Tesla bude hnací silou globálního odklonu od fosilních paliv a přechodu na obnovitelné zdroje energie. Přispět k tomu má i tím, že do konce dekády bude vyrábět dvacet milionů aut ročně.
To jsou hlavní poselství tři a půl hodiny trvající akce „Investor Day“, která v noci na dnešek proběhla v texaské gigafactory v Austinu s Elonem Muskem v hlavní roli.
Zakladatel a CEO Tesly ale nenaplnil přinejmenším jedno zásadní očekávání, když téměř úplně vynechal v minulosti zmiňovaný nejlevnější elektromobil s cenou do 25 tisíc dolarů, který pravděpodobně dostane název Model 2.
Absence velkého produktového oznámení, ale i Muskova typická věta „one more thing“, po níž v minulosti následovalo něco opravdu zásadního, investory nijak výrazně nerozpálila. Akcie Tesly se během následného odpoledního obchodování propadly o 5,66 procenta.
S novinkami se ale i přesto počítá. Musk na jednom ze slidů totiž ukázal stávající portfolio modelů, tedy masově rozšířené vozy Model S, Model X, Model Y a Model 3 a vedle nich elektrický kamion Tesla Semi a SUV Cybertruck, jehož výroba se posouvá už několik let, a s největší pravděpodobností na něj nedojde ani letos.
Zajímavější ale byly dva zahalené vozy. Jedním z nich bude pravděpodobně zmíněný levný elektromobil, druhým pak užitková elektrická dodávka. Nade všemi pak svítil údaj odhalující, že v roce 2030 bude Tesla ročně vyrábět dvacet milionů aut ročně. Aby toho dosáhla, bude muset podle vlastních odhadů investovat 175 miliard dolarů, což je zhruba 3,8 bilionu korun.
Aktuálně má Tesla k takovému výsledku ještě hodně daleko, protože loni zákazníkům dodala 1 313 851 vozů. Ve výsledku tak bude tempo muset zvýšit zhruba patnáctkrát. Pro srovnání: Toyota, která obhájila titul nejprodávanějšího výrobce za rok 2022, dodala zákazníkům téměř 10,5 milionu aut.
Tesla chce tuhle hranici překročit hned dvakrát. Musk je přesvědčený, že není problém tolik aut prodat, připouští ale, že je problém je vyrobit. Pomoct má výstavba nových továren, přičemž ta nejnovější vznikne v Mexiku poblíž Monterey a spekuluje se i o gigafactory v Indonésii.
„Chci ale zdůraznit, že budeme pokračovat v rozšiřování výroby ve všech našich stávajících továrnách, včetně Kalifornie, Nevady, Texasu a Šanghaje,“ zmínil Musk, podle kterého se modelová řada rozšíří možná až na deset aut.
Tesla se také ještě víc zaměřila i na vlastní nezávislost na dodavatelích, což jí z dlouhodobého pohledu jednak šetří peníze, a jednak především snižuje závislost na okolních vlivech. Zatímco ostatní automobilky auto vyvinou a pak ve velké míře jednotlivé díly nechávají vyrábět externí dodavatele, Tesla sází sama na sebe.
Sama si chce zajišťovat software prakticky na cokoli, včetně náboru zaměstnanců. Stejně tak se mají její zaměstnanci postarat i o vývoj a výrobu v rámci automotive byznysu extrémně nedostatkových čipů a například i výrobu vlastních sedadel.
Tesla se také pustila do výstavby nového závodu v texaském městě Corpus Christi, kde bude zpracovávat lithium potřebné do bateriových článků. Fungovat by měla do konce letošního roku, což znamená spuštění provozu během dvanácti měsíců od zahájení výstavby.
To je další z faktů, který Tesle pomáhá extrémně rychle růst. Musk nicméně připustil, že by byl raději, kdyby tuhle část výrobního řetězce zajišťovali jiní. „Děláme to, protože musíme, ne protože chceme,“ poznamenal Musk.
Co má dál zvýšit produktivitu, bude nově představený způsob montování aut, který už má teď Tesla extrémně efektivní, ale i tak dál hledá cesty, jak finální část výroby ještě zrychlit a zlevnit.
Dnes výroba zjednodušeně řečeno probíhá tak, že se celá karoserie nalakuje vcelku, následně se sundají dveře a víko kapoty, aby se nainstaloval interiér a potřebná technika. Pak se auto zkompletuje znovu. To znamená, že některé kroky se musí opakovat. Nově se budou lakovat jednotlivé díly, které dostanou i všechny součástky a následně se všechno propojí v rámci jednoho kroku.
Taková technika výroby sníží potřebu s jednotlivými díly manipulovat, což ušetří prostor, který půjde použít pro výrobu. Drew Baglino, viceprezident Tesly odpovědný za vývoj a výrobu pohonných jednotek úsporu plochy při zavedení změn vypočítal na čtyřicet procent.
„To znamená, že můžeme stavět továrny rychleji a s menšími kapitálovými náklady,“ dodal s tím, že jako první se tímto způsobem začne vyrábět SUV Cybertruck, které se na trh dostane pravděpodobně v příštím roce.
Kromě aut došlo i na humanoidního robota pojmenovaného Optimus. Tesla představila video, na němž dva roboti staví svého třetího kolegu. Během prezentace zaznělo, že Optimus využívá stejnou umělou inteligenci, která trénuje autopilota ve vozech Tesla. Kromě ní Optimus z vozů přebírá i velkou část hardwaru.
„Navrhli jsme elektromotor, převodovku, akumulátor i všechno ostatní, co je součástí robota,“ zdůraznil Musk s tím, že na humanoidním stroji pracuje stejný tým lidí, který stojí i za přelomovými elektromotory Modelu S Plaid.
Podle Elona Muska to znamená, že Tesla je schopná uvést na trh humanoidního pomocníka v opravdu masovém měřítku. Kdy se tak skutečně stane, ale nesdělil.