Loni v prosinci oslavil Elon Musk dodání prvního elektrického tahače Tesla Semi. Akce byla pro excentrického miliardáře typická: živý přenos provázela ostrá taneční hudba a Muskovo vychvalování „hustého“ vzhledu elektrického náklaďáku a jeho „peckového“ výkonu.
Publikum se skládalo především ze zaměstnanců Tesly a jejích fanoušků, kteří mají oddané fandění v kostech. Na místě bylo i vedení firmy PepsiCo a její dceřiné společnosti Frito-Lay, které převzalo několik vozidel a zásobilo party svými nápoji a chipsy.
„Tahle kára má v sobě neskutečnou sílu a může se v klidu rovnat s dieselovým náklaďákem,“ prohlásil Musk účastníkům události v nevadské Tesla Gigafactory. „Tohle není žádný lenoch, ale pěkný rychlík. Okamžitě zrychlí. Okamžitě zabrzdí. Pro řízení náklaďáku s návěsem je to skutečně zásadní změna.“
To je sice možné, ale pokud jde o prodeje, Semi je spíše slimejš. Tesla doufá, že od příštího roku jich bude vyrábět nejméně padesát tisíc ročně, což by vzhledem k odhadované ceně začínající na 250 000 dolarech za kamion generovalo příjmy až 12,5 miliardy dolarů. Doteď však Tesla (v loňském roce s příjmy 81,5 miliardy dolarů) dodala jen zhruba tři tucty těchto nákladních vozů jednomu veřejně známému zákazníkovi.
Zároveň automobilka vynechala Semi ve svých posledních dvou čtvrtletních zprávách o výrobě. Ještě zvláštnější je pak skutečnost, že okolo kamionu je naprosto minimální humbuk, kterým je jinak šéf Tesly velmi známý.
Musk například málokdy využívá pobídek vlády, se kterou nesouhlasí, ale v tomhle případě si nechává zbytečně utéct peníze – Tesla Semi není vedena jako kamion s nulovými emisemi, takže se nekvalifikuje pro získání stodvacetitisícové kalifornské pobídky pro elektrokamiony (vodíkové modely jsou dotovány 240 000 dolary).
Nejde o to, že by Semi neprošla – podle vyjádření vládní agentury Air Resources Board se automobilka do programu ani nezapsala.
Semi se také minulý týden neukázal na výstavě ACT Expo v Anaheimu, největší americké přehlídce kamionů a dodávek s nulovým a nízkým znečištěním. Tesla má sice ve zvyku vyhýbat se velkým automobilovým a obchodním výstavám, ale zde byly k vidění desítky různých moderních kamionů na baterie a vodíkový pohon od společností jako Volvo, Hyundai, Daimler, Peterbilt, Kenworth, Hino, BYD a startupu Nikola.
A nepřítomnost Tesly z akce vyloženě trčela. Trh s elektrickými a vodíkovými kamiony přitom slušně nakopl fakt, že Kalifornie od roku 2036 zakáže prodej nových dieselových užitkových vozidel a od poloviny čtyřicátých let našeho století povolí pouze modely s nulovými emisemi.
Objednávky elektrických kamionů pro několik příštích let nicméně v tuto chvíli dosahují pouhých šesti tisíc kusů v hodnotě zhruba 1,5 miliardy dolarů. Až v polovině nadcházejících třicátých let mají kamiony na baterie a vodíkový pohon dosáhnout nákladové parity s naftovými modely a podle studie National Renewable Energy Laboratory budou dominovat prodejům na trhu s těžkými nákladními vozy.
Bavíme se tak o více než 200 000 kusech ročně, což je trh s roční hodnotou přes čtyřicet miliard dolarů. Navíc se očekává, že více než tucet států včetně New Yorku a Washingtonu v budoucnu přijme pro nákladní vozidla podobná nařízení.
Tesla měla šanci oblast výroby elektrických nákladních vozů ovládnout stejným způsobem, jako u osobních elektromobilů. Přesto první náznaky ukazují, že navzdory Muskově chvástání za svými konkurenty zaostává. V Kalifornii se vloni dodalo 134 elektrických kamionů a největší podíl z tohoto čísla utrhnul čínský BYD.
Zájem o Teslu přitom existuje: po představení Semi v listopadu 2017 v Los Angeles oznámila řada společností s velkým vozovým oznámila plány na nákup tisíců kusů. O šest let později však tito zákazníci stále čekají.
Zástupci nákladního průmyslu Ryder a J. B. Hunt řekli americkému Forbesu, že nemají tušení, kdy kamiony dostanou. UPS uvedla, že s Teslou jedná a doufá, že od automobilky obdrží první vozy v roce 2024.
Tesla na své investorské konferenci z 1. března, ani ve čtvrtletní výsledkové zprávě z 19. dubna, neposkytla podrobnosti o fázi výroby nebo prodeje Semi. V posledním čtvrtletním výkazu pro Komisi pro cenné papíry je o Semi jediná zmínka, mluvící o „prototypové výrobě“ v Gigafactory v Nevadě. Takový termín se obvykle používá pro model, který ještě není komerčním produktem.
Podle automobilky je její nákladní vůz Semi k dispozici ve verzích s kapacitou dojezdu od 480 do 800 kilometrů při plném nabitím a s plným nákladem. Tato čísla však nebyla nezávisle ověřena a Tesla nikde neuvádí konkrétnější specifikace.
Loni v listopadu Elon Musk prohlásil, že výroba Semi v průběhu roku 2023 poroste. „Navýšení výroby trvá asi rok. Předběžně usilujeme o 50 000 kusů v roce 2024 pro trh v Severní Americe,“ uvedl tehdy.
Letos v lednu pak společnost konstatovala, že v rámci expanze své továrny v Nevadě za 3,6 miliardy dolarů má v plánu postavit zvláštní montážní linku pro Semi. „Tempo výroby je zatím velmi pomalé, ale v druhé polovině roku je očekáván znatelný nárůst,“ mínil Dan Ives, akciový analytik Wedbush Securities.
„Poptávka tu je. Všechno je to o výrobě, jejíž tempo bylo dosud velmi neuspokojivé,“ dodal.
Zatím jediný veřejný uživatel Semi, společnost PepsiCo, letos očekává sto těchto kamionů. Žádný z jejích mluvčích ovšem na četné žádosti o vyjádření k nákupům nákladních vozidel a ke stavu objednávky nereagoval.
Pro srovnání: menší konkurent Nikola, který také prodává elektrokamiony, vyrobil loni 258 kusů modelu Tre BEV a dodal je 131 dealerům. Automobilka navíc uvedla, že v roce 2023 plánuje výrobu až pěti stovek kusů kamionů na elektrický a vodíkový pohon.
Vedle výroby navíc existují pochyby o kvalitách Muskova nákladního vozu. Americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu v březnu stáhl Semi kvůli závadě na ruční brzdě, kvůli které se masivní vozidlo mohlo samo rozjet. Zpráva amerického regulátora zároveň odhalila, že v provozu je jen pětatřicet vozů Semi.
Pokud by Tesla nakonec výrobu Semi nastartovala, stojí před ní a dalšími nováčky typu Nikoly další výzva: přesvědčit vlastníky vozových parků, aby odešli od předních dodavatelů jako jsou Peterbilt, Volvo, Daimler a Freightliner, nabízejích svá ekologická nákladní vozidla.