Na začátku byli tři kamarádi. Potkali se za minulého politického režimu ve Svazarmu, branné organizaci, která je měla připravit na boj v československé armádě. Jenže socialistickým ambicím navzdory raději montovali motokáry a přehrávali si desky britské heavymetalové kapely Black Sabbath. Bavily je technologie a vynálezy. V roce 1992 přišli s jedním vlastním, když na český trh uvedli první telefonní ústřednu. A strhli lavinu.
Tak se ve zkratce zrodil příběh tuzemské firmy 2N Telekomunikace. Ve svých začátcích měla kolem dvaceti zaměstnanců, dnes jich má přes pět stovek a roční obrat více než dvě miliardy korun.
Na telefonních ústřednách už dávno její byznys nestojí, svět dobývá díky interkomu a přístupovým systémům. Bezmála deset let už je také součástí švédské skupiny Axis Communications, která je jejím stoprocentním akcionářem. Jejím vlastníkem je zase japonský Canon.
Ale vraťme se ještě na začátek, do roku 1991, kdy firma 2N vznikla. Jejím prvním zaměstnancem se tehdy stal Oldřich Stejskal, který se z dřívějška znal s jedním ze zakladatelů společnosti Miroslavem Hofmanem.
„Já jsem pracoval jako technik na diskotékách a zábavách a Mirek pro ně konstruoval zařízení. Když se něco rozbilo, jel jsem za ním. Tak jsme se poznali, a když pak zakládali firmu, bylo logické, že jsem k nim šel,“ vzpomíná dnes Oldřich Stejskal.
Aby se jen svými dovednostmi nebavili, ale také vydělávali peníze, vymysleli, že začnou vyrábět telefonní ústředny. V devadesátých letech vznikala řada nových firem, které potřebovaly telefonovat a na linku se čekalo třeba i čtrnáct let. Pustili se do toho s nadšením, bez velkých znalostí a ono to vyšlo.
Neměli žádné konkurenty, a před prodejnou v ulici Na Nivách, odkud pochází i nápad dvou N v názvu firmy, se táhla dlouhá fronta zákazníků, kteří kupovali vše, co stihli vyrobit. Tehdy si dali za cíl, že když vyrobí sto telefonních ústředen, budou to považovat za skvělý úspěch. Nakonec jich během tří let bylo dvacet tisíc.
Firma na ústřednách prakticky vyrostla. Pak ale objevili novou příležitost ve spolupráci s mobilními operátory a vyráběli zařízení, jež propojilo volání z mobilních sítí s pevnou linkou.
Foto poskytl Oldřich Stejskal
Oldřich Stejskal v začátcích společnosti 2N Telekomunikace
„To mělo obrovskou přidanou hodnotu v tom, že se daly optimalizovat poplatky mezi sítěmi. V průběhu šesti let jsme se stali významným hráčem na trhu a našimi zákazníky už nebyly firmy z Česka, ale třeba Telefónica ve Španělsku či Bircom v Turecku. Najednou jsme byli ve světě,“ podotýká Oldřich Stejskal.
V té době přišli s nápadem interkomu. Ty sice znal trh už delší dobu, jenže firma 2N je posunula mnohem dál. Vděčí za to i zápalu mladých lidí, kteří se naučili pracovat s internetem a chtěli toho využít.
„Myšlenka připojit interkom k internetu se zdála všem bláznivá, jenže my jsme vytrvali, i proto, že trh na GSM brány a telekomunikace pomalu vymizel a začali jsme mít propady v tržbách. Cítili jsme, že se musíme posunout, že zkusíme dělat internetovské interkomy, které pracují v IP prostředí,“ přibližuje Stejskal.
Prvních pět let dobývali se svým nápadem trh velmi těžce, k výraznému obratu došlo kolem roku 2013. To i svět pochopil, že to, co lidé od interkomu požadují, je, aby byl vidět ten, kdo u dveří stojí, a bylo možné s ním spustit videohovor. Což lze provést pouze internetovskou metodou, v níž měla firma 2N výrazný náskok.
Dnes platí za celosvětového lídra v přístupových systémech pro bezpečný vstup jak pro rezidenční, tak i komerční budovy, hotely nebo školy. Zaměřuje se rovněž na kyberbezpečnost, přístup k ní při vývoji všech produktů hraje klíčovou roli.
Svými technologiemi střeží například vilu George Lucase, tvůrce kultovní filmové série Hvězdné války, nebo závodní okruh formule 1 v belgickém Spa. Mateřská firma spolupracuje s americkou vládou či s americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA).
„K akvizici s Axisem měli téměř před deseti lety původní majitelé pragmatický a férový důvod. Zvážili, že dlouhodobé pokračování a rozvoj je možný s lídrem, který od nich firmu převezme s novou energií a zkušenostmi i zdroji,“ zmiňuje Oldřich Stejskal.
Axis je podle něj firma se stejnou krevní skupinou a hodnotami. V managementu včetně generálního ředitele jsou dál lidé z 2N, on sám zastával funkci CEO dva roky, než předal žezlo dál.
Foto se souhlasem 2N Telekomunikace
Šéf 2N Telekomunikace Michal Kratochvíl před českým pavilonem na Expu 2025 v japonské Ósace
Firma v současné době prodává své produkty do více než stovky zemí světa, zahraniční obchod tvoří přes devadesát procent. Partnerem se stala také českému pavilonu na letošní světové výstavě Expo v japonské Ósace.
Právě tamní trh je dalším, kam se česká firma vydává hledat byznys.
„Naše výrobky podporují v Japonsku tolik oblíbenou automatizaci domácností, kdy lidé přes mobilní telefon ovládají světlo, topení nebo spotřebiče a k tomu mohou přidat i komunikaci s návštěvou. Integrace s takovými systémy je to, co my umíme,“ podotýká současný výkonný ředitel 2N Telekomunikace Michal Kratochvíl, jenž sám nastoupil do firmy před 22 lety.
V českém pavilonu vybavila firma padesát dveří přístupovými systémy a vstupními interkomy. Na dveřích, kde se čeká velký provoz při zásobování pavilonu, je interkom i s hlasovou komunikací, na ostatních, které slouží hlavně pro personál, jsou zase čtečky pro kontrolu vstupu, jež lze otevírat mobilní aplikací.
„Dnes už nemusíte kartu ani ke čtečce přikládat. Stačí, když máte v kapse mobilní telefon a dotknete se čtečky třeba rukou nebo nějakou jinou částí těla. Systém vás ověří a vpustí dovnitř. Jde o mobilní přístup, který je velmi rychlý, zároveň dobře zabezpečený a využívá se hlavně tam, kde se pohybuje hodně lidí a kde několikrát za den procházíte dveřmi,“ přibližuje CEO.
Když se náhodou mobil vybije, je v záloze klasická karta. Na podobném principu funguje i smart lock, zařízení, které firma chystá. Majitel už nebude potřebovat fyzický klíč, ale dveře si otevře mobilním telefonem či kartou.
Produkt, který je oblíbený především v Americe, už začíná objevovat postupně i Evropa. A Michal Kratochvíl věří, že novinku ocení hlavně majitelé bytových a nájemních domů.
„Je to mnohem pohodlnější a rychlejší přístup do bytu. Navíc majitelé domů mohou i na dálku vyřešit, když nájemník kartu ztratí a potřebuje novou. Změny jsou okamžitě synchronizovány se všemi čtečkami prostřednictvím cloudu,“ podotýká.
Foto se souhlasem 2N Telekomunikace
Interkom od společnosti 2N Telekomunikace
Virtuální mobilní přístup neboli karta tak bude otevírat všechny zámky a čtečky, ke kterým dostane nájemník od správce budovy právo. To znamená, že jedním mobilem otevře vchodové dveře, přivolá si výtah do správného patra a otevře si dveře od bytu. Naprogramovaný bude samozřejmě pro každý byt zvlášť.
„Pokud se nájemník odstěhuje, přístup se mu odepře. Nemůže se tak stát, že by si třeba přístup ponechal, aby mohl do bytu i nadále chodit,“ vysvětluje Kratochvíl. Vstupní interkomy v sobě navíc mají zabudovanou i kameru, jež příchozího do domu zachytí.
Nejprodávanějším produktem firmy je stále interkom. I proto je někdy společnost 2N považována za „Teslu mezi přístupovými systémy“. Interkom je vybavený kamerou a zařízením pro hlasovou komunikaci, někdy může obsahovat také čtečku karet.
Používá se hlavně na vzdálenější místa. Například u brány před vjezdem na pozemek nebo u domovních dveří či na recepcích. Hovory z interkomu se dají přijímat opět přes mobilní aplikaci nebo na fyzické jednotce v bytě.
„Mohu se v historii podívat zpětně, kdo byl u mě před domem, a interkom lze nastavit, aby automaticky udělal fotku návštěvníka. Kamery jsou rovněž vybaveny nočním viděním. Nejvíce tento systém prodáváme do rezidenčních a komerčních budov,“ zmiňuje Kratochvíl.
Vyrobit ale umí firma také interkomy, které v sobě mají SIM kartu. Není tudíž nutné k budovám rozvádět pozemní kabely. To se používá hlavně na odlehlých místech, například na ovčích farmách v Austrálii nebo na Novém Zélandu, kde by musely být kabely dlouhé i několik kilometrů nebo vedené ve složitém terénu.
Nejvíce zákazníků má firma ve Spojených státech a v Evropě. Právě v USA jsou momentálně vlivem celní politiky prezidenta Donalda Trumpa vystaveni velké nejistotě.
Před zavedením cel strávili mnoho času tím, aby se připravili na jejich různé varianty. „Navezli jsme proto do Ameriky spoustu zboží, protože jsme nevěděli, jaká bude situace, a chtěli jsme tamní trh předzásobit,“ přiznává Michal Kratochvíl.
Foto se souhlasem 2N Telekomunikace
Šéf 2N Telekomunikace Michal Kratochvíl
O tom, že by výrobu přenesli právě do USA však stále neuvažují. Nedávalo by to pro ně žádný smysl a nemyslí si ani, že by výrazně ušetřili. Už teď je prý výroba ve Spojených státech drahá, navíc tam podle Kratochvíla chybí personál.
„Uvidíme, jak se nás cla nakonec dotknou, je možné, že budeme muset některé produkty zdražit. Na druhou stranu, všichni naši konkurenti, které na americkém trhu máme, jsou na tom stejně jako my, také nejsou místní, a pokud vyrábějí v Thajsku nebo ve Vietnamu, budou to mít ještě dražší,“ zamýšlí se CEO.
Nejnákladnějším komponentem výrobků firmy 2N jsou čipy. Výhodou je, že jim je dodává mateřská společnost, která si je vyvíjí a vyrábí.
Celý produkt je tím pádem pod kontrolou, a firma proto může garantovat mnohem větší bezpečnost než někteří konkurenti. „Máme rovněž svůj design a nikdo jiný na trhu k tomu nemá přístup, jen mateřská firma a my,“ zdůrazňuje Michal Kratochvíl.
V Česku probíhá výroba na třech místech. Z 530 zaměstnanců je 220 vývojářů, kteří vymýšlejí stále nové produkty. Pomáhá jim v tom i umělá inteligence, jež dokáže ušetřit až dvacet procent času a tím urychlit vývoj.
Mezi koncové zákazníky patří developeři, jako je například společnost Penta, ale také policie nebo letiště v Soulu. „Jedním z našich produktů jsou i výtahové systémy. Pokud se zaseknete v některém z výtahů, tak máte velkou šanci, že se dovoláte ven právě pomocí našeho komunikačního systému,“ poznamenává Kratochvíl.
V zapomnění neskončily ani telefonní ústředny, jež stály na samém počátku. I když už nevypadají stejně jako v roce 1992. Firma je upgradovala a nyní jsou jádrem cloudové služby. Například kolumbijská centrální banka využívá telefonní ústřednu k řízení přístupového a interkomového systému.
Pomocí interkomu lze kontrolovat na dálku i domácnost. Třeba když se rozezní zvonek u domovních dveří a nikdo není doma, sedm vteřin poté se ozve štěkot psa či rozsvítí světla v domě. Pokud by příchozím byl zloděj, je velká pravděpodobnost, že takové zvuky ho od lupu odradí.
„Anebo mohu na dálku zvednout telefon a předstírat, že jsem doma. I to je jedna z možností, jak svůj domov ochránit. Pomůže také kamera, abych viděl, kdo přichází a zda není jeho chování podezřelé,“ vypočítává Michal Kratochvíl.