Jak vidí byznys Gavin Hattersley, CEO čtvrtbilionového kolosu Molson Coors, pod který spadají i české pivovary? Staropramen je naše zásadní exportní značka, obchod v Rusku jsme ukončili za několik dní a home office už nezmizí, říká pro Forbes.
Vzduch provoněný sladem, pohlednicově modré nebe a na něm slunce, jehož paprsky prosvětlují sklenici právě načepovaného piva. „Upřímně si myslím, že mám nejlepší práci na světě,“ usměje se Gavin Hattersley poté, co střídmě upije z oroseného půllitru. V takový moment by se s ním jen těžko dalo polemizovat.
A stejně tak nelze rozporovat fakt, že podobnou práci dělají jen jednotky lidí na planetě: rodák z Jihoafrické republiky totiž od roku 2019 stojí v čele Molson Coors, jednoho ze zásadních globálních hráčů v pivovarnictví. Tržní kapitalizace skupiny činila v době psaní tohoto textu přes dvanáct miliard dolarů, tedy přes 270 miliard korun.
Vzácná je ostatně už samotná možnost Hattersleyho zastihnout, neboť přiznává, že za rok stráví na cestách i kolem 200 dní. Do Prahy zavítal primárně na konferenci The Brewers of Europe, na které navzdory názvu vystupovali odborníci jak z Evropy, tak ze zbytku světa.
„Vždycky se sem rád vracím,“ řekl Hattersley v exkluzivním rozhovoru pro Forbes a přidal historku o tom, že je to svým způsobem dědičná věc: „Můj syn jel po studiích na batůžkářskou túru po Evropě a v Praze místo plánovaných pár dní nakonec zůstal dva týdny.“
Protože zde je rozhodně co vidět – a tím spíš čím zahnat žízeň. Což mimo jiné znamená i dobrý byznys.
„Najdete samozřejmě mnoho dalších zemí, kde se lidé scházejí v hospodách a barech, ale v centru Prahy je můj pocit z toho všeho odlišný. Když si tady zajdu na ideálně vychlazené pivo, cítím větší soudržnost a také větší hrdost. Místní pivní kultura ostatně sahá stovky let nazpět. Najednou to nejsou jen lidé, kteří pijí pivo, ale lidé, kteří si pití piva užívají,“ přidává Hattersley pohled muže, který z centrály v Chicagu křižuje planetu všemi směry.
Do Česka se plánuje vracet i v budoucnu, strategie firmy je daná. „Region střední a východní Evropy je pro nás hodně důležitý, Česko na něm patří mezi klíčové trhy a Staropramen zase mezi naše top exportní značky. Investujeme zde peníze, nechceme odsud odcházet,“ odmítá, že by Staropramen či Ostravar, další tuzemský pivovar patřící do impéria Molson Coors, měly být výhledově na prodej.
Při setkání přímo ve smíchovském pivovaru i v přilehlé restauraci Hattersley opakovaně označuje čepovaný Staropramen za jedno ze svých nejoblíbenějších piv. „Když ho někde nabízejí, dávám si ho pokaždé, ale třeba v USA ho neseženu,“ popisuje s tím, že v Severní Americe je tak jeho jedničkou Blue Moon s plátkem pomeranče a v rodné Jihoafrické republice zase Miller Genuine Draft.
Co země a co kontinent, to jiné pivo. Nejde ale ani tak o to, že takto vypadají jeho osobní preference, totéž platí i pro pivovarnický byznys celkově. Chutě se liší podle jednotlivých regionů tak výrazně, že to ovlivňuje strategii i sortiment.
A Hattersley ví, o čem mluví, v oboru pracuje přes čtvrt století, byť jeho původní sny byly prozaičtější. „Stát se účetním,“ zasměje se muž, který v mládí s rodinou křižoval jih Afriky, žili i v Namibii či v Zambii. Jeho otec, britský rodák s ryze britskými způsoby, všem vštěpoval primárně disciplínu a řád.
V tom Hattersley výchovu nezapře, ale neuzurpuje si to, co mu nenáleží. V Česku nedávno silně zarezonovala zpráva, že se v kampani Staropramenu objevil slavný hollywoodský herec Orlando Bloom, CEO celého Molson Coors ovšem jen pobaveně glosuje.
„Rád bych ho potkal, ale nepozvali mě!“ Vážněji už dodává, že zná své nejsilnější stránky a nemá ambici být tím, kdo rozhoduje o Bloomovi v reklamě. „Jsem stále hlavně člověk přes čísla. Máme skvělé marketingové oddělení, takže do podobných věcí bych zasahoval jen v případě, že by mi něco přišlo jako opravdu hodně špatná volba, jinak se do toho nezapojuji. Na starost to mají ti praví lidé.“