Na festival jedině s hotovostí v kapse? Zapomeňte. Česká festivalová scéna se v posledních letech hodně změnila. Skoro lze mluvit o malé revoluci.  Proč čipy a mobilní aplikace nahrazují drobné mince a pomačkané bankovky? A není to pouze zbytečná komplikace, která každého jen otravuje?

O tématu bezhotovostních plateb na hudebních festivalech si povídali Radomil Štumpa z organizačního týmu ostravského festivalu elektronické hudby Beats for Love a člen představenstva ČSOB Martin Jarolím.

„Chodit na festival s cashí v ruce nebo kapse už není úplně standard,“ konstatuje Radomil Štumpa z Beats for Love, na který každoročně do Vítkovic přijede více než 50 tisíc lidí.

Celkem běžné na českých festivalech či velkých koncertech jsou speciální nabíjecí NFC náramky. Beats for Love se ale v roce 2024 ve spolupráci s Visou a ČSOB rozhodli jít jinou cestou. „U nás je to takzvaný otevřený systém. Lidé používají to, co mají normálně v kapse nebo peněžence – kartu, náramek, hodinky, mobil, prostě cokoli. Můžou zaplatit tak, jak jsou zvyklí,“ vysvětluje Štumpa.

Rychlost jako nová měna

Co kdyby vám někdo řekl, že může na festivale vaše cesty pro pivo a jídlo mezi interprety urychlit o pětinu? Přesně tohle už se totiž dávno děje. „Bez hotovosti je to rychlejší, bezpečnější, přesnější a o 20 procent rychlejší než hotovost,“ vysvětluje Štumpa výhody, které zažívají návštěvníci na vlastní kůži.

Martin Jarolím z ČSOB přidává další rozměr. „Pro lidi je to velice přirozený způsob. Používání digitálních řešení je už dnes dominantní způsob placení,“ je přesvědčen. Nejedná se tedy o nějaký umělý trend vnucovaný shora, ale o přirozený vývoj.

Zatímco návštěvníci vnímají pohodlí a rychlost, pro organizátory představuje bezhotovostní systém něco ještě důležitějšího. Data v reálném čase odhalují, kde se tvoří fronty, co se nejlépe prodává, kdy docházejí zásoby.

„Vidíme, kde se nejvíc prodává, kde se tvoří fronty, a podle toho reagujeme,“ popisuje Štumpa, jak využívají získané informace pro optimalizaci provozu. Jarolím z ČSOB doplňuje: „Data umožňují určit, jaký druh sortimentu chybí, doplňují se zásoby, je více zboží.“

Naprostá transparentnost

Bezhotovostní systémy přinesly něco, co festivalový byznys dlouho postrádal, a sice naprostou transparentnost finančních toků. Pro organizátory a banky jde o požehnání. „Ne všem se to líbilo, ale kdo se snaží systém obejít, příští rok na festivalu nebude,“ říká bez obalu Jarolím.

Pro Štumpu je bezhotovostní systém především osvobození od nepříjemné zátěže. „Nakládání s hotovostí je spousta zbytečné práce kolem s rizikem ztrát. Cashless tohle všechno řeší,“ pochvaluje si.

Nástup digitálních plateb na hromadných akcích má ale i svá úskalí. Největší noční můrou organizátorů zůstává konektivita. Představte si tisíce lidí současně platících kartou v místě, kde mobilní signál často kolabuje pod náporem. „V prostředí dolních Vítkovic je to velká výzva, ale podařilo se to,“ říká Štumpa. Řešení podle něj zahrnuje robustní záložní systémy a pečlivé plánování infrastruktury.

Zapojení finančních institucí do festivalového dění přitom není náhodné. U ČSOB, která je v posledních letech oficiálním partnerem Beats for Love, jde o strategii na oslovení mladých lidí v jejich přirozeném prostředí.

„Chceme být relevantní pro mladou generaci. Nejde o hudební vkus vedení banky, ale o strategii,“ vysvětluje Jarolím. Banka navíc návštěvníkům nabízí výhody. „Klienti ČSOB dostali cashback deset procent a přístup k dalším benefitům, jako jsou třeba komfortnější toalety či festivalový vlak,“ vypočítává bankéř.

Co přinese další vývoj? Jaké jsou možnosti integrovat do systému další aplikace? Jaké možnosti s sebou přináší propojení s elektronickými vstupenkami? A jak do porovnání dat z jednotlivých ročníků může promluvit počasí? Nejen o tom je řeč v novém díle podcastu Money Movements, který připravuje Forbes ve spolupráci se společností Visa.