Žijeme v době, kdy ženy zaznamenávají v mnoha oblastech mimořádné pokroky. Ať už jsou to pracovní místa, akademická rovnoprávnost, možnost říct si, jak to chceme v posteli, přístup ke kontrole porodnosti i k potratům. Ale pořád se stydíme mluvit o menstruaci. Miki Agrawal je na nejlepší cestě to změnit.
„Ženy v naší kultuře nechtějí mluvit o svých měsíčcích – většinou je považují za otravné a nechutné,“ říká Agrawal, zakladatelka a ředitelka společnosti THINX, výrobce dámského prádla, které slouží i jako menstruační vložky. „A já bych chtěla kulturu toho nejpřirozenějšího ženského období v měsíci změnit – a ne aby člověk nosil kalhotky jako po babičce nebo vložky tlusté jako plenky.“
Kvůli ostychu kolem menstruace v západní společnosti tráví zdejší ženy velkou část života s tampony nebo s vložkami, o kterých vám řeknou, že jsou nepohodlné a nespolehlivé. Ve velké části rozvojového světa zase kvůli tabu kolem měsíčků dívky zaostávají ve škole nebo nemohou dostát podmínkám pracovního místa.
Podle OSN navštěvuje jen 43 procent dívek v rozvojovém světě střední školu – z velké části proto, že nemají přístup k výrobkům dámské intimní hygieny, které by jim usnadnily chození do školy během takzvaného „týdne hanby“.
„To tedy v pořádku není,“ říká Agrawal.
Od ledna do prosince 2014 získával její THINX počáteční kapitál pomocí prioritních akcií série A (výnos Agrawal nezveřejnila, ale tvrdí, že jde o násobky milionů). Kalhotky se v současnosti vyrábějí ve třech atraktivních variantách s krajkovými lemy (a to včetně modelu tanga) a všechny mají výplň z patentovaného antimikrobiálního nepropustného vlákna, které má absorbovat tolik menstruační krve co dva tampony nebo jedna vložka, aniž by to nositelka cítila – a slibují pocit sucha.
V rámci modelu „jedny kup, druhé daruj“ jde část prodejní ceny z každého páru THINX organizaci AFRIPads, která sídlí v Ugandě. Tato organizace učí ženy ve třetím světě vyrábět a prodávat vložky k opakovanému použití, které jsou finančně dostupné pro místní ženy.
THINX pomáhá i životnímu prostředí, zdůrazňuje jeho zakladatelka. Neprodukuje totiž odpad jako konvenční jednorázové produkty dámské hygieny. Americká organizace National Women´s Health Network uvádí, že každý rok končí jen na skládkách v USA 12 miliard vložek a sedm milionů tamponů. A Agrawal tvrdí, že celý loňský rok, kdy při své periodě používala jen THINX, zanechala nulový uhlíkový dopad.
Miki Agrawal má hodně originální nápady.
Agrawal (36) není v podnikání žádná začátečnice. Někdejší profesionální fotbalistka z Montrealu je nositelkou ceny Disruptive Innovation Award z filmového festivalu Tribeca, v roce 2013 byla v žebříčku Forbesu Top 20 Millenials On a Mission a je i zakladatelkou newyorské bezlepkové pizzerie Wild postavené na konceptu „z pole na stůl“.
Jejím vzorem je startupový idol, společnost Warby Parker – internetový prodejce brýlí, který vznikl v roce 2010. Svůj obchodní model postavil na tom, že po internetu prodává brýle vlastní výroby přímo koncovému spotřebiteli, čímž výrazně snižuje cenu.
„Chci mít jako oni kontrolu nad značkou, nad příběhem,“ vysvětluje Agrawal. Podobně jako on-line prodejce brýlí, který byl nedávno oceněn na 1,2 miliardy dolarů, stojí THINX (se sloganem: Pro ženy s periodou) na myšlence sociální spravedlnosti a prodává on-line přímo zákazníkům. „Tím pádem můžeme kontrolovat, co o sobě říkáme,“ dodává jeho zakladatelka. „Mluvil by jiný prodejce o THINX tak jako my?“ vznáší řečnickou otázku. „Ne, řekl by – ´ty kalhotky pomáhají dívkám v Africe´, což by nezabralo.“
S novým kapitálem zaměstnal THINX deset lidí včetně bývalé zaměstnankyně známé značky prádla Victoria´s Secret a usídlil se v coworkingovém Centru pro sociální inovaci v newyorském City. A hodlá řídit prodej a marketing pomocí partnerství s inovativními médii a předem ohlašovaných akcí – podobně jako Warby Parker.
A podobně jako jejich inspirátor otřásl průmyslem, kde 80 procent kontroluje koncern Luxottica, obviňovaný z toho, že uměle drží ceny nahoře, a znemožňuje tím přístup k výrobkům oční optiky stovkám milionů lidí, THINX hodlá rozvrátit trh s tampony a vložkami.
„Tampony byly vynalezeny v roce 1931 a kromě lepicích pásků a křidélek na vložkách už 85 let nepřišla žádná větší inovace,“ říká Agrawal. „Nastal čas to změnit a zrušit to tabu.“
Globální dámský hygienický průmysl má v roce 2017 dosáhnout hranice 15,2 miliardy dolarů, tvrdí společnost pro výzkum trhu Global Industry Analysts INC. Tomuto odvětví vévodí velké značky jako Procter & Gamble, Kimberly-Clark a Johnson & Johnson.
Sedm párů kalhotek THINX v hodnotě zhruba 200 dolarů (cca 5000 Kč) tedy stačí ženě na celou periodu a měly by vydržet zhruba dva roky. Průměrná žena v Americe přitom utratí ročně asi 120 dolarů (asi 3000 Kč) za tampony a vložky, odhaduje blog Jezebel.com.