„Jestli chceme dohnat svět, musíme se soustředit na práci, která má vyšší přidanou hodnotu. Nejde jen o to, věci vyrábět, ale i vymýšlet a vyvíjet. A taky se samozřejmě musíme umět víc prodat. Ale myslím si, že si to česká veřejnost i politická garnitura začínají víc uvědomovat,“ odpovídá Martin Wichterle, majitel strojírenské skupiny Wikov Industry, na otázku, jak vymanit Česko z označení montovna Evropy.
K tomu, abychom do budoucna zůstali konkurenceschopní a hlavně prosperovali, ovšem podle něj v současnosti vede ještě dlouhá cesta. Na té se neobejdeme bez výrazných talentů, které si nejenom vychováme díky kvalitním školám, ale dokážeme je i přitáhnout ze zahraničí.
Pětapadesátiletý podnikatel jde v tomhle ohledu sám příkladem. Vedle Wikovu, který se zaměřuje hlavně na výrobu nesériových průmyslových převodovek, se před několika lety zapojil do sklářského světa jako spolumajitel značek Bomma a Rückl a angažuje se i v Nadačním fondu Neuron nebo jako člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy.
Jak Martina Wichterleho a jeho Wikov „profackovala“ krize? Dá se ze sklářského řemesla udělat i dobrý byznys? A co je potřeba udělat, abychom v Česku nebyli do budoucna jen montovna pro Evropu? Poslechněte si další díl Forbes Byznys podcastu.