Na globálním trhu s elektromobily se loni odehrál souboj o prvenství mezi dvěma automobilkami, konkrétně mezi americkou Teslou a čínskou BYD. Z tiskových zpráv obou společností, zveřejněných ve čtvrtek, vychází, že BYD v roce 2024 prodala o 0,01 milionu vozů více.

U Tesly letos poprvé za více než deset let došlo k poklesu celoročního odbytu. Americká automobilka, vlastněná jedním z nejbohatších lidí světa Elonem Muskem, prodala přibližně 1,79 milionu vozů, což představuje meziroční pokles o 1,1 procenta. Tesla v posledních letech neustále zvyšovala objem prodejů, trend se otočil až v roce 2024.

Průměrná cena vozu Tesla zároveň klesla na nejnižší úroveň za poslední čtyři roky – konkrétně na 41 tisíc dolarů (v přepočtu zhruba jeden milion korun).

Čínská automobilka BYD, která se specializuje nejen na elektroauta, ale také na hybridní vozy, zase vykázala v roce 2024 dramatický nárůst prodejů. Společnost prodává devadesát procent svých vozů na domácím trhu v Číně, kde se postupně stala dominantním hráčem na poli elektromobilů.

Celkový odbyt stoupl o 41 procent na téměř 4,3 milionu vozů, přičemž 1,8 milionu z toho tvořily automobily s čistě elektrickým pohonem. Růst v oblasti elektromobilů se tak meziročně zvýšil o dvanáct procent.

BYD v posledních letech pokračuje také v expanzi do zahraničí. V roce 2023 oznámil, že postaví svou první evropskou továrnu na elektromobily v Maďarsku, a začal rozšiřovat nabídku elektrických vozidel v Evropě.

Expanze automobilky však čelí překážkám hlavně kvůli clům z Evropské unie, která loni v říjnu zavedla dodatečné poplatky až 35,3 procenta na dovoz elektromobilů z Číny. K ještě přísnějšímu opatření přistoupily již dříve i Spojené státy, které uvalily na import čínských elektroaut stoprocentní clo.