Lovebrand, technologický lídr, zosobnění americké vyspělosti. To všechno je automobilka Tesla v Číně. Jenže hvězdné období nejspíš končí.
Čína je pro automobilku Tesla životně důležitá. Pokud budeme počítat prodaná auta v jedné zemi, nikde jinde jich loni neprodala víc. Přes 650 tisíc elektrických aut za rok. Navíc jde o ta, která přímo v Číně vznikla. Konkrétně v obří gigafactory v Šanghaji, kde Tesla vyrábí od roku 2019 a odkud dlouhou dobu zčásti zásobovala i Evropu včetně Česka.
Čínská vláda Teslu do země pustila s vědomím toho, že kromě investic a práce zhruba pro dvacet tisíc lidí přímo v automobilce a desítky tisíc dalších v rámci dodavatelského řetězce přinese i vlastní know-how. Ve druhém sledu pak k větší aktivitě nakopne i místní automobilky produkující elektrická auta.
Prodeje Tesly v Číně už roky skokově rostly, jenže s přibývajícím časem stoupalo riziko, že Teslu přeskočí její místní rivalové, které pomohla stvořit. A to se teď začíná dít… Elektromobilní americký žralok se tak pomalu stává potravou pro nedávno mnohem menší ryby.
Co se můžete dočíst dále v textu?
- Tesla měla v Číně prodeje pokaždé rekordní. Proč už to neplatí?
- Čím čínské automobilky dokáží zákazníka přetáhnout od Tesly?
- Jak se za během pěti let změnil tržní podíl Tesly na čínském trhu?