionů.
Autor: Karolína Machová