Pozdější vrácení přeplatku, dodatečné kontroly nebo sankce. To může hrozit, pokud odevzdáte daňové přiznání s chybou. A nejde jen o ty administrativní chyby, ale také o ty, které pramení z nesprávného uplatnění slev nebo opomenutí povinných příloh. Podívejte se s námi, na co si dát při vyplňování a odevzdávání daňového přiznání pozor. 

Administrativní chyby

Jednou z nejčastějších chyb na daňovém přiznání je chybějící podpis. „U papírového přiznání musí být podpis jak na samotném formuláři, tak v sekci žádosti o přeplatek,“ upozorňuje Jana Melicharová ze společnosti KODAP, která se věnuje daňovému poradenství.

Jakmile máte jednou zřízenou datovou schránku, musíte své daňové přiznání podat pouze elektronicky. Lze tak udělat přes samotnou schránku nebo přes portál Mojedaně. Každopádně nezapomínejte na to, že daňové přiznání odeslané elektronicky musí být ve formátu XML, namísto často posílaného formátu PDF. Po odeslání přiznání si vždy zkontrolujte, zda bylo podání úspěšně doručeno a potvrzeno v datové schránce.

Další z řad administrativních chyb jsou neúplné nebo nesprávné údaje. Pozor hlavně na chybné DIČ, rodné číslo či nesprávnou adresu, které mohou způsobit problémy s identifikací poplatníka. Stává se i to, že daňový poplatník změní adresu trvalého bydliště a v daňovém přiznání uvede ze zvyku starou adresu.  

„Mezi nejčastější chyby lze zařadit také chybné vyplnění místně příslušného správce daně. Místní příslušnost správce daně se u fyzických osob řídí místem jejich pobytu, tedy podle adresy trvalého nebo hlášeného místa pobytu, nebo místa, kde se fyzická osoba převážně zdržuje,“ připomíná Michal Jelínek, partner V4 Group. 

Běžné také je, že daňový poplatník neodevzdá všechny potřebné přílohy. Pokud si chcete odečíst úroky z hypotéky, platby za životní či penzijní pojištění nebo dary, nezapomeňte k daňovému přiznání přiložit potvrzení o jejich úhradě. Mezi nejčastější přílohy, které se k daňovému přiznání přikládají, patří:

  • Potvrzení o příjmech ze zaměstnání od všech zaměstnavatelů v daném roce.
  • Potvrzení o zaplacených úrocích z hypotéky, pokud uplatňuje odpočet. 
  • Smlouva o hypotečním úvěru nebo o penzijním připojištění či životním pojištění v případě, že odpočet uplatňujete prvním rokem. 
  • Potvrzení o daru, které jste poskytli například na charitu a chcete jej odečíst. 
  • Čestné prohlášení o uplatnění slevy na dítě, pokud si ji uplatňuje jen jeden z rodičů. 
  • Doklady k uplatnění slevy na manžela nebo manželku, mezi které patří například čestné prohlášení o výši příjmů. 
  • Potvrzení o přijatých dividendách nebo zahraničních příjmech pro zápočet sražené daně, pokud se vás týká.
  • Povinné oznámení o příjmech osvobozených od daně, sem spadá například osvobozený prodej nemovitosti. 

Chyby při uvádění příjmů

Při podání daňového přiznání je nutné uvést veškeré příjmy. Zaměstnanec, který si přivydělává podnikáním, musí zahrnout jak příjmy z podnikání, tak i mzdu ze zaměstnání – nezapomeňte přiložit potvrzení o zdanitelných příjmech od zaměstnavatele. Stejná povinnost platí i pro příjmy z pronájmu nebo z prodeje nemovitosti.

Pozor na neoznámení příjmů osvobozených od daně, které ovšem podléhají oznamovací povinnosti. „Pokud jste získali darem nemovitost, prodali osvobozeně cenné papíry či jiný majetek a splníte podmínky pro osvobození tohoto obdrženého příjmu, daň neplatíte, ale stále máte povinnost tento příjem oznámit správci daně, jestliže se bude jednat o příjem vyšší než pět milionů korun u každého jednotlivého příjmu,“ připomíná Melicharová.

Chyby při uplatňování slev a odpočtů

Živnostníci mohou využít různé daňové slevy, které jim pomohou snížit daňovou povinnost. Právě při jejich uplatňování však často dochází k chybám.

Jednou z častých chyb je neoprávněné nebo chybné uplatnění slevy na dítě. Slevu totiž může uplatnit vždy jen jeden z rodičů. Pokud si otec uplatní slevu na dítě u svého zaměstnavatele a matka ji současně zahrne do daňového přiznání, může to vést k povinnosti vrátit neoprávněně získanou částku.

„Správný postup je takový, že při uplatnění slevy u jednoho z rodičů se současně doloží neuplatnění slevy u druhého rodiče, a to formou jeho čestného prohlášení či potvrzením druhého zaměstnavatele,“ připomíná Melicharová.

Nezřídka se stává, že lidé nesprávně uplatňují i slevu na manžela nebo manželku. Pozor je třeba dávat na uvedení všech příjmů manžela či manželky. Například nemocenská se započítává do roku, kdy byla skutečně vyplacena, což může vést k překročení limitu 68 tisíc korun. Lidé také často zapomínají, že do tohoto limitu patří veškeré příjmy, včetně úroků ze státních dluhopisů, dividend, příjmů z dohod či vyplacených podílů na zisku.

„Další častou chybou bývá, že pokud poplatník uplatňuje úroky z úvěru na financování bytové potřeby jako odčitatelnou položku ze základu daně, tak opomene vyplnit počet měsíců placení úroků v kalendářním roce. Zákon totiž omezuje uplatnění této odčitatelné položky částkou 12 500 korun za měsíc,“ doplňuje Jelínek.

Pozor také na nesprávné uplatnění daru. Pokud je darovací smlouva uzavřena na konci roku, ale finanční částka je převedena až v lednu následujícího roku, nelze tento dar započítat do daňového přiznání za předchozí rok. Lze jej uplatnit až v přiznání za rok, ve kterém byl skutečně uhrazen.

„Pokud poplatníkovi v daňovém přiznání vyjde přeplatek na dani, je třeba taktéž pamatovat na vyplnění žádosti o vrácení přeplatku, která je přílohou k daňovému přiznání,“ upozorňuje Jelínek.

Chyby při podání a platbě daně

Standardní lhůta pro podání papírového daňového přiznání je 2. dubna, pro elektronické podání 2. května a v případě zpracování daňovým poradcem máte čas až do 1. července. Pokud se s podáním zpozdíte o více než pět dnů, hrozí vám pokuta. 

I při maximální pečlivosti se může stát, že v daňovém přiznání uděláte chybu nebo na něco zapomenete. Naštěstí finanční úřad pamatuje i na tyto situace. Pokud jde o drobnou nesrovnalost, která neovlivňuje výši daně, zpravidla vás pouze vyzve k doplnění či opravě. Pokud však chyba mění daňovou povinnost, je důležité postupovat podle toho, kdy jste ji odhalili.

Pokud stále běží lhůta pro podání daňového přiznání, můžete chybu opravit bez jakýchkoli sankcí podáním tzv. opravného přiznání. Stačí vyplnit stejný formulář jako u běžného přiznání a na první straně označit možnost „opravné daňové přiznání“. Finanční úřad pak automaticky zohlední pouze tuto opravenou verzi.

Jestliže už lhůta pro podání uplynula, je nutné podat tzv. dodatečné daňové přiznání, opět na stejném formuláři jako u řádného přiznání. Tentokrát však musíte uvést důvod opravy. Pokud navíc vaše původně vypočtená daň byla nižší, než měla být, počítejte se sankcemi ve formě penále.