Bratři Matt a Noah Colvinovi měli báječný nápad. Nebo si to alespoň mysleli. Hned 1. března, den po oznámení prvního úmrtí na koronavirus v USA, sedli do své stříbrné dodávky a jeli nakupovat. Jejich nákupní seznam byl prostý: všechny ruční dezinfekce, hygienické gely a antibakteriální ubrousky, které dokážou sehnat.
Během tří dnů objeli všechny prodejny řetězců Dollar Tree, Walmart, Staples a Home Depot ve státě Tennessee a vzali všechno, co našli v regálech.
Deník NY Times popsal jejich nákupní šílenství v článku, který byl podle interních zdrojů z redakce nejčtenějším v historii webu. Bratři shromáždili celkem 17 tisíc kusů dezinfekce na ruce a začali je s přirážkou prodávat na Amazonu. Nejprve to šlo hladce. Tři stovky dezinfekčních lahviček v cenovém rozpětí 8 až 70 dolarů zmizely okamžitě.
Jenže brzy se karta otočila. Amazon prodej zarazil a varoval všechny, kdo by chtěli zbohatnout na prodeji nedostatkového zboží, že smaže jejich profil. Podobně se posléze zachoval i eBay, další významné internetové tržiště.
Výsledek? Zatímco tisíce lidí v Americe se snažily sehnat dezinfekci, aby se ochránily před postupující pandemií, bratři Colvinovi jich doma měli 17 tisíc kusů.
„Nejdřív jsem si říkal, že zabezpečím rodinu na hodně dlouho dopředu, ale otázka se změnila na: Co si s tím vším počnu?“ říká Matt Colvin, který byl hlavním iniciátorem celé akce.
Jeho dilema netrvalo moc dlouho. Jakmile se článku NY Times dostalo celonárodní pozornosti, z Colvina se stal nepřítel lidu číslo jedna. Čelil mnoha nenávistným e-mailům a výhrůžkám smrtí. A reakce úřadů na sebe nedala dlouho čekat. Generální prokurátor státu Tennessee ho zkraje týdne začal vyšetřovat pro podvod a nedovolené obohacování.
Colvin už také není majitelem obřích zásob. Dvě třetiny radši daroval dobrovolníkům z farnosti ve městě Chattanooga, kteří dezinfekci rozvezli potřebným v celém Tennessee. A zbývající třetinu mu zabavily místní úřady.
Colvina následně NY Times citovaly, že celé akce lituje a že nedohlédl závažnost situace. „Nakupuji a prodávám věci více než 10 let. Žhavé zboží je můj byznys. Když jsme objížděli obchody, ani mě nenapadlo, že nebudou mít zásoby, z kterých by regály doplnily,“ snažil se vysvětlit svůj postoj.